Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare söker tips (lerjord)  (läst 1214 gånger)

Slanta

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
Nybörjare söker tips (lerjord)
« skrivet: 30 apr-22 kl 18:42 »
Hej!

Jag har tagit över ett hus i vintras, och i år tänkte jag odla lite. Har bara liten erfarenhet sedan innan, bara odlat i köpejord i pallkragar i princip.

Hård lerjord. Vatten ser ut att pärla sig och bara rinna av. Tänkte försöka jordförbättra ovanifrån med kompost och gräsklipp m.m över tid. Trädgårdskompost är startad, men det blir ingen färdig kompost av det än på ett tag.

Jag vill dock inte vänta till nästa år! Har förgrott en del potatis som bara ska ut. Men knappast direkt i stenhård lerjord misstänker jag.  ::)

Det vi har dock som jag kanske kan använda är:
1. En lada som stått tom i kanske 15 år, med MASSA mögligt halm eller hö eller vad ett är, säkert massa råttbajs i också då det myllrar av råttor där inne. Kan jag använda detta t.ex till att sätta potatis i eller som jordförbättring i höst, trots mögel och råttpluttar? Kommer jag att åkalla råttpesten om jag gör så? ;p
2. En mindre gödselstack från samma tid, alltså kanske 15 år. Där växer en massa brännässlor. Kan jag använda detta gamla bajs som nu ser ut som fin jord? Kanske kan jag sätta potatisar direkt i det till och med?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Nybörjare söker tips (lerjord)
« Svar #1 skrivet: 30 apr-22 kl 20:25 »
Du kan använda både gödselstack och gammal möglig halm. Att det finns råttlort skadar inte potatisen. Jordförbättring ovanifrån tror jag går utmärkt. Gödseln i gödselstacken är bättre än köpjord, så det ska nog gå bra. Den är redan nu som en färdig trädgårdskompost.
kretslopp

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Nybörjare söker tips (lerjord)
« Svar #2 skrivet: 30 apr-22 kl 21:09 »
Det kommer väl nästan bli för bra för potatis

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Nybörjare söker tips (lerjord)
« Svar #3 skrivet: 30 apr-22 kl 22:21 »
Om du kollar runt under 'Odling', t e x genom att i google skriva: alternativ.nu lerjord  .. så kommer du få en hel del träffar.

Obs!  använd inte sand för att 'förbättra' lerjord, det blir tvärtom lerjorden blir ännu hårdare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16888
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Nybörjare söker tips (lerjord)
« Svar #4 skrivet: 30 apr-22 kl 22:54 »
Lägg potatisen på marken och sedan har du på halmen och höet.
Fyll på ett par gånger under sommaren.
Lägg även på gräsklipp.

Den komposterade gödseln gör du limpor och odlar direkt i.

Titta på hugelkultur, täckodling och No dig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Nybörjare söker tips (lerjord)
« Svar #5 skrivet: 01 maj-22 kl 02:23 »
Har du känt på jorden nyligen? En vecka kan göra skillnad just så här års!
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Slanta

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Nybörjare söker tips (lerjord)
« Svar #6 skrivet: 01 maj-22 kl 14:03 »
Har du känt på jorden nyligen? En vecka kan göra skillnad just så här års!
Nej, det har jag inte! Visste inte att den ändras mycket, då ska jag hålla koll på det, tack:)

Slanta

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Nybörjare söker tips (lerjord)
« Svar #7 skrivet: 01 maj-22 kl 14:04 »
Du kan använda både gödselstack och gammal möglig halm. Att det finns råttlort skadar inte potatisen. Jordförbättring ovanifrån tror jag går utmärkt. Gödseln i gödselstacken är bättre än köpjord, så det ska nog gå bra. Den är redan nu som en färdig trädgårdskompost.

Okej, kul att jag kan använda det! Tack!

Slanta

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Nybörjare söker tips (lerjord)
« Svar #8 skrivet: 01 maj-22 kl 14:04 »
Om du kollar runt under 'Odling', t e x genom att i google skriva: alternativ.nu lerjord  .. så kommer du få en hel del träffar.

Obs!  använd inte sand för att 'förbättra' lerjord, det blir tvärtom lerjorden blir ännu hårdare.

Aha, okej! Tack!

Slanta

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Nybörjare söker tips (lerjord)
« Svar #9 skrivet: 01 maj-22 kl 14:05 »
Det kommer väl nästan bli för bra för potatis
Ja, det var lite det jag funderade på. För mycket näring ger bara blast? Eller?
Sen var det någon som sa till mig att näringen borde vara borta i princip efter så många år. Vet inte?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Nybörjare söker tips (lerjord)
« Svar #10 skrivet: 01 maj-22 kl 15:33 »
Nej jag tror inte det blir för stark gödsling för dina potatis. Nej jag tror inte på det där att näringen försvinner för att gödseln är komposterad (förr sa man färdigbrunnen) Min praktiska erfarenhet har visat det.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 7 användare (2 dolda)
LimJans, xaelanar, Björkris, biggelina, bmr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser