Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  uppsågning av Ek?  (läst 966 gånger)

Nytech

  • Inlägg: 16
    • Södermanland
uppsågning av Ek?
« skrivet: 10 apr-22 kl 13:59 »
Har fått en ek och planerar nu på att skicka den till ett sågverk för uppsågning. Är det någon här som har ett hum om vad det skulle kosta?

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: uppsågning av Ek?
« Svar #1 skrivet: 10 apr-22 kl 14:54 »
1000kr/h skulle jag tro.

Att skicka enstaka träd blir nog orimligt dyrt med transport, bättre att du lastar en eller ett par stockar på en släpkärra och sköter transporten själv och hantlangar vid sågningen så du kan ta hem virket som returlass.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: uppsågning av Ek?
« Svar #2 skrivet: 10 apr-22 kl 16:20 »
Var hittar man någon som vill såga ek till plank? Har en hög liggande men har inte hittat någon som vill såga. De jag varit i kontakt med är rädda för att det är spik eller liknande i. Eken har vuxit i en hage.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: uppsågning av Ek?
« Svar #3 skrivet: 10 apr-22 kl 17:39 »
Var hittar man någon som vill såga ek till plank? Har en hög liggande men har inte hittat någon som vill såga. De jag varit i kontakt med är rädda för att det är spik eller liknande i. Eken har vuxit i en hage.
Du behöver nog leta efter någon som sågar med kedja, typ Solosåg eller liknande då det sannolikt är för stor risk att ta upp sånna stockar på en klingsåg.

Om du har motorsåg kan du överväga att köpa en egen Timberjig (knappt 2000kr) och prova själv.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: uppsågning av Ek?
« Svar #4 skrivet: 10 apr-22 kl 18:04 »
Du behöver nog leta efter någon som sågar med kedja, typ Solosåg eller liknande då det sannolikt är för stor risk att ta upp sånna stockar på en klingsåg.

Om du har motorsåg kan du överväga att köpa en egen Timberjig (knappt 2000kr) och prova själv.

Jag är lite inne på samma sak.
Dock kan det behövas både rejäl såg och jigg om eken är som mina två.
Ett mobilt bandsågverk kan även vara en lösning på problemet.
Dom klingorna är inte självmordsdyra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: uppsågning av Ek?
« Svar #5 skrivet: 10 apr-22 kl 18:43 »
Har sågat kastanj på frihand och har du en  motorsåg så kan du köpa ett långt svärd och köra mot 2st 45x 120mm
Men du måste ha en distans mot reglarna...

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: uppsågning av Ek?
« Svar #6 skrivet: 10 apr-22 kl 18:48 »
Jag är lite inne på samma sak.
Dock kan det behövas både rejäl såg och jigg om eken är som mina två.
Ett mobilt bandsågverk kan även vara en lösning på problemet.
Dom klingorna är inte självmordsdyra.
Det är inte min 1000mm hårdmetallklinga heller, men den är svårt att reparera, tar tid och är dyrt, så gårdsträd och sånt man kan befara skrot eller sten i undviker man att ens rulla på bänken.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: uppsågning av Ek?
« Svar #7 skrivet: 10 apr-22 kl 21:17 »
Får se om jag kan hitta någon som kanske kan såga det med kedja. Vi har motorsåg men jag är lite för klen och med dålig rygg för att ge mig på det själv.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser