Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Berätta allt om gammalsvensk dvärghöna!  (läst 15373 gånger)

Ronny

• Skåne
SV: Berätta allt om gammalsvensk dvärghöna!
« Svar #20 skrivet: 02 sep-12 kl 23:09 »
....så om jag har fattat det rätt.. (?) betyder det att mina gammelsvenskar, som INTE är med i någon genbank, inte räknas som gammelsvenska då ? Eller , hm..?

Om du menar att de inte är berättigade till stöd för utrotningshotad husdjursras och att de inte räknas i den officiella statistik som Sverige varje år presenterar för FAO om de inte är med i genbanken så kan man säga att det är så.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
« Svar #21 skrivet: 02 sep-12 kl 23:44 »
Om du menar att de inte är berättigade till stöd för utrotningshotad husdjursras och att de inte räknas i den officiella statistik som Sverige varje år presenterar för FAO om de inte är med i genbanken så kan man säga att det är så.

Nej, det var inte det jag menade , så långt förstår jag  ;)
Jag försöker bara förstå skillnaden mellan " vanlig" svenskdvärg och gammelsvensk dvärg...
Jag har gammelsvenska dvärgar, men ej genbanksanslutna.
Krångligt när det är " olika bud" om skillnader  :P

Bjarne

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 03 sep-12 kl 00:52 »
Nej, det var inte det jag menade , så långt förstår jag  ;)
Jag försöker bara förstå skillnaden mellan " vanlig" svenskdvärg och gammelsvensk dvärg...
Jag har gammelsvenska dvärgar, men ej genbanksanslutna.
Krångligt när det är " olika bud" om skillnader  :P

Nej det är ganska enkelt ,den ursprungliga stammen har delats upp i två snarlika raser.Om dina höns är efter den stam (ras) som kallas gammal svensk så är dom sådana själva oavsett om du har några papper på dom eller inte.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #23 skrivet: 03 sep-12 kl 10:51 »
Den Svenska Dvärgen som är standardiserad kommer från den GammelSvenska Dvärgen. Väldigt enkelt kan man säga att  en SD aldrig kan bli en GSD och få genbanksintyg. Däremot finns det säkert flera GSD som skulle kunna ställas ut och tillför nygammalt blod till den SD. Däremot är inte alla GSD rastypiska SD.

Konstigt, nä egentligen inte. Genbankerna och lantrasernas rasramar tillåter större spridning av typ, färg och storlek än vad de standardiserade raserna medger. Avlar man inom genbank så selekterar man inte bort avvikande individer utan ser det som en positiv effekt av genetisk diversitet. Avlar man rashöns så gallrar man bort de djur som aviker mest och i förlägingen så får man en mer homozygot genpol och djur som blir mer lika varandra.

Så alla ni som vill göra nya raser skaffa er istället GSD (utanför genbank går bra) och försök avla fram en stabil och typisk SD. Truts att ni egentligen nästan har er målras så har ni något att bita i och kommer att lära er att avel inte är så enkelt  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ronny

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 03 sep-12 kl 16:13 »
Det är som Azoo-Lina skriver, plus att det förmodligen under senare tid är snarlika nordeuropeiska raser inkorsade i den "svenska dvärgen". Jag har dock lärt mig av Azoo-Lina att detta egentligen inte har någon betydelse så länge de är rastypiska enligt standardbeskrivningen, så jag tänker inte tjata mer om det. Det är också helt riktigt att djur kan gå från genbanken och ut, men i princip inte andra hållet. I några solklara fall har undantag kunnat göras. Det är ju detta som är själva grundtanken med genbankerna. I stället för ordet genbank skulle man kunna säga baspopulation eller variationspopulation, men jag vet inte om det är lättare att förstå.

Om man har tex "gammalsvensk dvärg" som är kläckta utanför genbankerna, så är de ju fortfarande renrasiga av samma ras OM de inte är korsade.

karsan

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 03 sep-12 kl 19:19 »
Jag har svensk dvärghöna, söta, livliga, gulliga, fem små hönor, 4 mån.  I utseende och personlighet - hur mycket kan man räkna med att de skiljer sig från gammalsvensk?  De flyger bra och pickar efter mat mesta dagen.
Mina fem är så lika varandra att jag inte riktigt kan se skillnad.

Marielle

• Uppland
« Svar #26 skrivet: 03 sep-12 kl 19:43 »
Nu måste jag få klarhet i vad rasen EGENTLIGEN heter !
Är det  GAMMEL svensk eller GAMMAL svensk ??  Kommer förmodligen få mååånga olika åsikter och svar  ;D

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #27 skrivet: 03 sep-12 kl 22:28 »
Nu måste jag få klarhet i vad rasen EGENTLIGEN heter !
Är det  GAMMEL svensk eller GAMMAL svensk ??  Kommer förmodligen få mååånga olika åsikter och svar  ;D

Jag vet inte, men för att det ska vara korrekt svenska borde det antingen heta "gammelsvensk" eller "gammal svensk". Om det inte ska vara mellanslag låter det bättre med ett e. Man säger ju "gammelgädda" och "gammal gädda", inte "gammalgädda".
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Marielle

• Uppland
« Svar #28 skrivet: 03 sep-12 kl 23:26 »

Jag håller med helt och fullt ! Söker vidare efter såna som " vet"  ;) ( eller för all del, som tror sig veta !)

Ronny

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 04 sep-12 kl 01:24 »
Roade mig med Svenska Akademiens ordlista. Gammalsvensk hittade jag. Gammelsvensk hittade jag inte. Rasen heter gammalsvensk dvärghöna och det verkar faktiskt också vara korrekt svenska. En gammal svensk dvärghöna betyder väl snarast att själva hönan är gammal?  ;D

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #30 skrivet: 04 sep-12 kl 10:39 »
En gammal svensk dvärghöna betyder väl snarast att själva hönan är gammal?  ;D

Bra poäng!  ;)

Jag viker mig för akademien! Tyvärr räknar jag dock med att fortsätta läsa både "gammal" och "gammel", både med och utan mellanslag, när folk skriver om dessa höns i framtiden.  :P
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Ronny

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 04 sep-12 kl 22:26 »
Vad säger du Marielle - blev du nöjd med svaret?

Bjarne

• Uppland
« Svar #32 skrivet: 05 sep-12 kl 16:33 »
Det är som Azoo-Lina skriver, plus att det förmodligen under senare tid är snarlika nordeuropeiska raser inkorsade i den "svenska dvärgen". Jag har dock lärt mig av Azoo-Lina att detta egentligen inte har någon betydelse så länge de är rastypiska enligt standardbeskrivningen, så jag tänker inte tjata mer om det. Det är också helt riktigt att djur kan gå från genbanken och ut, men i princip inte andra hållet. I några solklara fall har undantag kunnat göras. Det är ju detta som är själva grundtanken med genbankerna. I stället för ordet genbank skulle man kunna säga baspopulation eller variationspopulation, men jag vet inte om det är lättare att förstå.

Tycker att det är bättre att  tala om   den registrerade eller stambokförda populationen .Som men gör inom annan ras avel .Att hitta på egna begrepp förvirrar nog mest.....

Marielle

• Uppland
« Svar #33 skrivet: 05 sep-12 kl 16:59 »
Vad säger du Marielle - blev du nöjd med svaret?

Ja , tack  :)
Misstänker dock att folk kommer fortsätta med båda namnen... Jag tex  :-[
Har " lärt in fel" ! Men nu vet jag iallafall vilketsom är rätt !

Ronny

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 05 sep-12 kl 21:04 »
Tycker att det är bättre att  tala om   den registrerade eller stambokförda populationen .Som men gör inom annan ras avel .Att hitta på egna begrepp förvirrar nog mest.....

Jag försökte förklara den genetiska funktionen och då kan man säga att en genbank är ungefär detsamma som en baspopulation eller en variationspopulation som finns där som ett slags försäkring. Det har använtas av andra före mig (tex Majala och Hallander) så det är sannerliogen inget som jag sitter här och hittar på!

Ronny

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 05 sep-12 kl 21:58 »
Jag har för mig att någon höna har dokumenterats som var åt det mer beige hållet som en vetefärgad höna blir, men till 99 % är de nog vildfärgade. Jag upprepar att jag inte är 100 procent säker.

Bjarne

• Uppland
« Svar #36 skrivet: 06 sep-12 kl 14:43 »
Jag försökte förklara den genetiska funktionen och då kan man säga att en genbank är ungefär detsamma som en baspopulation eller en variationspopulation som finns där som ett slags försäkring. Det har använtas av andra före mig (tex Majala och Hallander) så det är sannerliogen inget som jag sitter här och hittar på!

Det var inte menat som personlig kritik ,även om min formulering kanske lät så. Menade bara att det kan skapa lite förvirring...

Ronny

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 06 sep-12 kl 21:59 »
Det är helt Ok Bjarne. Det kan vara lite svårt att förklara vad en genbank är. Man kan säga att det är den registrerade poulationen inom en ras, men det ligger ju lite mer i begreppet.

MangeMM

• Blekinge
« Svar #38 skrivet: 24 sep-24 kl 10:44 »
Jag behöver en ny tupp av just Gammalsvensk dvärghöna. Någon som har en? Vi har två yngre tuppar som vi byter bort eller skänker om nån vill ha?
Gärna Blekinge - Karlskrona. MvH

Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 1 användare
tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser