Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Opastöriserad GetMjölk - Köpes  (läst 2075 gånger)

Eroz Ano

Opastöriserad GetMjölk - Köpes
« skrivet: 02 feb-25 kl 20:21 »
Jag är ny här och skapade detta konto enbart för att hitta en leverantör av opastöriserad getmjölk och komjölk. 

Under en tid har jag konsumerat getmjölk och upplevt en märkbar förbättring i mitt välmående. Tyvärr är min tillgång nu slut, och jag är i stort behov av att hitta en ny leverantör. Jag övervägde att åka till Polen för att köpa mer, men ekonomin sätter tyvärr stopp för det. 

Har någon tips på var jag kan hitta opastöriserad getmjölk och komjölk i Sverige?

torbjorn

• Medelpad
SV: Opastöriserad GetMjölk - Köpes
« Svar #1 skrivet: 02 feb-25 kl 21:16 »
Som synes på https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/mjolk-och-mejeriprodukter/opastoriserad-mjolk , måste gårdar som säljer eller skänker bort opastöriserad mjölk vara registrerade hos länsstyrelsen.  Enklaste sättet att få fram vilka i din närhet som säljer mjölken, torde vara att kontakta din länsstyrelse för att få ett utdrag ur registret. I bästa fall kanske det finns helt öppet på internet.

Eroz Ano

« Svar #2 skrivet: 06 feb-25 kl 20:03 »
Som synes på https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/mjolk-och-mejeriprodukter/opastoriserad-mjolk , måste gårdar som säljer eller skänker bort opastöriserad mjölk vara registrerade hos länsstyrelsen.  Enklaste sättet att få fram vilka i din närhet som säljer mjölken, torde vara att kontakta din länsstyrelse för att få ett utdrag ur registret. I bästa fall kanske det finns helt öppet på internet.

Tack för detta underbara tipset, gjorde precis som rekommederat men de inte någon som har GetMjölk, fanns bara tillgång till ko-mjölk.

Någon annan som har tips på var GetMjölk finns?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 07 feb-25 kl 09:43 »
Finns det ingen i ditt eget län kanske det finns i något av de närmaste grann-länen? Fråga de länsstyrelserna också!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 07 feb-25 kl 11:51 »
Någon annan som har tips på var GetMjölk finns?
Jag tror inte att den som säljer några liter getmjölk då och då registrerar sig hos länsstyrelsen, även om det är ett krav.

Det bästa är att leta efter gårdsmejerier som har getter i din närhet. Där kan du säkert få köpa mjölk om du säger till i förväg.
Det finns nog någon här på forumet som har mjölkgetter för självhushållning, de kanske vill sälja till dig? När jag hade getter hade jag några kunder som kom och köpte mjölk ibland, men nu har jag inga getter längre.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 3 användare (1 dolda)
OlleiBorgs, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser