Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skadad kyckling  (läst 3048 gånger)

adolfsssson

  • Inlägg: 4
    • Västerbotten
Skadad kyckling
« skrivet: 28 mar-13 kl 18:02 »
Hela nacken är som ett stort sår.Kan denna skada läka eller måste jag avliva denna dunboll. Vad skulle ni ha gjort?

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Skadad kyckling
« Svar #1 skrivet: 28 mar-13 kl 20:25 »
Många frågor blir det men är det medfött eller hur har det uppkommit?
Ska kycklingen vara för sällskap, ägg, kött, eller avel?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Skadad kyckling
« Svar #2 skrivet: 28 mar-13 kl 21:21 »
Precis så ser det ut när en höna har försökt ha ihjäl en kyckling.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Skadad kyckling
« Svar #3 skrivet: 28 mar-13 kl 21:57 »
Kycklingar har förvånandsvärt bra läk-kött och det finns goda chanser att den läker ihop fint. Däremot kan det hända att det blir lite dåligt med fjädrar där såret suttit.  Verkar den pigg och vid gott mod så ge den en chans  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

adolfsssson

  • Inlägg: 4
    • Västerbotten
SV: Skadad kyckling
« Svar #4 skrivet: 28 mar-13 kl 22:42 »
Jag har de som sällskap  :) Jag tror att kycklingen hade det när den kläcktes men det har blivit värre senaste dagen. Hönan hade pikat ihjäl en av kycklingarna så jag har nu separerat alla kycklingar från hönorna. Okej jag hoppas på att den kan bli bra då. Den ser bara pigg ut och springer runt med de andra. Ska kycklingen gå helt själv ett tag för att såret ska läka?

lena70

  • Gäst
SV: Skadad kyckling
« Svar #5 skrivet: 29 mar-13 kl 08:26 »
Stackars kyckling, ja alla höns är inte så snälla mot små kycklingar.  :-\ Du kan ha kycklingen ibland de andra kycklingarna, MEN såret kan locka de andra kycklingarna till att hacka i såret och försvåra läkningen..Du har inget tjärsårspray hemma? Finns annars att köpa på typ Granngården. Sprayet lägger sig som en skyddande hinna över såret, och luktar dessutom illa, så kycklingen och såret förhoppningsvis, blir lämnade  ifred!. ;D

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Skadad kyckling
« Svar #6 skrivet: 29 mar-13 kl 09:25 »
Du har en höna som inte lämpar sig att bli mor. 
Och risken är stor att detta beteende är ärftligt,  så hon bör inte avlas på.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

adolfsssson

  • Inlägg: 4
    • Västerbotten
SV: Skadad kyckling
« Svar #7 skrivet: 29 mar-13 kl 10:45 »
Tack för tipset om sprayet :) Jag har fixat det nu, hoppas den blir bättre.
Okej då får jag nog ta bort den hönan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

230 gäster, 1 användare
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser