Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minigris foderfrågor  (läst 3219 gånger)

Djurtokig

  • Inlägg: 1
    • -
Minigris foderfrågor
« skrivet: 31 jan-21 kl 12:48 »
Mina två nyinköpta grisar är 12 veckor gamla. De har hos uppfödaren fått en blandning av korn, havre och Suggfoder. 2 dl per dag. Jag funderar nu på att enbart ge uppblött kornkross och havrekross och istället öka mängden. Inget Suggfoder alls då jag är rädd att dom ska bli för tjocka av det. Men om jag skippar Suggfodret vilket mineral-och vitamintillskott behöver jag tillsätta då? Vad ger ni era minigrisar för foder och mängd? Finns det någon grisguru numera att vända sig till med grisfrågor? Har kontaktat Svenska Minigrisföreningen men inte fått något svar. Är det någon som vet om föreningen är aktiv?

Susie

  • Inlägg: 1
    • Närke
SV: Minigris foderfrågor
« Svar #1 skrivet: 14 jul-23 kl 08:37 »
Jag är sen 37 år minigris ägare och uppfödare.  Jag  har i drygt 20 år studerat bla minigris och foder. Suggfoder är rena rävgiftet för grismagar,  det finns forskning fr 50-talet fram till nu som visar ett klart samband mellan pelleterade foder och magsår.  Ibland upp till 79% .  Grisar behöver äta och söka föda 8-16 tim per dygn.  Der bästa alternativet är hel spannmål havre vete korn ca 7-10 dl per gris och dag.  Som strös ut på marken elr I hö eller halm.   Det finns stor okunskap kring minigrisens utfodring därför tror många att minigrisen inte kan tillgodogöra sig hel spannmål bla pga att det kan komma ut hela korn.  Det man inte vet är att de hela korn som kommer ut hela har fullgjort sin uppgift dvs de har tvingat mag och tarmkanalens näringssensorer att stå vidöppna och främjar näringsupptaget..
Kornkross havrekross kan oxå ges tsm hel spannmål.  Detta har jag förankrat hos ledande forskare inom svinutfodring och veterinärer

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Minigris foderfrågor
« Svar #2 skrivet: 14 jul-23 kl 12:06 »
Det var väl inte suggfodret som var problemet utan att all spannmål maldes till mjöl och gavs torrt, även suggfodret maldes med för att få bra blandning?

Jag ger ca 3 kilo med valsad spannmål (korn/havre)med ca 10% valsade ärtor i. Valsningen bara plattar ut kärnorna inte krossar dem som i kvarn. Bitarna blir större och tjockare än vanliga havregryn och ärtorna blir ca en centimeter i diameter. Trots inblandning av ärtor så blir det lite lite protein i blandningen så ger lite suggfoder då och då (även för att de då får rätt sort och mängd mineraler/vitaminer) eller lite rapskross.

Nell

  • Inlägg: 13
  • Nell
    • Småland
SV: Minigris foderfrågor
« Svar #3 skrivet: 17 dec-23 kl 10:04 »
Mina två nyinköpta grisar är 12 veckor gamla. De har hos uppfödaren fått en blandning av korn, havre och Suggfoder. 2 dl per dag. Jag funderar nu på att enbart ge uppblött kornkross och havrekross och istället öka mängden. Inget Suggfoder alls då jag är rädd att dom ska bli för tjocka av det. Men om jag skippar Suggfodret vilket mineral-och vitamintillskott behöver jag tillsätta då? Vad ger ni era minigrisar för foder och mängd? Finns det någon grisguru numera att vända sig till med grisfrågor? Har kontaktat Svenska Minigrisföreningen men inte fått något svar. Är det någon som vet om föreningen är aktiv?
Jag har korsningsgrisar mini x ullsvin. Jag gör fermenterad foder åt dom, 25-30 % foderärt, resten blandning av majs och spannmål. Gör man egna blandninger måste man också ge krita och salt(sten), och eventuellt tillskott av vitaminer och övriga mineraler. Det beror på hur de går och vad de har tillgång till naturligt/ i hagen. Vuxna minigrisar har ofta ett väldigt lågt energibehov, men högdräktiga och diegivande suggor har mycket större behov av foder.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

387 gäster, 3 användare
Hans Hultén, von tratt, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser