Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Höjd villaskatt och svartjakt: Lars Ohly  (läst 13168 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Höjd villaskatt och svartjakt: Lars Ohly
« Svar #40 skrivet: 20 okt-18 kl 00:10 »
Tillbehören ökar ja. Där har du också kärnfrågan i den oenighet jag och Bo uppnådde vad gäller fastighetsskattens utformning. Jag ville beskatta tillbehören hårdade än han, dock lindrigare än vad som är fallet idag. Jag tog intryck av Bo där, men inte hela vägen ut och gör man inte det blir det svårt att fortsätta tala med Bo.

Ökad fastighetsskatt minskar viljan att dra på sig lån eftersom det kan vara svårt att få en avkastning som täcker både räntan och hyran. Fastighetsskaten driver alltså ner både räntan och priserna. Fastighetsskatten drar samtidigt effektivt in inkomster till staten som annars hade hamnat i kapitalutlånarnas fickor.

Med eget kapital blir förlustriskerna mindre. Då har man bara fastighetsskatten att betala. För eget boende är dessutom inte förlustrisken lika känslig som för en uthyrning eller annan affärsdrivande verksamhet.

Jag är ingen ekonom men staten måste ha in pengar...Annars ingen välfärd...Eller man får stå för alla fioler själv... Bättre alla jobbar för ett bra samhälle... För mig moderaterna trixade till det så att dom fattigaste skulle betala mer fastighetsskatt än dom rika...Ett system som beskattar dom som bygger lyxvillor med önödigt många rum vore väldigt bra...Tär väldigt mycket på på vår miljö med dessa onödiga skrytbyggen...Kan dom ta med sig sitt skrytbygge i graven tro...Får det plats i graven tro....Skrytbyggen är bara girighet och dumhet som förstör vår planet...Tror dom borde skämmas om dom har vett att göra det i sin grättenhet....

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Höjd villaskatt och svartjakt: Lars Ohly
« Svar #41 skrivet: 20 okt-18 kl 09:07 »
Jag är ingen ekonom men staten måste ha in pengar...Annars ingen välfärd...Eller man får stå för alla fioler själv... Bättre alla jobbar för ett bra samhälle... För mig moderaterna trixade till det så att dom fattigaste skulle betala mer fastighetsskatt än dom rika...Ett system som beskattar dom som bygger lyxvillor med önödigt många rum vore väldigt bra...Tär väldigt mycket på på vår miljö med dessa onödiga skrytbyggen...Kan dom ta med sig sitt skrytbygge i graven tro...Får det plats i graven tro....Skrytbyggen är bara girighet och dumhet som förstör vår planet...Tror dom borde skämmas om dom har vett att göra det i sin grättenhet....
Landsbygden är full av "skrytbyggen" som tär på planeten. Alla dessa gamla hus med mängder av rum och gott om plats, och dålig isolering som gör att de kräver 10-30 kubik per år ved att värma. Moderna skrytbyggen kan vara passivhus och nästan inte ta någon energi för uppvärmning alls.

Och angående den ändrade fastighetsavgiften så räddade den en och annan fattig stackare här på västkusten. På 17-1800-talen byggde fattiga fiskare stugor och kyffen att bo i, i de många små fiskarsamhällena. Stugorna ärvdes i generationer och sedan blev det plötsligt attraktivt att bo vid kusten och fastighetsskatten höjdes till astronomisk dimensioner som kunde tvinga folk att sälja hus som familjen haft mycket länge. Allt är inte svart och vitt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Höjd villaskatt och svartjakt: Lars Ohly
« Svar #42 skrivet: 20 okt-18 kl 10:55 »
En stor kåk på landet som kostar en bråkdel av vad en skokartong i någon storstad kostar, vilken är en lyx att äga?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Höjd villaskatt och svartjakt: Lars Ohly
« Svar #43 skrivet: 21 okt-18 kl 20:23 »
...Naturligtvis blev det orimligt dyrt för dom som bodde i fiskehyddor...Brukar bli lite avarter i system...Med flex borde det ju gått att fixa...Man kan låta gamla hyddor vara och koncentrera sig på nya byggen....Bygga enorma palats för ett par personer verkar ju inte sunt...

marksmith13

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
SV: Höjd villaskatt och svartjakt: Lars Ohly
« Svar #44 skrivet: 01 feb-21 kl 13:48 »
Är det någon som vet hur mycket villa skatten kommer ligga på under 2021? Jag hoppas den kommer utan några överraskningar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Anders Flix, Lucy Rist, simon.arvestrand, LimJans, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser