Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan någon säga vad det är för problem med mina Vaktlar?  (läst 2083 gånger)

Cracky2020

  • Gäst
Hej allihopa,
Jag har fått av äggkläcknings maskinen minst 7 st på två gångar Jumbo vaktlar och 2 Celedon Vaktlar. Tidigare i år (Feb/Mars) köpte jag 12 unga vaktlar. Tyvärr av dem 12 st fick jag kvar bara 1 .. Resten dog av en okänd anledning.  :embarrassed2:
Nu ser jag samma symptom på mina vaktlar där de tappar förmåga att stå på benen och att de skakas .. sedan dör dem. De äter fortfarande aktiv men de dör.
Det kan inte vara brist på näring eftersom det påverkade 1 månads vaktlar och 1 vecka vaktlar .. De andra (3) fick jag dem mitt på November .. och 4 fick jag föra veckan.

Ni får gärna titta på videon som jag har på Youtube där jag beskriver och visar vaktlarna .. Jag bor i Lägenhet och dem är i ett litet rum (förråd) där det finns litet ventilation hål.
Några säger att det kan vara Mareks sjukdom .. men hur ska jag veta.
De är inte vaccinerat .. jag vet inte om folk vaccinerar sina vaktlar. Om folk vaccinerar dem hur, var och vad det kostar?
Jag bor i Arlöv .. så om ni bor också i Skåne är jag tacksam om ni ger info hur jag ska göra.
Jag är nybörjare och kan inte så jätte mycket om vaktlar.
Tacksam för all hjälp och tips.

Video för första 12 vaktlar som dog av samma sjukdom..
https://www.youtube.com/watch?v=n8uzwO5_bC8

I video trodde jag att det skulle vara multivitaminen som jag gav dem. men det verkar inte vara det .. eftersom denna gången har jag inga vitaminer

Nuvarande vaktlar som jag har .. tyvärr så har jag kvar bara 4 och de mår inte så bra

https://www.youtube.com/watch?v=ggF58wNxs88

Jag ger dem maten som jag köpte från Grangården .. länken nedan

https://www.granngarden.se/honsfoder-hobbyfirst-grani-2-mix-pellets-20-kg/p/1235831

tack för all hjälp och tips.
« Senast ändrad: 12 dec-20 kl 10:58 av Cracky2020 »

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Kan någon säga vad det är för problem med mina Vaktlar?
« Svar #1 skrivet: 12 dec-20 kl 14:32 »

Hej! Det verkar vara mineralbrist, Ravi i Storfors 073-775 76 83  har riktigt bra mineraler som passar vaktlarna.
Jag har anv. det i många år till duvorna och i våras blev jag ofrivilligt med vaktlar och dom kycklingarna började tacklade av som dina gör och då provade jag med dom här mineralerna som ändrade allt. Efter det har dom fri tillgång till mineralerna och det har aldrig varit något knas...
Mineralerna heter Matador-Mineral och är en hink på 5 kg.
Du ska försöka ha maten så dom inte trampar och bajsar i den utan försök att minimera det och när man har värmelampa på kycklingar ska man passa sig för att vattnet inte blir så varmt för då frodas bakterier. Det ska finnas så mycket plats att dom kan välja värme eller svalare plats i lådan. I den svala ändan av lådan ska vatten och mat stå helst..
Lycka till!


Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Kan någon säga vad det är för problem med mina Vaktlar?
« Svar #2 skrivet: 12 dec-20 kl 16:38 »
Som jag förstår det kan man inte vaccinera sina fåglar från Marek annat än i ägget eller de första 24 timmarna efter kläck, så vaccinera mot marek gör bara de stora äggproducenterna.

Det verkar inte heller vara de klassiska Marek-symptomen, som oftast är en sida men kan vara båda men då faller de oftast framåt snarare än sätter sig.

Förra året hade jag liknande problem som du med många av mina kläck i olika omgångar, olika gener, där de började sitta på haserna, bli obalanserade och sedan dö. Framförallt tuppar.
I år har jag inte haft det problemet alls.

Min lösning blev att ge just den multivitamin du gav och det hjälpte och bromsade förloppet på de som börjat. Detta efter jag tittat på symptom på YT.

Men, att ge för mycket multivitamin, speciellt om det innehåller t.ex selen kan ju fungera tvärtom, bli giftigt. Allt är för giftigt i stora mängder och så även järn, magnesium och så vidare.

Det kan också vara avsaknad av UV-ljus men vanligt inomhusljus ska fungera om än inte lika effektivt.

Cracky2020

  • Gäst
SV: Kan någon säga vad det är för problem med mina Vaktlar?
« Svar #3 skrivet: 12 dec-20 kl 19:34 »
Tack att ni har svarat mig.
Jag kommer att ändra fodern till Kalkonfoder Lantmännen Start imorgon.
Hoppas att det blir bättre.
Vilka multivitaminer har du gett dem .. ? har du länk?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Kan någon säga vad det är för problem med mina Vaktlar?
« Svar #4 skrivet: 12 dec-20 kl 23:01 »
Tack att ni har svarat mig.
Jag kommer att ändra fodern till Kalkonfoder Lantmännen Start imorgon.
Hoppas att det blir bättre.
Vilka multivitaminer har du gett dem .. ? har du länk?

Som jag skrev var det samma märke på mina multivitamin som dina (de du visade på filmen).

Cracky2020

  • Gäst
SV: Kan någon säga vad det är för problem med mina Vaktlar?
« Svar #5 skrivet: 13 dec-20 kl 16:29 »
Ok tack.
Jag fixade idag båda mat och multivitaminen. Vi får se om vi får problemet att fixas under närmaste dagarna.
Hur länge brukar ni ha värmelampa över dem? Från nykläckta ägg och uppåt?
3 veckor ? 2 veckor .. mer eller mindre?
Rumstemperaturen hos oss är ca 21.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Kan någon säga vad det är för problem med mina Vaktlar?
« Svar #6 skrivet: 13 dec-20 kl 17:10 »
Ok tack.
Jag fixade idag båda mat och multivitaminen. Vi får se om vi får problemet att fixas under närmaste dagarna.
Hur länge brukar ni ha värmelampa över dem? Från nykläckta ägg och uppåt?
3 veckor ? 2 veckor .. mer eller mindre?
Rumstemperaturen hos oss är ca 21.

Om det gått för långt kan det ändå vara för sent, bara så du är beredd på det.

Jag har sådan där värmeplatta till alla mina kycklingar, ällingar och gässlingar. Jag tycker de är bättre. Det har jag i ca 3 veckor även till vaktlar. Sedan har jag värmelampa ganska länge beroende på årstiden. Annars tills de är fullfjädrade om det är varmt.

Det ska dock vara frivilligt för dem att ha varmt eller svalt.

Gurkmeja

  • Inlägg: 31
    • Östergötland
SV: Kan någon säga vad det är för problem med mina Vaktlar?
« Svar #7 skrivet: 13 dec-20 kl 17:52 »
Svårt veta vad det kan vara, men så här brukar jag göra (kanske kan det ge något)

Jag snabbdoppar inköpta avelsägg i Virkon lösning för att undvika eventuell medföljande smitta.

Temp med värmelampa för vaktlarna.
1a dygnet 37'
1a veckan 36'
2a veckan 30'
3e veckan 25'
4e veckan 20'
Sen trappas värmen ut...

Lägg en termometer under värmelampan och mät temperaturen.

Vaktlarna är känsliga för drag. Sätt för på bursidan om du misstänker t.ex golvdrag.

Då vaktlarna växer mycket fort och har högre ämnesomsättning än höns, behöver de mer protein.

Dag 1-3 får de kalkonstart med 27% protein.
Sedan börjar jag successivt blanda i lite kycklingstart för att vid ca 3v ålder ge lika delar av kalkon/kyckling-start.
Kalkonstarten är rätt så stora bitar, så jag använder mixerstaven för att mala fodret från början.

Lite kokt äggula när de är några veckor. (Låt aldrig ligga framme länge då det fort bildas bakterier). Pyttelite äppelvidervinäger i dricksvattnet.

Lycka till!


Cracky2020

  • Gäst
SV: Kan någon säga vad det är för problem med mina Vaktlar?
« Svar #8 skrivet: 15 dec-20 kl 17:27 »
Jag har bytt deras mat och jag ger dem även multivitaminer. Men jag ser inte så mycket ändring på deras situation. Lite bättre när det gäller deras leg och förmåga att stå på benen.
Titta gärna på den länken.

https://youtu.be/e1y34KSZnko

De är inte så pigga heller .. ingen av dem .. fattar inte vad är felet.
Maten är kalkonstart som andra har rekommenderat.

De små är ej släkt med de stora. Deras ägg kom från olika städer. De stora är ca 1 månad. De hade inga problem tills en vecka tillbaka.
Det kan inte vara maten eller vitamin brist .. eftersom de lilla är fick problemet direkt medan de andra blev 1 månad innan de blev så.
Vad är det för sjukdom? fattar inte ..  :embarrassed2:
det är jobbigt. ::)

Gurkmeja

  • Inlägg: 31
    • Östergötland
SV: Kan någon säga vad det är för problem med mina Vaktlar?
« Svar #9 skrivet: 17 dec-20 kl 22:56 »
Går inte att klicka på länkarna.
Rent spontant så tänker jag att hade det varit mina vaktlar så hade jag provat att flytta dem så att de fick dagsljus direkt (alternativt ljus från växtlampa) men även sanerat burar/kläckmaskin/vaktelrum för säkerhets skull.

Adnil

  • Gäst
SV: Kan någon säga vad det är för problem med mina Vaktlar?
« Svar #10 skrivet: 08 feb-21 kl 16:07 »
Hej! Jag har inte kommit så långt än. Med att skaffa några vaktlar. Men det är på gång i tankens värld. Men mitt tips på vägen är att köpa en fågel lampa (glödlampa) med uvA och uvB ljus, så att de kan bilda eget D ~ vitamin. Naturligt solljus för just fåglar. Annars hade jag rekommenderat kalkon start för mer protein. Men det har du provar redan vad jag förstår. Hoppas att jag kunde hjälpa dig. Annars önskar jag dig all lycka att allt går vägen.
« Senast ändrad: 08 feb-21 kl 16:19 av Adnil »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 2 användare (1 dolda)
tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser