Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sträcker på halsen och öppnar munnen  (läst 733 gånger)

Linjerat

  • Inlägg: 19
  • Obotlig lantlivsromantiker.
    • Västergötland
Sträcker på halsen och öppnar munnen
« skrivet: 07 jun-23 kl 11:12 »
Hej alla hönediggare!

Jag har pigga och glada hönor - inget konstigt alls.
Däremot är det framförallt en av dem som sträcker ut halsen (uppåt) och öppnar munnen. Jag har läst om gapmask -men inga andra symptom finns?
Känner någon igen beteendet?

 

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Sträcker på halsen och öppnar munnen
« Svar #1 skrivet: 08 jun-23 kl 08:34 »
Det kan ju vara lite olika saker men är den annars "frisk" utan slem, rött eller något skulle jag kanske ändå tro gapmask.

Jag har haft det på en enda höna (om det nu var det). Jag avmaskade med Axilur i vätskeform, efter vikt på hönan. I början var det inga som helst problem att fånga henne och behandla för då var det illa. Efter några dagar var det svårare så jag tog det som att det fungerade och hon blev friskare.
Sedan var det några dagar efter där hon blev lite ruggig och dålig och jag tror det var själva avmaskningsmedlet som var lite starkt för hönan. Två dagar efter det var hon frisk och lever än, ca två år senare. Jag vet inte om hon lägger ägg dock. Jag har får många så jag vet inte vem som lägger vad.

OBS! Viktigt när man ger avmaskning i vätskeform är att inte spruta in i full fart. Hellre droppa lite sakta, vilket är lättare sagt än gjort, så de inte sätter i halsen och/eller lungorna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser