Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla vitlök  (läst 2080 gånger)

Nygårdsvulkanen

  • Inlägg: 2
    • -
Odla vitlök
« skrivet: 01 jul-21 kl 22:49 »
Hej!

Jag är nybörjare på odling, har levlat från grönkål och kryddor till vitlöksnivå i år.  ;D  Yess
Lyckades peta ned klyftor av en lök som jag köpte av en seriös odlare men de kom ned först i november förra året. Sen vet faktiskt inte riktigt vad jag ska göra med dem, när de är klara att skörda.

När ska en plocka upp godbitarna? Torka och förvara?
Jag har märkt att blasten är väldigt god men påverkar det själva löken om jag börjar nalla på blasten redan nu?

Hoppas att ni kloka har lite svar på mina novisa frågor.  ???

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Odla vitlök
« Svar #1 skrivet: 02 jul-21 kl 08:24 »
Skörda efter behag.  :D

När lökarna är stora nog eller när blasten börjar vissna brukar jag gå efter.

Klipper du all blast på en lök så påverkar det men ett strå här och ett där kan nog gå att skörda.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
SV: Odla vitlök
« Svar #2 skrivet: 02 jul-21 kl 17:34 »
Håller med. Normalt brukar man väl skörda när blasten börjar gulna men det är nog inte så noga. Dra upp en och kolla om den ser klar ut när det är dags. Annars tycker jag nog att vitlök är betydligt enklare än kål så du klarar nog av det här!  ;) Jag brukar sätta vitlök runt jul/nyår och det funkar bra här på Åland så länge marken inte har hunnit frysa men du kan sätta vitlök i princip hela hösten. Det gäller bara att komma ihåg var man har dem.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Nygårdsvulkanen

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Odla vitlök
« Svar #3 skrivet: 03 jul-21 kl 20:59 »
Haha, va bra. Tack för svar. Jag blev lixom lite snål och ville inte dra i lökarna, men tjuvkika och gräva igen om de är för små kanske. Lök kan jag väl sedan förvara ganska länge, men svalt och mörkt gissar jag.

Ja, kålen har tagit några år innan den blev något. Nu är den inburad med nät och matad med bokashi-kompost. Äntligen lite avkastning.  Yess

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Odla vitlök
« Svar #4 skrivet: 04 jul-21 kl 19:52 »
En tumregel brukar vara att skörda när det nedersta på blasten gulnat. Det är inte jätteexakt, och det går att skörda både tidigt (kanske lite mindre lök) och sent (sämre lagringsduglighet). Men om du inte har så många lökar kanske du ändå hinner äta upp dem innan de blir dåliga.

Låter som att du satt ut dem i rätt tid, ska helst vara så sent som möjligt på hösten medan marken ännu är mjuk men inte längre varm.
Ingen människa är illegal

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Odla vitlök
« Svar #5 skrivet: 26 aug-21 kl 00:40 »
Man skall inte skörda vitlöken för tidigt och inte för sent. Skördar man för tidigt så är klyftorna dåligt utvecklade och består mest av ett tjockt skal. Varje blad på en vitlök är samtidigt ett ytterskal på löken. Väntar man tills alla blad har vissnat har i regel ytterskalen förmultnat och klyftorna är exponerade. Om det är mycket torrt i jorden kan ytterskalen vara hela, även om alla blad har vissnat. Så, därför bör man ha 3-4 gröna blad på plantan när man skördar.

Klipper man blad från sin vitlöksplanta, påverkas lökens storlek negativt. Varje blad är viktigt om man vill ha välutvecklad lök. Vill man äta de det gröna på vitlöksplantan, kan man stoppa ett par hela vitlökar med många klyftor i jorden. Då får man ett buskage av vitlöksblad, eftersom det kommer en planta från varje klyfta. Och dessa klyftor orkar ändå inte växa sig stora eftersom de står så tätt. Alternativt kan man odla kinesisk gräslök, smaken är väldigt lik vitlökens.

Rätt tidpunkt för höstplantering är 3-4 veckor innan marken blir tjälad, men det är ju inte lätt att veta när det sker. Idealet är att klyftorna har hunnit rota sig men inget har visat sig ovan jord när kylan sätter stopp för vidare tillväxt.

Det finns ett par typer av vitlök som inte mår bra av höstplantering, nämligen Silverskin- och Creole-lökar. Dessa skall man sätta så tidigt som möjligt på våren. Under årens lopp har Creole-vitlöken blivit min favorit. När klimatet har blivit mildare, kan man plantera allt tidigare på våren. Det innebär fler dagar med vegetativ tillväxt fram till midsommar då klyftutvecklingen börjar, och detta medför att löken blir större. Den kan bli hyfsat stor, upp emot 100g, har ca 10-12 jämnstora klyftor med rött skal. Smaken är utmärkt god och den kan lagras i rumsvärme upp till 15-16 månader. Det finns dock vissa problem. Blir våren sen och tjälen finns kvar länge och man måste vänta med planteringen, då hinner det inte bli någon storlek på löken. Om det dessutom blir snabbt väldigt varmt och jorden blir uppvärmd, såsom år 2018, då delar sig inte löken i klyftor ordentligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser