Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan jag flytta?  (läst 1024 gånger)

aghak

  • Inlägg: 2
    • Uppland
Kan jag flytta?
« skrivet: 07 jun-21 kl 12:48 »
Hej! Min dröm är att komma bort från min lägenhet och flytta till ett litet torp någonstans. Jag äger idag en lägenhet som har ett värde på ca 2 miljoner. Jag kan säkert hitta ett litet hus på landet för betydligt mindre pengar än så. Jag är inställd på ett enkelt leverne med få faciliteter. Men problemet är att jag pluggar, och har idag en sämre ekonomi än när jag köpte min lägenhet. Om jag skulle flytta, kan jag då flytta med det lån jag har idag eller måste jag ansöka om ett nytt lån? För i sådana fall kanske jag måste bo kvar tills jag pluggat klart och det är ca 3,5 år. Jag har inte lust att bo i Stockholm så länge till! Tanken är att jag kanske kan hitta ett hus inom ca 1 timmes radie från universitetet. Jag har bil och inga problem att ta mig runt. Huset ska helst vara av enkel karaktär, gärna gammalt och med tillräckligt stor tomt för att jag på sikt ska kunna anlägga grönsaksland, kanske bygga växthus och gärna ha både höns och kaniner. El behöver jag ordna för att kunna använda min dator och internet för mina studier, men vad gäller rinnande vatten räcker det för min del att det finns en pump/brunn av något slag på tomten.

Några frågor:
Om jag skulle flytta, kan jag då flytta med det lån jag har idag eller måste jag ansöka om ett nytt lån?
Hur gör man med dass och tömning av det?
Värme. Köper man ett hus som inte är vinterbonat, hur funkar det då med värmen på vintern? Räcker det att elda i vedspis/kamin eller fryser man ihjäl?

Tacksam för alla svar jag kan få!

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Kan jag flytta?
« Svar #1 skrivet: 07 jun-21 kl 14:08 »
Det stora problemet här är ju att du vill bo inom en timmes körning från universitetet (jag antar att det är Stockholms universitet som avses). Och inom den radien är det nog svårt att hitta ett beboeligt hus till någorlunda rimligt pris.  Om du kan pruta på det kravet och istället tänka dig att köpa ett hus i avfolkningsbygder där priserna är låga (typ avkrokar i Bergslagen, Norrlands inland etc), så kommer du i ett helt annat ekonomiskt läge om du säljer lägenheten, använder pengarna till att slutbetala lånet och sedan köper en fastighet för en struntsumma. En fastighet med ett någorlunda användbart boningshus har förmodligen redan el- och vattenfrågan löst på drägligt sätt.

Om det inte finns eget avlopp som är godkänt för WC utan du använder någon form av mulltoalett eller torrdass, så beror det på lokala förhållanden och aktuell kommuns regelverk hur man gör. En del kommuner har t ex standardiserade latrintunnor för torrdass som man ställer fram bredvid soptunnan när det är dags för sophämtning.  Har du stor tomt och inga lokala föreskrifter hindrar, så kanske det är enklast att kompostera avfallet själv.
Om man ska bo vintertid i ett icke vinterbonat hus så är det fullt möjligt, men högst oekonomiskt med tanke på vedåtgången. Det slutar med att man får ägna det mesta av den vakna tiden då det är som kallast på vintern åt eldning och vedhantering. Men det är ju knappast troligt att man hittar ett i övrigt användbart hus som inte är vinterbonat, annat än om det skulle röra sig om en mycket primitiv sommarstuga, kolonistuga eller liknande.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Kan jag flytta?
« Svar #2 skrivet: 07 jun-21 kl 14:33 »
Jag bor typ lite mer än en timme från Universitetet i Stockholm. Jobbar i Stockholm men bor norr om Uppsala. Har därför stenkoll på dessa resor.

Nyckeln är att inte ha allt för lång resa till någon av motorvägarna. När du väl är uppe på motorvägen går det snabbt att åka långa sträckor. Det går även att bo betydligt närmare än vad jag gör och ha över 2 timmar bilkörning om det är mycket kringel-krok-vägar.

Tror det går att hitta hus för 1-3 Mkr runtomkring beroende på standard. Tycker du ska fokusera på något ställe där det finns fungerande vatten/avlopp.

Dina problem är:
Lån - Du flyttar inte lånen. Det blir ett nytt lån. Du behöver en medlåntagare om du inte kan casha huset. (sannolikt)

Bil, att köra bil långa sträckor varje dag är bekvämlighetsmässigt inga problem vs att åka tunnelbana och dylika. Däremot blir det hel hysteriska service och bränslekostnader om du ska köra regelbundet 2 timmar bilkörning. Bakar du in trängselskatter och parkeringsavgifter också så är det lätt att hålla sig för skratt. Sen kan du räkna med att få din deklaration granskad under lupp för ditt reseavdrag.

Jag har utlägg på mer än 100.000 skattade kronor per år för bilen när jag åker varje vardag. Bränsle och service och annat. På så sätt har väl Corona blivit en lite avlastning. Det har ändrat sättet att arbeta så jag behöver bara åka in två-tre gånger i veckan nu. Blivit påtagligt billigare även om det är väldigt dyrt.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Kan jag flytta?
« Svar #3 skrivet: 07 jun-21 kl 22:05 »
"Kan jag flytta?"

Om det handlar om mig själv, ska jag då inte flytta från lägenheten förrän jag är klar med studierna. 

För ett par år sedan hade jag en bra bit att köra till jobbet. Man kör hem efter jobbet på vintern när det är mörkt och kallt och vissa gånger är det lite problematiska vägförhållanden med kraftiga snöfall och tar det då längre tid innan man är hemma och sedan har man bara några timmar på sig innan man får börja om allt från början, alltså på vinter morgnarna gäller det att börja åka hemifrån lite tidigare än man brukar göra. Det fanns faktiskt dagar och stunder som jag frågade mig själv vad farao har jag gjort mot mig själv?

Nu behövde jag inte koncentrera särskilt extra på jobbet (jag hade varit i samma yrke jätte länge och kunde gå på standby läge utan att bruka fullt energi) Däremot om jag hade behövt koncentrera mig på högskolestudier, tror jag inte att jag hade klarat mig på särskilt hög nivå, snarare hade jag gått i väggen. 

Det sägs att man inte ska gå och handla när man är hungrig, därför att det ökar då chansen för att plocka varor som man inte behöver annars, alltså hungern styr ens undermedvetna för att köpa färdig mat som kan ätas direkt. Likaså ska man inte göra fastighetsaffärer när man är under storstads frustrationen. Det är mer stabilt att hantera saker och ting var för sig, alltså frustrationen i sig först och göra fastighetsaffären sedan när man är mätt och i det rätta harmonin.

Så om jag vore dig skulle jag försöka hitta ett sätt att hantera min storstads frustration utan att offra nåt annat av mig själv eller nåt annat som är mitt för den sakens skull dvs. om du vill varva ner och sväva i luften i det enkla lantlivet inom en snar framtid får du absolut inte belåna om dig i detta ekonomiska underläget som student som du befinner dig och tappa det fina ekonomiska greppet du redan har som student, alltså sikta istället mot att efter 3.5 års värdeökning tjäna en slant på din lägenhet och köpa nåt enkelt för cash istället utan att belåna om dig.                 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kan jag flytta?
« Svar #4 skrivet: 08 jun-21 kl 10:33 »
Kanske går att hyra ut lägenheten och hyra en stuga och ändå få ekonomi i det?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 4 användare
Anders Flix, köksträdgård, Tur-Johan, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser