Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta stockar med muskelkraft  (läst 2583 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Flytta stockar med muskelkraft
« skrivet: 09 apr-21 kl 07:53 »
Jag har en hög med stockar som är 5m+ och som ska flyttas eventuellt, dom är barkade och ligger och torkar litet.

Dom är väldigt tunga och att flytta dom typ 10 meter upp på några andra stockar för att få dom upp från jorden (låg dessutom halvt i diket) så var en pärs som tog på ryggen och kroppen. Jag använde mig av vändhake, järnspett och timmersax.



Meningen är att jag ska bearbeta dom tre största till takåsar, antingen där dom nu står, eller först flytta dom närmare arbetsområdet och sen bearbeta dom. Dom blir ju lätare efter dom är bearbetade, men dom är inte längre runda så man kan inte t.ex. rulla dom.

Så jag undrar vad vet ni om för metoder att transportera stockar med muskelkraft?

Än så länge har jag följande funderingar:

1. Rulla stockarna på mindre stockar. Detta kan funka men dom behöver fortfarande orienteras om i rätt riktning innan man kan börja rulla, det är ändå ganska svårt att få dom flyttade nu. Så denna lösning är kräver nånting extra ännu.

Jag behöver få upp stocken över en stödmur dessutom. För det tror jag man kan använda två tjocka slanor att rulla upp stockarna på och så har man två personer som står och drar upp dom med hjälp av remmar som fästs i marken dit stocken ska, remmarna går under stockarna och över, så kan man dra dom mot sig. Jag tror detta kallades för stockstege förr i tiden och man hackade ut trappsteg i dom så stockarna inte skulle rulla tillbaka.

Stödmuren:


2. En lunningskärra, dom verkar gjorda för att dras av traktor eller ATV, men kanske man kan dra dom för hand? Finns designer där man använder hävstångsprincipen för att lyfta stocken och då man får den på hjul blir den genast lättare att dra och flytta. Kanske kan funka över jämn terräng, kanske kan användas för att orientera stockarna så dom kan rullas. Men känns som en lösning för att släpas med traktor typ.

3. Alternativ jag hittde på youtube:
https://youtu.be/NwLvfafiZcA
Ser ganska smart ut, kan användas på två olika sätt. Kunde också användas för att orientera stockar för rullning. Tar inte så mycket rum heller, jag tror jag kunde svetsa ihop nånting liknande. Om man inte placerar hjulet vid ändan så behöver man inte hålla hela stockens vikt med saxen då man drar.

4. Kanske en elvinsch och så släper man stocken dit den ska. Har inte gett så mycket tanke åt detta med vinschar.

5. Detta såg smart ut, kan ta sin tid men det ser ut som man får stocken dit man vill ha den
https://youtu.be/HkV7-jf1pEM

Tror man kunde köra med kortare snöre och flytta det närmare stocken, blir lite svårare att flytta men man borde få stocken att åka längre, samt högre upp, kunde användas för att lyfta en stock på grejen från punkt 3.

Stengrim

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Flytta stockar med muskelkraft
« Svar #1 skrivet: 09 apr-21 kl 08:26 »
1 eller 2 kabeltrummor har visat sig vara ovärderligt när man flyttar stockar för hand. Får man bara upp ena ändan på stocken på trumman går det att rulla den dit man vill.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Flytta stockar med muskelkraft
« Svar #2 skrivet: 11 apr-21 kl 10:59 »
Brukar ju vara lätt att rikta om dem med timmersax eller en kort rem så du får tag, eventuellt hjälpt av någon slana. Att använda ett rep som du fäster ena änden på dit du skall ger den kraft du behöver för att få upp de där stockarna.

Men en lunningskärra som du ställer över stocken och spakar upp den mot är ju trevlig att ha, blir ju som en tung kanot på en kanotkärra, med perfekt balans och inte för mycket motlut kan du gå långt.

Motorvinsch är alltid trevligt, speciellt om man har fjärrkontroll. Du kan ju också använda bilen som dragare, och sätta ett brytblock på lämpligt ställe.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Flytta stockar med muskelkraft
« Svar #3 skrivet: 11 apr-21 kl 17:08 »
Jag har för mig att du har motorlyft? Isåfall är det en enkel sak att lyfta upp en stock på släpkärran (om du kan köra med personbilen eller får rulla kärran för hand sedan beror väl på underlaget)
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Flytta stockar med muskelkraft
« Svar #4 skrivet: 11 apr-21 kl 19:06 »
En verkstadskran har jag, men ser ingen praktisk metod att få ner den dit stockarna ligger, så små hjul. Det känns för mig obekvämt att prova hålla på med bilar och släpvagnar på gården, känns som något enkelt kan gå fel. Jag försöker hålla det småskaligt och säkert.

Stengrim

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Flytta stockar med muskelkraft
« Svar #5 skrivet: 12 apr-21 kl 18:22 »
Då låter kabeltrummor som den idealiska lösningen. Det låter måhända fånigt att flytta stock med kabeltrummor men det är långt mer effektivt än man först tror.
Vi har förflyttat stockar till ett helt mindre uthus, fler och större än dina, med två kabeltrummor och 1,5 personer.

Lyft tunnändan, skjut in trumman så långt det går. Använd hävstångsprincipen för att få upp andra ändan på trumma nr 2. Skjut på, alltefter får man flytta fram den bakre trumman till framändan.

Att ta sig över den muren borde inte vara något problem med detta system, bara att lyfta upp en trumma och skjuta över stocken.


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Flytta stockar med muskelkraft
« Svar #6 skrivet: 13 apr-21 kl 11:53 »
Det låter gångbart om man kunde få tag i några i passlig storlek.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Flytta stockar med muskelkraft
« Svar #7 skrivet: 13 apr-21 kl 12:38 »
Två billiga skottkärrehjul, en regelstump och ett rör/stång i passande diameter så har du en enkel lunningskärra. Kan vara snabbare fixat än kabeltrummor om du inte vet var det finns sådana i din närhet. Bara problemet att du måste lyfta stocken för att få kärran under.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Flytta stockar med muskelkraft
« Svar #8 skrivet: 13 apr-21 kl 13:38 »
Två billiga skottkärrehjul, en regelstump och ett rör/stång i passande diameter så har du en enkel lunningskärra. Kan vara snabbare fixat än kabeltrummor om du inte vet var det finns sådana i din närhet. Bara problemet att du måste lyfta stocken för att få kärran under.

Den lösningen är den absolut lättaste att använda sig av.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

recraft

  • Inlägg: 35
    • Småland
SV: Flytta stockar med muskelkraft
« Svar #9 skrivet: 19 apr-21 kl 10:06 »
När jag monterade ned ett härbre med 7.5 m takåsar (24 cm diameter) så gick det bra att använda en sjösättningskärra där jag lade in en regel mellan de bakre "kuddarna". Det var denna variant: https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/transport-och-forvaring/batkarror/sjosattningskarra-650385/. Alla stockar körde jag runt med denna fram till en stapel, som jag lastade på huggarvagn för att flytta hela lasset. Det kan kanske också vara en modell som fungerar för dig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 4 användare
Själv är bäste dräng, isa, von tratt, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser