Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Total nybörjare, kvinna, intresserad av jägarexamen  (läst 1900 gånger)

unni

  • Inlägg: 12
    • -
Total nybörjare, kvinna, intresserad av jägarexamen
« skrivet: 11 aug-21 kl 12:40 »
Jag har ett par funderingar, skulle ev. vilja ta jägarexamen, men känner ingen i min omgivning som vet något eller är intresserad, jag är före detta vegetarian och vegan, (men det var länge sen). Är en kvinna, ca 50 år, undrar också vad övre åldersgränsen är, för examen? Saker att tänka på, tips? Skulle mest vara intresserad av att jaga fågel, hare eller inte allt för störa djur. Tack på förhand.

unni

  • Inlägg: 12
    • -
SV: Total nybörjare, kvinna, intresserad av jägarexamen
« Svar #1 skrivet: 11 aug-21 kl 13:17 »
Undrar om man måste ta jägarexamen, eller om det finns olika typer av licenser/examen man kan ta, om man bara skulle vara intresserad av småvilt såsom hare och/eller fågel?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Total nybörjare, kvinna, intresserad av jägarexamen
« Svar #2 skrivet: 11 aug-21 kl 15:37 »
Hej, jag föreslår att du kontaktar Medborgarskolan https://www.medborgarskolan.se/kurser-och-evenemang/djur-och-natur/jagarexamen/ eller Studiefrämjandet https://www.studieframjandet.se/amnen/jakt--fiske/jakt/jagarskolan/ för att gå en kvällskurs en eller ett par kvällar i veckan.
Det finns ingen övre åldersgräns för att ta jägarexamen.
Examen är delad i tre delar: Hagel, kula och kula för högvilt. Du kan ta för bara hagel, bara kula (ej högvilt) eller kula med högvilt. (Högvilt är djur som exempelvis älg och dovhjort).
Anledningen att jag föreslår kvällskurs är att för den som inte har jägarkontakter tror jag det är bättre att låta det ta lite tid och hinna läsa in sig ordentligt, det är mycket materiel att ta till sig.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Total nybörjare, kvinna, intresserad av jägarexamen
« Svar #3 skrivet: 11 aug-21 kl 15:55 »
Absolut. Det finns många som läser/tar jägarexamen utan att börja jaga. Det är smart att gå kursen och under tiden fundera på vad du vill. Jag tog den för länge sedan när jag flyttade ut till en gård i skogen, mest för att kunna jaga lite rådjur som det var kraftigt överskott av då. Men det har blivit fler tamdjur skjutna än vilda, för det är inte fel att ha en bössa när man har djur.

Jag hade klarat mig med licens för småvilt, men sköt upp för allt för säkerhets skull när jag ändå höll på, och de här vildsvinen som kommit för att stanna är det i praktiken klass 1-vapen till (högvilt).

När du går kursen får du möjlighet att både skjuta och fråga.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16893
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Total nybörjare, kvinna, intresserad av jägarexamen
« Svar #4 skrivet: 11 aug-21 kl 16:26 »
Ålder.....   det är en klar fördel om du inte är nerstoppad i kista... 

Det mest prisvärda är studiecirklar som arrangeras av de olika studieförbunden.
Kostar ett par tusenlappar och ger dig den teoretiska biten.
Sedan ska man ut på skjutbanan och där är det finkalibrigt skytte, avståndsbedömning, hagelskytte och till sist det grovkalibriga skyttet.

Jag genomförde det under 2020 och våren 21 med distansföreläsningar och på plats på skjutbanan.
En väldigt trevlig upplevelse då det var trevligt gäng.
Ungefär hälften kommer skaffa sig bössa i brådrasket, några väntar ett tag och andra ville ha det för att kunna jobba med sina hundar i jakten.

Det vart ungefär 20% kvinnor i gruppen och en åldersspridning från 13 till 60.
Kursledaren är bortåt 75-80.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Total nybörjare, kvinna, intresserad av jägarexamen
« Svar #5 skrivet: 11 aug-21 kl 22:09 »
När jag läste i början av 90-talet så var det bara yngre i det gänget, och kursledaren var 30-40 nånting. Och kostade några hundralappar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16893
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Total nybörjare, kvinna, intresserad av jägarexamen
« Svar #6 skrivet: 08 apr-22 kl 21:59 »
Hur har det gått med jägarexamen?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 2 användare
xaelanar, jonsomvet

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser