Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Timra en bastu?  (läst 2875 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Timra en bastu?
« skrivet: 02 jun-21 kl 20:17 »
Jag vill bygga mig en liten bastu, kanske 2 m bred och 4 m lång invändigt + en liten veranda på kortsidan. Inne tänker jag mig ett basturum på kanske 2 x 2,5 m och utanför det rummet ett omklädningsrum 2 x 1,5 m och utanför det veranda under tak 2 x 1,5 m.


+-----------------+----------+----------+
|                       |               |              |
|     Bastu          |   Omkl.   |  Veranda |
|                       |               |              |
|                       |               |              |
+-----------------+----------+----------+



Hur ska man tänka här? Är det ett lämpligt projekt? Ska långsidorna vara hela långa stockar? Snor man ihop detta själv om man har möjlighet att få tag i stockar? Ska man klyva stockarna och få ut två stycken väldigt tjocka och breda "plankor" och sätta ihop såna istället? Är det lättare att bara bygga en vanlig regelstomme? Lättare som i bekvämare? Lättare som i att lyckas få till något om man är en klant? Lättare som i billigare?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Timra en bastu?
« Svar #1 skrivet: 02 jun-21 kl 22:55 »
Lättare som i bekvämare är det, att lyfta en regel gör man ju med en hand, en färdigspikad vägg lyfter man lätt på två om man vill spika ihop den på backen.

Har du tid ork och möjlighet är det klart att du ska timmra med traditionella metoder.

Ett timmer hus av eget timmer kan vara väldigt billigt om man inte sätter pris på sin tid, verktygen är numera inte så lätta att få tag på men det går att låna.

Ett regelhus i din bastu storlek slår man ihop på en semestervecka, ett timmerbastu om du aldrig timmrat och inte har utrustningen kanske du får lägga 1000 tals timmar på men du får ju en erfarenhet för livet.

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Timra en bastu?
« Svar #2 skrivet: 05 jul-21 kl 20:38 »
Hur går det med bastuplanerna?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Timra en bastu?
« Svar #3 skrivet: 06 jul-21 kl 22:44 »
Fortfarande bara drömmar och högtflygande planer.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Timra en bastu?
« Svar #4 skrivet: 10 jul-21 kl 21:26 »
Fortsätt med drömmar och planer, klart du ska ha en bastu.
Jag har lite samma dröm, jag tänker att skiftesverk är min väg att gå. Dels har jag redan byggt en bod på det viset, dels för att det är kul. Min bastu tänker jag mig som ett projekt jag ska jobba med när det är kul och roligt istället för varenda ledig minut i alla väder som det ofta blir när man måste ha bygget klart så fort som möjligt.
Bastudel med kamin, en svalare del med dusch och en veranda.
Jag vill ha en finsk bastu med god ventilation, hög fukthalt och inte lika hög temperatur.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

JoB K

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Timra en bastu?
« Svar #5 skrivet: 07 feb-22 kl 22:27 »
Hej! Någon fortskridning av bastuprojektet?
Själv tänker jag timra en stuga i år varav en del ska fungera som bastu.
Då finansiella brister råder kommer jag inte köpa något riktigt bastuaggregat förrän om några år.
 Däremot har jag en mindre jötulkamin med kokplatta. Vad tror ni ,eventuellt bastukunniga forumbesökare, om att värma upp ett 2×2 ×2 rum med den och ha en gryta vatten ståendes på plattan och stormkoka. Skulle det inte bli varmt och fuktigt så pass att det skulle duga som budgetvariant av bastu tills vidare?

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Timra en bastu?
« Svar #6 skrivet: 07 feb-22 kl 22:32 »
Hej! Någon fortskridning av bastuprojektet?
Själv tänker jag timra en stuga i år varav en del ska fungera som bastu.
Då finansiella brister råder kommer jag inte köpa något riktigt bastuaggregat förrän om några år.
 Däremot har jag en mindre jötulkamin med kokplatta. Vad tror ni ,eventuellt bastukunniga forumbesökare, om att värma upp ett 2×2 ×2 rum med den och ha en gryta vatten ståendes på plattan och stormkoka. Skulle det inte bli varmt och fuktigt så pass att det skulle duga som budgetvariant av bastu tills vidare?
Det bör fungera, jag har värmt något större bastu med en Morsö1410 med en ståltrådskorg med sten på för att kunna kasta vatten
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Timra en bastu?
« Svar #7 skrivet: 08 feb-22 kl 21:10 »
Fortfarande bara drömmar och planer. Funderar på om det inte är lättare med en vanlig byggnad. Eller om jag ska ta den lätta vägen och bara ställa dit en liten oisolerad frigga med glest golv och en överdimensionerad kamin.  ;D
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Timra en bastu?
« Svar #8 skrivet: 08 feb-22 kl 21:42 »
Skall du timra så skall du satsa på blockat timmer. Det vill säga såga stockarna på det som blir utsida och insida. Då blir de enklare att timra med. Du kan följa vattenpasset rakt upp på insidan av knuten och göra enkla raka knuthak.

Det tar tid att skarva timmer. Dels tar själva skarvet tid och dels måste man jämna upp översidan så de två stockarna följs åt i höjdled innan man lägger på nästa stock och drar den. Fullångt timmer sparar arbetstid.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Timra en bastu?
« Svar #9 skrivet: 09 feb-22 kl 23:32 »
Skall du timra så skall du satsa på blockat timmer. Det vill säga såga stockarna på det som blir utsida och insida.
Tack för tips!
Är det en bra eller dålig idé att blocka fyra sidor?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Timra en bastu?
« Svar #10 skrivet: 15 feb-22 kl 21:18 »
Det är en dålig ide. Det samlas vatten i drevet mellan stockarna och allting ruttnar i förtid. Stocken skall vara rundovanpå så vattnet rinner av och så skall drevet skyddas inne i draget.

Däremot så går det att fräsa översidan och undersidan på timret med en timmerfräs. Så man får en rundad översida och ett jämt drag som passar mot den men behåller topp-rot variationen. Det går behändigt när man har oskarvat timmer. Fast då gäller det att någon i närheten har en timmerfräs.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 3 användare
xaelanar, peterm, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser