Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur vinterfodra prisvärt?  (läst 3420 gånger)

Torkel

• Uppland
Hur vinterfodra prisvärt?
« skrivet: 31 maj-24 kl 23:56 »
Funderar över Bifor kontra strösocker
i vatten... Det senare är mkt billigare, men det sägs att Bifor ska ge fler samhällen som överlever vintern...

Är det sant att vinteröverlevnaden är avsevärt bättre med Bifor? Eller är detta en sådan "sanning" som mest sprids av de som säljer Bifor?

Funderar även över hur man lämpligen blandar ihop strösocker och vatten? När jag har rört ihop denna blandning i en hink, så har det skiktat sig ganska snart, så sockret hamnat i botten. Går det att blanda bättre än så och vad behöver man då för utrustning?

borsdorfer

• Skåne
SV: Hur vinterfodra prisvärt?
« Svar #1 skrivet: 04 jun-24 kl 09:01 »
Värm upp vattnet så löser sig strösockret snabbare.

Torkel

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 08 jun-24 kl 01:24 »
Värm upp vattnet så löser sig strösockret snabbare.

Ok! Hur pass varmt måste det vara? Funkar vanligt varmvatten eller krävs kokning, typ?

von tratt

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 jun-24 kl 02:16 »
Ok! Hur pass varmt måste det vara? Funkar vanligt varmvatten eller krävs kokning, typ?

Socker löser sig mer och mer i högre och högre temperatur. Jag tror det för sockerlösning för bin precis kan tänkas räcka med varmt kranvatten. Om det hinner lösa sig innan vattnet svalnar :-)
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

hofboss

• Centrala Skåne
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 18 dec-24 kl 17:13 »
Socker alla dagar i veckan.
Se denna så förstår ni varför.

https://www.youtube.com/watch?v=aN428TJpDuw&ab_channel=BobBinnie

UDS

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 13 mar-25 kl 21:20 »
Två anledningar till att använda bifor.
1. Enkelt, väldigt enkelt
2. Du får en hink Yess

Annars köper du en hink. Tom. På jula, en sådan vit med gradering, finns lock till. Köp det också. Köp också en färgblandare att sätta på skruvdragaren. För 60/40, fyll till fjärde sträcket på hinken, märkt 4, med vatten direkt från den egna trädgårdsslangen.
Fortsätt sedan med 3st 2kg strösockerpåsar.
Det är vad man kallar standardförpackning och återfinns i samtliga välsorterade livsmedelsbutiker och även mindre välsorterade diton då det är en väldigt vanligt förekommande förpackning.
Väldigt vanlig.
Kanske vanligaste?
Nu använder du färgblandaren om du kom ihåg att köpa en sådan?
Tillsammans med din skruvdragare.
Om du äger en sådan?
Blanda runt. Morgon kväll morgon och eventuellt kväll igen. Då är det löst även med kallt vatten från den alldeles egna trädgårdsslangen.
Funkar alldeles utmärkt till 20+ hinkar om du inte är hiskeligt lat.
Övervintringen har absolut ingenting med saken att göra enligt min erfarenhet. Annat spelar in där.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 15 mar-25 kl 15:00 »
Undring från en som inte är eller ha varit biodlare: Hur gjorde de förr?
Då fanns inte bifor och socker var med den tidens mått mätt mycket dyrt.
Hur stor del av honungen fick bina behålla i kupan för att överleva vintern?

von tratt

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 15 mar-25 kl 16:02 »
Hur gjorde de förr?

Bra fråga. Hittade: "För att ta hand om honungen slaktade man hela samhället. Det gick till så att man i slutet av sommaren, under en regnig dag då bina höll sig inne placerade hela kupan i en grop. Där kunde man bedöva alla bina med brinnande svavel, varefter bina kunde dränkas i vatten".

På samma sida nämns en odlare som på 1700-talet utfodrade (osagt med vad) men även slaktade. Mer har jag inte klurat ut (jag är inte heller biodlare).

https://www.lau.se/historia/jordbruk-jakt-och-fiske/biodling/
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 16 mar-25 kl 16:59 »
De kunde väl inte ta livet av dem om de skulle få honung nästa år.
Kanske det var vildbin som man lyckades fånga in.

karsan

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 19 mar-25 kl 09:12 »
 Jag är ingen biexpert, men jag har läst att man uppmuntrade svärmning. För att få flera samhällen.  Så man hade hade en del att slakta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 1 användare
Björklund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser