Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönor lägger inga ägg.  (läst 926 gånger)

tilde

  • Inlägg: 1
    • Skåne
Hönor lägger inga ägg.
« skrivet: 14 mar-22 kl 14:26 »
Jag har sex hönor införskaffade i 3 omgångar.
De två första skaffade jag för knappt ett år sedan, de har just kommit igång med värpandet efter vintern och lägger ägg nästan dagligen.
Två införskaffades i augusti förra året och har aldrig lagt ett enda ägg.
De senaste två flyttade in för lite mer än en vecka sedan och la ägg de första dagarna men har nu inte lagt något på snart en vecka.

Hela gänget är i äggläggande ålder, de ser pigga och fina ut, hittar någon enstaka lus på dem men inga mängder.
Hönshuset har ingen värme men det hade iaf inte de senast inköpta heller i sin gamla bostad.
De går mest i hönsgården men fritt ibland under eftermiddagarna. Hittar inga gömda ägg i hönsgården när de inte varit ute fritt på några dagar.
Fri tillgång till värpfoder och lite matrester är basfödan.
Jag upplever inte att det är fuktigt i hönshuset.
De verkar trivas ihop som flock, ingen av dem verkar vara mobbad av de andra.
Vi har en liten dvärsilkestupp som vi ärvde av en granne sent i höstas (efter att jag köpt andra paret hönor, -de som aldrig lagt ägg), han är typ hälften så stor som tjejerna.. kan hans brist på pondus påverka och isf kan den verkligen helt hämma äggläggandet?
Vad kan detta bero på? Vad kan jag göra??
Om det är något allvarligt fel så borde ju inte originalhönorna heller lägga ägg?
« Senast ändrad: 14 mar-22 kl 21:22 av tilde »

Anna Broman

  • Inlägg: 2
SV: Hönor lägger inga ägg.
« Svar #1 skrivet: 24 maj-22 kl 08:02 »
Har det löst sig för dig? Jag postade precis om samma sak. Tänkte om du har tips?  :)

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Hönor lägger inga ägg.
« Svar #2 skrivet: 04 jul-22 kl 12:56 »
Kan höns dröja med att lägga ägg, inte vilja lägga ägg om de inte har tupp? Tänker då på våra lantraser....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 3 användare (1 dolda)
javill, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser