Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla vitlök  (läst 2080 gånger)

Nygårdsvulkanen

  • Inlägg: 2
    • -
Odla vitlök
« skrivet: 01 jul-21 kl 22:49 »
Hej!

Jag är nybörjare på odling, har levlat från grönkål och kryddor till vitlöksnivå i år.  ;D  Yess
Lyckades peta ned klyftor av en lök som jag köpte av en seriös odlare men de kom ned först i november förra året. Sen vet faktiskt inte riktigt vad jag ska göra med dem, när de är klara att skörda.

När ska en plocka upp godbitarna? Torka och förvara?
Jag har märkt att blasten är väldigt god men påverkar det själva löken om jag börjar nalla på blasten redan nu?

Hoppas att ni kloka har lite svar på mina novisa frågor.  ???

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Odla vitlök
« Svar #1 skrivet: 02 jul-21 kl 08:24 »
Skörda efter behag.  :D

När lökarna är stora nog eller när blasten börjar vissna brukar jag gå efter.

Klipper du all blast på en lök så påverkar det men ett strå här och ett där kan nog gå att skörda.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
SV: Odla vitlök
« Svar #2 skrivet: 02 jul-21 kl 17:34 »
Håller med. Normalt brukar man väl skörda när blasten börjar gulna men det är nog inte så noga. Dra upp en och kolla om den ser klar ut när det är dags. Annars tycker jag nog att vitlök är betydligt enklare än kål så du klarar nog av det här!  ;) Jag brukar sätta vitlök runt jul/nyår och det funkar bra här på Åland så länge marken inte har hunnit frysa men du kan sätta vitlök i princip hela hösten. Det gäller bara att komma ihåg var man har dem.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Nygårdsvulkanen

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Odla vitlök
« Svar #3 skrivet: 03 jul-21 kl 20:59 »