Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klipp från Dagens Industri  (läst 1108 gånger)

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
Klipp från Dagens Industri
« skrivet: 24 jan-10 kl 21:37 »
http://ditv.se/tv/video/clip/2010-Jan-22_W-GODSEL-2010-01-22



Hur stora måste sådana anläggningar vara? Skulle man kunna ha EN ko och värma sitt eget hus och några grannars...? (antagligen inte, men det hade ju varit coolt. Ellet KOolt kanske)

Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Klipp från Dagens Industri
« Svar #1 skrivet: 24 jan-10 kl 22:56 »
I kallt klimat behövs mer gas för att värma hus, och så måste anläggningen hållas ca 40 grader hela tiden. Gasen behöver man mest när det är kallt, så på vintern kan hälften av gasen gå åt till att värma själva anläggningen.  Ju större anläggningen är ju mindre andel gas går åt att hålla anläggningen varm. Man behöver inte efterbehandla gasen om den ska gå till värme.  Det går med en ko, men det är inte det optimala, jag skulle tro att ca 50 kor skulle göra det ekonomiskt attraktivt, och då måste man ju driva ett mindre fjärrvärmeverk.'

Här finns lite om biogas i Sverige
http://www.bioquest.se/holsljunga/default.htm
« Senast ändrad: 24 jan-10 kl 23:02 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

706 gäster, 2 användare
Corvus, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser