Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta till landet.  (läst 14371 gånger)

Nyckeln

  • Inlägg: 15
Flytta till landet.
« skrivet: 01 mar-14 kl 17:56 »
Hej.
Jag har en stor längtan efter att flytta till ett torp och dra ned på arbetstakten, komma loss från negativ stress etc. Bor i bostadsrätt och får ca en mille över om jag säljer nu. Har nu fått korn på ett torp nära min hemstad. Det går loss på ca 900.000. Det är mkt bördig natur vid torpet och grönsaksland finnes. Det är varsamt renoverat med vedspis och rörspis. Så sugen på att flytta. El finns och och vatten i borrad brunn. Ska man kasta loss och investera vinsten på lägenheten på ett torp och lägga om sitt liv helt? Önskar höra lite anekdoter från er som tagit steget. Är singel, och jobbar nu heltid men planen är att jag ska jobba mindre. Hur gör man får att minska kostnader för uppvärmning?.tänkte köra med vedspis helt för uppvärmning, ej el.
Torpet ligger vad en skog, så ved kan man kanske hämta därifrån? Sorry för en något naiv förfrågan men vet praktiskt taget nada, utom det att jag vill bo nära naturen. Vågar man som tjej bo själv?
Finns det ngn här som bor själv på landet och vill berätta om hur det funkar? Är rätt mörkrädd men tänker mig att det går över...




Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Flytta till landet.
« Svar #1 skrivet: 01 mar-14 kl 18:13 »
Klart du skall göra det! Tror inte det är någon större risk att bo avsides som ensam tjej, då är nog risken större att bli överfallen inne i stan någon kväll.

Det räcker oftast inte riktigt med vedspis för att värma ett helt torp, den är ju i första hand gjord för att laga mat. Men många torp brukar ha kamin eller kakelugn i rummet på andra sidan spismuren. Ofta kan man få ved gratis och i nödfall kan man elda brädlappar eller kottar.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Flytta till landet.
« Svar #2 skrivet: 01 mar-14 kl 18:41 »
-Klart du törs! Skulle du ångra dig så kan du säkert flytta tillbaks till stan igen, men torpet är till salu NU och antagligen inte sen... Du skrev något om rörspis. En sådan håller värmen i ungefär ett halvt dygn. Det innebär att om du orkar elda i en timma innan du åker till jobbet så är muren fortfarande varm då du kommer hem på e m. Men så är det olika hur känslig man är. Tycker man det är hemskt att komma hem om det bara är + 12, om man är känslig för drag o s v och med andra ord behöver ha lika jämn värme som i en lägenhet så kostar det mer.  I stugan jag hyr nu finns det en luftvärmepump. Det är en smart uppfinning, drar inte mycket el. Jag tycker inte så mycket om surret och varmluften som blåser men har man den på då man är borta så spelar det ju inte någon roll. Jag har en liten 2000 W fläkt också som jag ställer på golvet där jag sitter om jag skulle frysa hemskt. Ett par vattenflaskor av gummi att lägga i sängen i god tid innan man lägger sig är heller inte dumt. Färdig = kapad, kluven o torr ved är verkligen inte gratis, men det ovanstående menade är ju inte det. Kap o klyv kan du ju skaffa själv. Jag tycker inte brädlappar, lastpallar och sån´t ger lika mycket värme som rejäl ved. Det är för poröst, brinner upp för snabbt. Nyhuggen, blöt ved kan man köpa för ca 200 kr m2 här. Och nyss gjorde jag ett fynd - hittade ved för det priset som torr o färdig  :). Det var någon som skulle flytta och ville bli av med den. Jag har en kraftig gårdslampa som lyser upp gårdsplanen hela nätterna än fast jag inte är mörkrädd.  Lycka till.
« Senast ändrad: 01 mar-14 kl 22:41 av Nina W »

mita67

  • Inlägg: 464
    • Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Flytta till landet.
« Svar #3 skrivet: 01 mar-14 kl 18:50 »
Självklart kan du som ensam tjej köpa hus, det gjorde jag. Är du mörkrädd får du väl skaffa en hund som sällskap ;) Köp en vedkamin om det inte redan finns, jag tycker täljsten är bäst. Ved kan man alltid köpa om du inte har själv. Jag tycker det räcker med att jobba 80 %, fritiden är mer värd än lite extra lön....

Pitchblende

  • Inlägg: 344
  • Awakened Saxon
    • Dalsland
SV: Flytta till landet.
« Svar #4 skrivet: 01 mar-14 kl 18:52 »
Gör det! Jag tror knappast växelkursen mellan lägenhet i stan och torp på landet kommer bli mycket bättre än nu. Man brukar ju säga om husköp att det enda du inte kan ändra på är läget, så var noga med att det är rätt för dig med avseende på jobb och vänner och så. Tänk också långsiktigt med hur livet kan förändras.

Det låter som att du snart kommer vilja förnya det där torpet lite, med tex vattenburet värmesystem, förmodligen bättre isolering. Har du också en pump och vatten draget in i huset? Annars tror jag att du kommer vilja ha det när vintern kommer, för att inte nämna varmvattenberedare och våtrum. Men om du har ca 100 tusen i mellanskillnad så kan du ju använda dom till sådana saker. Jag tror att du annars måste skatta bort en del av dom i alla fall.

Alltså det är mycket mas med att bo på landet men när man stiger ut på morgonen och det är bara tyst skog åt alla håll (möjligtvis med undantag för hönsens klagan) så är det så värt det.

Och du, om ingen bjudit på torpet redan så börja med att bjuda 700 tusen.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Nyckeln

  • Inlägg: 15
SV: Flytta till landet.
« Svar #5 skrivet: 02 mar-14 kl 08:56 »
Tack för alla svar och fina tips. Huset jag kollar in är ett åretrunboende och det är isolerat med naturliga material, löscellulosa och linfiber (tror jag det hette).
 Verkar finnas avlopp med men det måste kompletteras med infiltrationsbädd småningom.
Svårt det där med läge. Huset ligger ca en och en halv timma från staden där jag jobbar, med bil.  För att åka kollektivt måste man cykla till buss sen ta bussen till tågstation och sen tåg till staden en timma. Det är meckigt och jJag kommer nog att bli isolerad då jag har alla vänner på "kollektivåks-avstånd",
 å andra sidan är det svårt att få något närmre som jag har råd med. Det finns risk för isolering och det tål att tänkas på...samtidigt kan väl folk sova över om de hälsar på.. Det finns gäststuga. Och jag har inget problem att vara själv så länge som jag har någon/några människor på hyfsat avstånd. Vill ej bo helt avskild tror jag. Är det någon som gör det?

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Flytta till landet.
« Svar #6 skrivet: 02 mar-14 kl 09:13 »
...Det är meckigt och jJag kommer nog att bli isolerad då jag har alla vänner på "kollektivåks-avstånd",
 å andra sidan är det svårt att få något närmre som jag har råd med. Det finns risk för isolering och det tål att tänkas på...samtidigt kan väl folk sova över om de hälsar på.. Det finns gäststuga...
Jag upplevde det tvärtom, det blev en utfärd att hälsa på hos mig så jag hade mycket mer vänner som hälsade på i torpet än när jag bodde i lägenhet. Men planera för att ha bil och hämta dem på tågstationen.

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Flytta till landet.
« Svar #7 skrivet: 02 mar-14 kl 10:41 »
Varför är alla så possitiva? Nyckeln har en och en halv timmes resväg till jobbet. Mellan raderna tycker jag mig se en viss tvekan. Tror nog man ska vara mer säker på sin sak när man gör miljonaffärer. Ja nu blir jag utsedd till dagens glädjedödare men så kul är inte livet på landet när strömmen går och vägen yr igen.

Nyckeln

  • Inlägg: 15
SV: Flytta till landet.
« Svar #8 skrivet: 02 mar-14 kl 11:10 »
Hehe...Alla talar väl utifrån egna erfarenheter? De som är positiva är väl det, helt enkelt. Jag vill höra fler synpunkter. Det är mitt val och jag bestämmer vad jag slutligen väljer, men vill gärna ta del av andras erfarenheter.
Olof, jag kan tänka mig att det blir så också. Att man umgås mer nästan då folk sover över och stannar några dagar...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Flytta till landet.
« Svar #9 skrivet: 02 mar-14 kl 11:14 »
Varför är alla så possitiva? Nyckeln har en och en halv timmes resväg till jobbet. Mellan raderna tycker jag mig se en viss tvekan. Tror nog man ska vara mer säker på sin sak när man gör miljonaffärer. Ja nu blir jag utsedd till dagens glädjedödare men så kul är inte livet på landet när strömmen går och vägen yr igen.
Strömavbrott och att bli insnöad är väll inga problem om man är förberedd med mat och torr ved. Problemet kommer om man har en massa "måsten" hängande över sig så som att ta sig till jobbet eller liknande

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Flytta till landet.
« Svar #10 skrivet: 02 mar-14 kl 11:21 »
Jag bodde under många år ensam på en gård ute på landet och pendlade till storstan för att jobba. Total restid med egen bil+tåg var då 1,5 timme.

Men att ta buss/cykel till tåget fungerade absolut inte. Jag insåg snart att avgångarna och ankomster  passade inte ihop, vare sig med varandra eller arbetstiderna, dessutom fanns det väldigt få bussar åt mitt håll. Dessutom händer det att tågen är försenade, och när man då äntligen nått stationen, så har bussen gått för länge sedan...

Mitt råd är: flytta gärna till landet. Men kollektivtrafikåkande till jobbet fungerar oftast bara sådär. En kombi med kollektivtrafik och bil brukar dock fungera.

Folk kommer och hälsar på, det är de bekanta som tycker att det är härligt att komma till landet, ibland vill de komma alldeles för ofta och stanna alldeles för länge. Och ett par gånger om året, så kan man åka och bo hos kompisarna, och passa på att bli mätt på storstadens utbud.

Sedan så bor det ju människor i grannskapet, man får lov att anstränga sig lite, så får man nya vänner bland grannarna, även om en "granne" på landet faktiskt kan bo många kilometer bort...
 

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Flytta till landet.
« Svar #11 skrivet: 02 mar-14 kl 11:58 »
Nej om man inte själv klarar att ta sig till busstationen/hållplatsen i tid, så är det nog ingen bra idé med kollektivtrafik

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Flytta till landet.
« Svar #12 skrivet: 02 mar-14 kl 12:40 »
En mille låter som en rejäl buffert, men beroende på torpets skick etc får du nog räkna med att det kommer gå åt rätt rejält med pengar i början för upprustning, resor etc så det är definitivt bra att ha en rejäl "reskassa". Gränsen mellan ok och jobbigt pendlingsavstånd går nånstans mellan en halvtimme och en timme enkel resa imo, kan man klara sig att jobba färre dagar i veckan (eller tom hemifrån) så kan man kanske stå ut med lite längre pendling.

Räkna med att första året/åren kommer det vara mycket mera jobb (även om du går ner i arbetstid), för det kommer troligen finnas brutalt mycket att fixa, laga, renovera, piffa etc. Sätt upp prioriteringslistor och börja i rätt ände. Påbörja inte allt som måste göras, då blir du inte klar med något. Börja med det viktigaste; tak, fönster, fasad etc, och försök stå ut med om tex kök och badrum är gammal standard. Ta in hantverkare i början, dels för att få fart på det viktigaste och dels för att lära dig av dem.

Skaffa inga djur första året! Alls! Förutom, möjligen, en hund och nån katt eller så. Inga höns, inga getter, ingenting som tar tid att sköta om dagligen. Odla är inte lika fel att börja med, går det åt pipsvängen med köksträdgården för att du inte hinner sköta den så är det i alla fall inte djurmisshandel...

Räkna med att allt blir dyrare och jobbigare än du tror och att du förmodligen kommer fråga dig själv vad fan du gett dig in på ett antal gånger innan du "landat". Räkna med att det kan bli ensamt ibland med, är du väldigt social och vill kunna gå ut med kompisar några gånger i veckan är det kanske inte smart att flytta ut till ett torp.

Om det är värt det? Aldrig i livet att jag någonsin kommer flytta till stan igen.

Om DU kommer tycka det är värt det? Tja. När det snöar horisontellt en januarimorgon och du måste skotta dig ut för att kunna ta dig till jobbet så finns det en viss risk att du kommer använda ett språk som skulle få en frireligiös att blekna något. Allt är inte fina augustikvällar med fågelsång och solnedgång här ute på landet...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Nyckeln

  • Inlägg: 15
SV: Flytta till landet.
« Svar #13 skrivet: 03 mar-14 kl 19:52 »
Tack kära ni för tips och råd. Känner en sprittande glad känsla i bröstet då ni förmedlar att det faktiskt GÅR. Det betyder mkt.
Torpet jag ska flytta till har året-runt-standard. Men jag antar att en buffert är nödvändig för framtida reparationer. Det enda som behövs nu är att skaffa infiltrationsbädd för avloppet.
Och att försöka vänja mig vid tanken på att sova ensam i ett torp där närmsta granne bor ca 300 meter bort. Vad händer om det kommer tjuvar på besök?
För det antar jag KAN hända, även om man inte bor i stan. Får de reda på att en ensam tjej  bor där kanske de går in? Får lära mig ngn kampsport, skaffa hund och ha basebollträ. ; )

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Flytta till landet.
« Svar #14 skrivet: 03 mar-14 kl 19:54 »
Tack kära ni för tips och råd. Känner en sprittande glad känsla i bröstet då ni förmedlar att det faktiskt GÅR. Det betyder mkt.
Torpet jag ska flytta till har året-runt-standard. Men jag antar att en buffert är nödvändig för framtida reparationer. Det enda som behövs nu är att skaffa infiltrationsbädd för avloppet.
Och att försöka vänja mig vid tanken på att sova ensam i ett torp där närmsta granne bor ca 300 meter bort. Vad händer om det kommer tjuvar på besök?
För det antar jag KAN hända, även om man inte bor i stan. Får de reda på att en ensam tjej  bor där kanske de går in? Får lära mig ngn kampsport, skaffa hund och ha basebollträ. ; )
De flesta tjuvar går aldrig ens i närheten av ett hus där någon är hemma så det behöver man inte oroa sig för

Torpfröken

  • Inlägg: 152
    • Uppland
SV: Flytta till landet.
« Svar #15 skrivet: 03 mar-14 kl 21:03 »
Vad händer om det kommer tjuvar på besök?
För det antar jag KAN hända, även om man inte bor i stan. Får de reda på att en ensam tjej  bor där kanske de går in? Får lära mig ngn kampsport, skaffa hund och ha basebollträ. ; )
Jag fick sådant besök i våras och han flög ner för kullen när han upptäckte att jag var hemma. Men något jag funderat på att skaffa är en kofösare.

Jag är kvinna och bor ensam i ett ödsligt torp och har runt en km till närmaste granne. Givetvis går det att vänja sig vid ett liv på landet, första vintern är värst, sedan går det bara av farten.

Jag säger tvärtemot Qeruiem, djur är bra, då måste man upp på morgonen trots att det är rimfrost på rutorna. Djur som låter är även bra just för att man kan skylla ljud på dom och inte tänka "nu är en yxmördare på väg in", för torp låter.

Nyckeln

  • Inlägg: 15
SV: Flytta till landet.
« Svar #16 skrivet: 03 mar-14 kl 21:36 »
Ja..haha! Det där med ljud har jag ju funderat över. Tystnaden är skrämmande men bryts det av av ngt ljud så blir det ju ibland ännu värre. Blev du inte rädd då du upptäckte tjuven Snorkfröken? Jag skulle ha kissat på mig. något av det mest skräckinjagande vore att höra hur någon försöker ta sig in i torpet och inte veta vad man ska ta vägen...Man hör så mkt historier om kringresande ligor som gjort de mest hårresande saker...och nojig som man är suger man åt sig...Men...kan ni så kan jag. Kul att så många tjejer väljer att gå sin egen väg här och bor såhär. Jäkligt imponerande. Jag är själv tjej så jag tycker jag kan säga det utan att hamna i sexistfacket, med glimten i ögat..

Runargul

  • Inlägg: 57
    • Uppland
SV: Flytta till landet.
« Svar #17 skrivet: 03 mar-14 kl 22:16 »
Låter underbart,köp det!
Jag kan va "hustomte" om jag får bo i gäststugan  :)
Det ska inte va för enkelt,då blir det tråkigt!

Torpfröken

  • Inlägg: 152
    • Uppland
SV: Flytta till landet.
« Svar #18 skrivet: 03 mar-14 kl 22:25 »
Jag blev mest förvånad, för tvättmaskinen stod på innanför fönstret han var på väg in igenom. Efterbliven rackare, sedan råkade han få en elstöt (det var när elen stängdes av som jag märkte något) då en propp i mitt proppskåp var trasig och han satte handen där.

Så tror inte han kommer att komma tillbaka hit.

Sedan är det skönt att jag har några stora hundar, även om de nog mer skulle försöka hångla med tjuvar och banditer, men det vet ju inte dom.


olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Flytta till landet.
« Svar #19 skrivet: 03 mar-14 kl 22:33 »
Det är sällan så tyst som man tror. När det inte blåser och dånar i träden så inser man att luftrummet är fullt av flygplan när man kommer ut från stadens brus.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser