Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken kardmaskin?  (läst 9328 gånger)

heleen

  • Inlägg: 22
    • Småland
    • Sunnerås
Vilken kardmaskin?
« skrivet: 13 maj-09 kl 11:55 »
Hej,
Förra året lärde jag mig att karda för hand och spinna på en slända. Nu har jag skaffat en gammal spinnrock, och det går undan! Så pass mycket att jag tycker att kardningen tar alldeles för mycket tid i förhållande till spinnandet. Dessutom har jag mycket ull liggandes som vill bli spunnen.
Så nu är jag sugen på att skaffa en kardmaskin och jag skulle gärna vilja höra erfarenheter av er om olika typer och märken. Har sett att Louet har olika modeller, och att Ashford har en modell med olika utväxlingar. Finns det erfarenhet med dessa?

Grelbers-stock

  • Inlägg: 161
SV: Vilken kardmaskin?
« Svar #1 skrivet: 18 maj-09 kl 16:00 »
Om jag skulle välja mellan de två så väljer jag Louet. De kom med nya modeller i fjol som skall vara ÄNNU bättre. Kolla gärna hur de är prismässigt å handla ifrån andra länder än Sverige. Speciellt bra är de att 'drivsnöret' är på insidan.
Sedan - många tror ju att en kardmaskin är arbetsbesparande och tidsbesparande - det är den itne. Man måste tesa sin ull innan den går in i kardmaskinen vilket man itne alls behöver på samma sätt med handkardning. Visserligen kan man hoppa över dte och vissa gör ju också så - men om man får fina rulla rnär man kardar för hand så vill man ju ha samma ifårn en kardmaskin, inte sant?

heleen

  • Inlägg: 22
    • Småland
    • Sunnerås
SV: Vilken kardmaskin?
« Svar #2 skrivet: 18 maj-09 kl 18:36 »
Oooh, och jag som just igår hade bestämd mig! Nu vet jag inte längre :-\.
Jag vill ha en kardmaskin av 2 skäl:
1. Det ska gå lättare att karda (jag får ont i axlar och ryggen med handkardning)
2. Det ska gå fortare att karda (nu när jag har spinnrock spinner jag nästan lika fort som jag kardar)

Jag kanska ska hyra en kardmaskin först så jag kan prova hur det går. Jag skall berätta här om mina erfarenheter men det blir nog inte förrän på sommaren att jag har tid. Tills dess skulle dat vara kul om fler vill dela med sig om sina funderingar och erfarenheter av kardmaskiner.

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Vilken kardmaskin?
« Svar #3 skrivet: 18 maj-09 kl 22:01 »
Hur mycket kan det kosta att hyra en kardmaskin? Vad är överpris? Om man tänker en vecka eller en helg vad kan det kosta? Har någon här provat att hyra? Har hört att Länshemslöjden kan ha utrustnign att hyra, har ni någre erfarenheter av att hyra av dem/andra?
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Grelbers-stock

  • Inlägg: 161
SV: Vilken kardmaskin?
« Svar #4 skrivet: 19 maj-09 kl 07:13 »
Att veva en kardmaskin ger också värk i axlar och armar - i mitt fall är det ryggen som ligger värst till. Fast det är andra arbetsställningar, det är ju klart.

Nu vet jag inte hur Du gör när Du handkardar men många jag sett som kardar (inte alla!!) håller kardorna helt fel ur ergonomisk synvinkel och laddar på tok för mycket ull på vilket gör att det går mycket tyngre än vad det behöver. Värt att tänka på.

Kan Du och har möjlighet så prova prova å karda med kardmaskin! Oavsett hur man vänder sig så tar ullpreparering mycket mycket längre tid än att spinna, det är välan därför så många lämnar bort ullen för beredning. Har Du några goda vänner? Släkt? barn? Du kan inte 'muta' dem å hjälpa Dig? Fler i närheten som spinner - kanske anordna ett kardparty?
Jag kardar själv både med maskin och för hand samt handkammar. Majoriteten av ullen jag spinner är dock från färdigpreparerade topsband just så man kan fokusera på det man tycker om d v s att spinna.

Jag brukar ibland låna men det beror ju helt på emellanåt är utrustnignen i erbarmligt skick då man kardat smutsig d v s otvättad ull på den. Så jag tröttnade och handlade en Louet Juniour precis innan Louet släppte sina nya (typiskt) och a - den är bra helt klart men jag kardar mest färdigpreparerad ull på den d v s bandar färger. Ull ifrån 'scratch' d v s ifrån fäll måste genomgå en del beredning innan dne blir kardad / kammad. En teknik som jag på sistone är ganska så förtjust i är att 'flick'karda' / kamma ullen m h a en liten karda alt hundkam/hundkarda, det är när jag ahr ull med väldigt tjusiga väldefinierade staplar och detta bevarar ju lockstrukturen på ett bra sätt.

koko

  • Gäst
SV: Vilken kardmaskin?
« Svar #5 skrivet: 19 maj-09 kl 20:36 »
Mycket bra info.
Känns oxå för mej att prepareringen tar mest tid. Herregud, tänk en smutsig hel fäll "direkt från fåret", mycket arbete.
Har nyligen insett att det där med göra garn är ett tidskrävande arbete där jag inte ska fokusera på målet, utan vägen...!
Plus att jag aldrig skulle ha råd med en kardmaskin... Övar på att bli zen-mästare i handkardning i stället. Berätta sen hur det går!

heleen

  • Inlägg: 22
    • Småland
    • Sunnerås
SV: Vilken kardmaskin?
« Svar #6 skrivet: 19 maj-09 kl 22:42 »
Ha! Tack för inläggen! Jag blir glad när jag läser dem, kard-kalas låter jättekul! Och meditering under kardningen likaså - mycket bra för själen båda två!
Jag försöker göra rörelserna så ergonomisk som jag kan komma på, men jag gör förmodligen för långa pass - för övrigt har jag ett stillasittande arbete. Och här gäller nog också att man ska bygga upp styrka och uthållighet, lika som med att springa eller andra idrottar.
Jag tycker det är en härlig känsla att hå fårdigtspunnet garn (eller ett stickat plagg) där man har varit med om hela processen från att ullen lämnar fåret (har inte möjlighet att hålla får själv, annars hade jag gjort det) till slutresultatet. Så jag skulle inte vilja lämna bort ullen för preparering.
Så fortsättning följer!

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Vilken kardmaskin?
« Svar #7 skrivet: 20 maj-09 kl 07:30 »
Jag köpte en Ashford kardmaskin, handdriven (vet inte om de finns elektriska, men för tydlighetens skull.)

JAG ÄR HELNÖJD!!!!


Precis som du skriver heleen , så tog kardningen allt för lång tid i förhållande till spinnandet, och händer och armar tog stryk.
Jag grovrensar, tesar och vevar runt och allt går på en bråkdel av tiden mot vad handkardandet tog. Rullarna blir fina och jag kan karda mängder av ull åt gången.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

koko

  • Gäst
SV: Vilken kardmaskin?
« Svar #8 skrivet: 20 maj-09 kl 11:54 »
Men vad KOSTAR en sån däringa kardmaskin, och vart köper ni era? Utomlands via nätet eller?
Jag hade önskat att man på spinnträff kunde köra några omgångar i någons kardmaskin eller att man tex. tillsammans hyrde en från hemslöjden och kardade o spann en dag tillsammans.

Hillevi3

  • Inlägg: 1
  • Spinnare, stickare, virkare, läsare...
SV: Vilken kardmaskin?
« Svar #9 skrivet: 20 maj-09 kl 12:19 »
Det är nog nästan nödvändigt att testa flera kardmaskiner före man köper en. En del handvevade är tunga att använda, andra lättare. Jag har en eldriven Louet, som jag brukar kalla "min bästa vän". Jag skulle inte byta den mot handkardor, för det går minst 10 gånger snabbare att karda på maskin. Man anstränger inte handlederna så mycket heller. Använd alltid andningsskydd, det dammar! Jag har spunnit sedan 1984 ca, efter så många år känns det nog i kroppen vid handkardning även om man är noga med ergonomin.

Hoppas du får låna eller hyra ett par maskiner förrän du köper en!

Seiram

  • Inlägg: 271
  • Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
SV: Vilken kardmaskin?
« Svar #10 skrivet: 23 maj-09 kl 09:22 »
Jag fick just hem en begagnad Ashford igår, i perfekt skick  :) Gav 1.250 kr för den. Ny kostar den över 3.500 kr nå'nting. Men det är inte särskilt ofta det dyker upp begagnade, Jag råkade få se den en dag på Stickameras forum, då var den precis inlagd. annars hade nog nå'n annan hunnit före! Louets lilla, som Ingrid pratar om, är något billigare i nyskick. Jag för min del skulle inte klara att hyra kardmaskin en helg och stå o karda hela tiden...jag klarar bara en ytterst liten stund i taget, men då är min kropp också extremt utsliten redan innan  :)

heleen

  • Inlägg: 22
    • Småland
    • Sunnerås
SV: Vilken kardmaskin?
« Svar #11 skrivet: 24 maj-09 kl 12:36 »
Grattis med din kardmaskin, Seiram! Du har rätt, det dyker inte upp många, och så ska man vara i tid också. Hur kardar den, tycker du det går fortare, blir kardfloret bra för att spinna eller tovar du? Vilken ull använder du och hur är den förbehandlat (tvättat, tesat osv)? Låt oss få veta hur det går!

Jag har sett att hemslöjden hyr ut kardmaskiner, och så finns det att hyra på www.slegh.se också har jag sett (finns kanske fler adresser på webben). Hyra är mellan 250 och 300 kr per vecka för en handdriven, och om man planerar hinner man få kardad rätt mycket, skulle jag tro!

Nya Louets kostar 250 euro för den lilla, 350 euro för standard modellen som jag har sett på www.wolboerderij.nl i Holland. Har ni sett andra (lägre) priser, så hör av er!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Vilken kardmaskin?
« Svar #12 skrivet: 25 maj-09 kl 07:33 »
Vet att det ska finnas en svensktillverkad kardmaskin också. Tror den heter Cilla. Fick någon reklam om den för många år sedan. Har för mig att den då var billigare än båda de ovannämnda märkena.

Seiram

  • Inlägg: 271
  • Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
SV: Vilken kardmaskin?
« Svar #13 skrivet: 25 maj-09 kl 09:36 »
heleen: jag lyckas inte ställa in drivremmen ensam, eftersom jag pga 100 olika värkdiagnoser inte är frisk i armar, händer osv, så den kryper tillbaka medan jag skruvar. Så fort nå'n kommer hit ska denne någon få hålla i ordentligt...för såvitt jag förstår är det pga att drivremmen slackar som kardandet inte bli 100 % nu. Återkommer med mer info! Annars är det väldigt lätt att pilla bort ullen efter kardandet, vilket man inte kan säja om den jag lånade...

Seiram

  • Inlägg: 271
  • Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
SV: Vilken kardmaskin?
« Svar #14 skrivet: 25 maj-09 kl 10:10 »

heleen

  • Inlägg: 22
    • Småland
    • Sunnerås
SV: Vilken kardmaskin?
« Svar #15 skrivet: 29 maj-09 kl 20:40 »
Jaaa, den såg jag också, men faktiskt en dag efter att jag beställde en ny Louet kardmaskin! Typiskt! Jag vet att jag bättre kunde ha provat olika kardmaskiner och att det lönar sig att hålla utkik på nätet, men jag kunde inte vänta.

Och nu har den kommit  ;D, och hela familjen har kardat ;D ;D! Barnen har vevat på veven och till och med min man var fascinerad och kardade en jättematta ;D ;D ;D!
Det går mycket fortare! Självklart skall man göra förarbete och hela tiden kolla om man hittar dubbelklipp, precis som med handkardning. Förarbetet med att tesa gjorde jag faktiskt med handkardorna. Gotlandsullen ligger i så många täta lockar att det nästan är omöjligt att göra för hand, man måste pilla loss varje liten grå korkskruv för sig annars. Några tag med handkardan gjorde jobbet bra.
Sedan ska man köra det genom kardmaskinen flera gånger, precis som att man byter sida med handkardorna några gånger också. Det finns några små filmer på Youtube där man kan se hur de gör. Sök på 'kardmaskin' för 2 bra svenska filmer och på 'drum carder' för olika engelska varianter, olika bra tycker jag.
En stor fördel är att man lätt kan blanda flera 'mattor' för att få en jämn grå nyans på en lite större mängd ull. Jag var lite less på att ha en randning i mina vantar och sockor av olika gråa nyanser, även när jag tyckte att jag blandade ullen väl. Varje tull (rulle) hade sin egen gråton, och jag orkade inte blanda om dessa och karda på nytt.
Och inte fick jag ont i axlarna.
Jag har inte provat att spinna med ullen ännu, jag väntar tills jag har kardat en rejäl mängd av samma grå nyans. Så det återstår att testa.

Seiram

  • Inlägg: 271
  • Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
SV: Vilken kardmaskin?
« Svar #16 skrivet: 30 maj-09 kl 12:31 »
Grattis!! Har fått snurr på min Ashford nu, och den är bra, men den lånta kardade faktiskt bättre! Men å andra sidan var det ett Elände att få bort ullen från rullarna. Är det inte det ena så är det det andra...jag får karda fler ggr istället.

Grelbers-stock

  • Inlägg: 161
SV: Vilken kardmaskin?
« Svar #17 skrivet: 02 jun-09 kl 10:59 »
Hallojsan,

Jag använder den där lila 'minikardan' med god framgång vid rengöring av kardmaskinen. Efter ett tag får man in en 'svung' att man vevar medans man gör rent :)

NettaniGbg

  • Inlägg: 30
SV: Vilken kardmaskin?
« Svar #18 skrivet: 10 jul-09 kl 14:57 »
beställde en ny Louet kardmaskin!


Letar efter kardmaskin och hittade denna tråd.
Får man fråga vart du beställde den ifrån och hur mycket den kostade allt som allt.

heleen

  • Inlägg: 22
    • Småland
    • Sunnerås
SV: Vilken kardmaskin?
« Svar #19 skrivet: 10 jul-09 kl 16:31 »
Jag beställde den vid Tissien i Holland: www.tissien.nl, och den kostade 340 euro (excl. frakt).
Den är bra, man kan karda stora mängder, och blanda lätt så att man får en större mängd i samma färgskala (så inte olika nyanser av grått som jag fick när jag handkardade). Jag tycker dock att det är lättare att spinna från en handkardad rulle än från kardmaskinens ´ullkorvar´. Kanske jag måste få in mera färdighet. Allt-i-allt är jag nöjd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

834 gäster, 5 användare (1 dolda)
Anna 123, Galaxie, Sebastian Berggren, Nörd Otaku

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser