Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan jag flytta?  (läst 1024 gånger)

aghak

  • Inlägg: 2
    • Uppland
Kan jag flytta?
« skrivet: 07 jun-21 kl 12:48 »
Hej! Min dröm är att komma bort från min lägenhet och flytta till ett litet torp någonstans. Jag äger idag en lägenhet som har ett värde på ca 2 miljoner. Jag kan säkert hitta ett litet hus på landet för betydligt mindre pengar än så. Jag är inställd på ett enkelt leverne med få faciliteter. Men problemet är att jag pluggar, och har idag en sämre ekonomi än när jag köpte min lägenhet. Om jag skulle flytta, kan jag då flytta med det lån jag har idag eller måste jag ansöka om ett nytt lån? För i sådana fall kanske jag måste bo kvar tills jag pluggat klart och det är ca 3,5 år. Jag har inte lust att bo i Stockholm så länge till! Tanken är att jag kanske kan hitta ett hus inom ca 1 timmes radie från universitetet. Jag har bil och inga problem att ta mig runt. Huset ska helst vara av enkel karaktär, gärna gammalt och med tillräckligt stor tomt för att jag på sikt ska kunna anlägga grönsaksland, kanske bygga växthus och gärna ha både höns och kaniner. El behöver jag ordna för att kunna använda min dator och internet för mina studier, men vad gäller rinnande vatten räcker det för min del att det finns en pump/brunn av något slag på tomten.

Några frågor:
Om jag skulle flytta, kan jag då flytta med det lån jag har idag eller måste jag ansöka om ett nytt lån?
Hur gör man med dass och tömning av det?
Värme. Köper man ett hus som inte är vinterbonat, hur funkar det då med värmen på vintern? Räcker det att elda i vedspis/kamin eller fryser man ihjäl?

Tacksam för alla svar jag kan få!

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Kan jag flytta?
« Svar #1 skrivet: 07 jun-21 kl 14:08 »