Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  AKUT Uppsvullen överläpp  (läst 2758 gånger)

EbbaB

  • Inlägg: 24
    • Småland
AKUT Uppsvullen överläpp
« skrivet: 07 maj-16 kl 17:15 »
Hej alla getexperter!
Upptäckte nyss att min ena get har en rejält uppsvullen överläpp. Hon ligger och slänger med huvudet som om hon tycker det är jobbigt eller har ont och verkar lite slö.
Vad kan ha hänt? Bistick? Ormbett? Böld? Tandvärk?Det luktar inte infekterat eller nå men jag tycker mig känna en liten knöl längre ner mellan käkarna också. Svullen lymfkörtel? Är det akut veterinärbesök som gäller om man mistänker ormbett eller läker dom det själva?
Tacksam för snabba svar! ❤
Magnoliaomfamningar med pionknopp mot kinden i lavendelvind genom kaprifolflod under vibrerande sommarkärlek mot brun hud med bakgrund av påfågelfjädrar, mörkt hav och musik.

EbbaB

  • Inlägg: 24
    • Småland
SV: AKUT Uppsvullen överläpp
« Svar #1 skrivet: 07 maj-16 kl 17:22 »
Så här ser hon ut i vanliga fall:
Nu ser hon mer ut som en ko..! :o
Magnoliaomfamningar med pionknopp mot kinden i lavendelvind genom kaprifolflod under vibrerande sommarkärlek mot brun hud med bakgrund av påfågelfjädrar, mörkt hav och musik.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: AKUT Uppsvullen överläpp
« Svar #2 skrivet: 07 maj-16 kl 17:30 »
Det är ju väder för både getingar och ormar nu, och om hon ligger och slänger med huvet har hon säkert ont.  Riktigt svullet är det ju också.  Jag skulle ringa min veterinär på studs, och höra om jag kunde få kasta in geten i bilen och komma in med henne.  Ormbett är inte att leka med, kan sätta sig på njurarna.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: AKUT Uppsvullen överläpp
« Svar #3 skrivet: 07 maj-16 kl 17:31 »
Det andra du funderade över, Böld? Tandvärk?, tar längre tid att bli så ont.

Ursäkta den dåliga svenskan, men ring nu till vetten!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

EbbaB

  • Inlägg: 24
    • Småland
SV: AKUT Uppsvullen överläpp
« Svar #4 skrivet: 07 maj-16 kl 22:24 »
Nu har jag pratat med veterinär som sa att det troligtvis är ormbett och att det oftast läker ut av sig själv men att jag får åka in akut om det svullnar så mycket att hon inte kan andas genom näsan och hyperventilerar eller om febern går upp till 41 grader. Att det är viktigt att hon dricker och att jag får hälla i henne vatten om hon inte dricker själv imorgon.
Hon snorade och fnös och kinden svullnade också upp tidigare ikväll, stackarn.
Men sen gick det några timmar innan jag gick ut igen o skulle släppa in dom och då hade svullnaden på läppen lagt sig och hon sprang in med dom andra och kunde äta både hö och havre! :-) Tempen var 39,7 så feber har hon ju, men jag hoppas hon piggar på sig nu av sig själv.
Magnoliaomfamningar med pionknopp mot kinden i lavendelvind genom kaprifolflod under vibrerande sommarkärlek mot brun hud med bakgrund av påfågelfjädrar, mörkt hav och musik.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: AKUT Uppsvullen överläpp
« Svar #5 skrivet: 07 maj-16 kl 23:12 »
 :D :D  Så roligt att hon kan äta igen, det är ett hälsotecken!  Men jag är fortfarande ganska orolig, eftersom jag har sett följderna av ormbett.  Det kan bli efterräkningar flera år efteråt ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

EbbaB

  • Inlägg: 24
    • Småland
SV: AKUT Uppsvullen överläpp
« Svar #6 skrivet: 08 maj-16 kl 00:29 »
Har du haft get som blivit ormbiten? Vad sa din veterinär? Vad hände med geten?
Jag ringde tre olika veterinärer och en sa när jag frågade om nåt motgift att Nä det kostar 30 000, det ger man inte till en get inte!
En annan sa att man kan ge kortison och antibiotika om det blir värre, och morfin som smärtlindring, menatt dom flesta läker själva.
Den tredje nämnde det här med njurar och lever men att det är svårt att säga hur mycket gift ormen sprutat in och det är individuellt hur känsliga djuren är och gav mig då dom här riktmärkerna om 41 graders feber och igensvullen nos.
Inga superklara besked direkt... och så är det ju helg också så närmsta distriktsveterinär för mig är flera mil bort.
Magnoliaomfamningar med pionknopp mot kinden i lavendelvind genom kaprifolflod under vibrerande sommarkärlek mot brun hud med bakgrund av påfågelfjädrar, mörkt hav och musik.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: AKUT Uppsvullen överläpp
« Svar #7 skrivet: 08 maj-16 kl 07:47 »
Hur mår hon idag? En brukar säga att feber är över 39, 5 grader (men det beror lite på utetemperaturen också), så 39,7 är inget panikläge.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

EbbaB

  • Inlägg: 24
    • Småland
SV: AKUT Uppsvullen överläpp
« Svar #8 skrivet: 08 maj-16 kl 09:59 »
Idag är det bara en liten svullnad kvar mellan käkbenet,  tempen är 39 och hon drack jättemycket när hon kom ut i hagenoch nu går hon runt o käkar blåbärsris. Så skönt! Men skulle va intressant o höra hur eventuella efterföljder kan te sig? Och vad har en get som normaltemperatur?
Magnoliaomfamningar med pionknopp mot kinden i lavendelvind genom kaprifolflod under vibrerande sommarkärlek mot brun hud med bakgrund av påfågelfjädrar, mörkt hav och musik.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: AKUT Uppsvullen överläpp
« Svar #9 skrivet: 08 maj-16 kl 11:09 »
Så skönt!  Jag hade en hund som blev ormbiten, och hon fick kortison, men inte alldeles meddetsamma.  Fem år senare la hennes njurar av, och jag kan inte bevisa det, men jag tror att det var ormgiftet som orsakade det.

  En förfärlig infektion blev det också, som krävde (smärstsam!!) spolning i flera veckor.

  Förhoppningsvis hann din get se ormen och dra åt sig nosen innan ormen hann slösa alltför mycket av sitt dyra gift på henne.  De använder ju inte giftet i onödan!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

EbbaB

  • Inlägg: 24
    • Småland
SV: AKUT Uppsvullen överläpp
« Svar #10 skrivet: 08 maj-16 kl 13:48 »
Usch så tråkigt med din hund!
Enligt veterinären klarar idisslare sånt här bättre än andra djur så jag får hålla tummarna för det.
Tack för svar hörrni!
Magnoliaomfamningar med pionknopp mot kinden i lavendelvind genom kaprifolflod under vibrerande sommarkärlek mot brun hud med bakgrund av påfågelfjädrar, mörkt hav och musik.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: AKUT Uppsvullen överläpp
« Svar #11 skrivet: 08 maj-16 kl 16:16 »
Vi tillönskar smakligt blåbärsris!   :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sana

  • Inlägg: 24
SV: AKUT Uppsvullen överläpp
« Svar #12 skrivet: 08 maj-16 kl 22:15 »
Har du haft get som blivit ormbiten? Vad sa din veterinär? Vad hände med geten?
Jag ringde tre olika veterinärer och en sa när jag frågade om nåt motgift att Nä det kostar 30 000, det ger man inte till en get inte!
Hej!
När jag är orolig för mina getter... brukar jag ge dem ÄLGÖRT.  Antingen som torr växt eller lite älgört saft blandat i ljummet vatten. Detta är smärtlindrande, febernedsättande, inflammation hämmande och mycket neråt. Titta i naturen nu, - det är alternativt och bra.
En annan sa att man kan ge kortison och antibiotika om det blir värre, och morfin som smärtlindring, menatt dom flesta läker själva.
Den tredje nämnde det här med njurar och lever men att det är svårt att säga hur mycket gift ormen sprutat in och det är individuellt hur känsliga djuren är och gav mig då dom här riktmärkerna om 41 graders feber och igensvullen nos.
Inga superklara besked direkt... och så är det ju helg också så närmsta distriktsveterinär för mig är flera mil bort.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: AKUT Uppsvullen överläpp
« Svar #13 skrivet: 08 maj-16 kl 23:33 »
Getter äter älggräs med god aptit.  Jag tror inte det är smärtstillande på dem.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 3 användare
xaelanar, gruvtrollet, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser