Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Giftigt avloppsslam fortsätter spridas på åkrarna – Nu även med plast  (läst 1062 gånger)

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän


Citera
I reningsverken blandar man in plast i slammet som fällningskemikalie och för att förbättra konsistensen. Plasten benämns amid/aminoakrylat, kopolymer och innehåller akrylamid, som är ett ytterst giftigt och cancerogent ämne som är genotoxiskt – det vill säga all exponering leder till cancerrisk.

Gränsvärden för vatten och livsmedel baseras därför på hur många cancerfall som kan väntas och tolereras. Gränsvärdet för vatten ligger vid 0,1 mikrogram per liter. Detta visar ämnets farlighet och leder också till svårigheter vid analys.
newsvoice.se/2019/11/giftigt-avloppsslam-plast/

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
Gamle Gunnar  ::)

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
Jesus Kristus!

på tal om att skjuta budbäraren.

Dessutom finns det en amerikansk dokumentär som heter Biosludge och där de berättar om liknande saker i USA.

men om jag förstod eller nog snarare antog det korrekt så har de i USA lagar som gör det lagligt för försäljare att sälja avfall till personer - som växtnäring. medans här i Sverige så är det bara de "proffesionella" som får köpa den typen av "näringen", dvs bönder.

och i dokumentären som jag kommer ihåg de så förtäljs det bl-a att vi äter allt från resterna av aborterade foster till industriavlopp då sjukhusena och industrierna kör ut sin skit genom avloppsverken.

dokumentären finns på : https://www.youtube.com/watch?v=K_vHlOZuzFg


 

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
 (:)  Utom forumets ämne. Låser. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

855 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, GE202, Palle500, Banelinjen, UngJägarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser