Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Prylar att ha i husbuss?  (läst 2286 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Prylar att ha i husbuss?
« skrivet: 28 mar-18 kl 12:10 »
Nån som har erfarenhet av en sån här?
Funderar på om man skulle ha 2 st som komplement till dieselspisen när man har tillgång till nätström och att användas med växelriktare, när det är mycket sol och solcellerna ger mycket.

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00331627/

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Prylar att ha i husbuss?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-18 kl 13:31 »
Inte riktigt en sådan, utan en liknande som Biltema hade i sitt sortiment för ett par år sedan. Den fungerar bra fortfarande bra trots misshandel (frun kokar hönsmat på den utomhus och spiller en del). Den ger inte så jämn värme i botten som en vanlig platta, men är snabb och blir inte varm i sig själv. Kräver förstås magnetisk botten på kokkärlet. IKEAs kanske har jämnare värme, hoppas någon vet.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Prylar att ha i husbuss?
« Svar #2 skrivet: 29 mar-18 kl 09:19 »
På jobbet har vi haft en liknande i fikarummet sedan närmare 10 år och den fungerar bra om man har kokkärl av magnetiskt material (aluminium duger alltså inte).
En sån där platta har ju likriktare, likspänningsmellanled och en switchad spänningsomvandlare, så i princip behöver den ingen växelriktare, den skulle gå lika bra att köra på 250-300 V likström.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Prylar att ha i husbuss?
« Svar #3 skrivet: 29 mar-18 kl 09:43 »
På jobbet har vi haft en liknande i fikarummet sedan närmare 10 år och den fungerar bra om man har kokkärl av magnetiskt material (aluminium duger alltså inte).
En sån där platta har ju likriktare, likspänningsmellanled och en switchad spänningsomvandlare, så i princip behöver den ingen växelriktare, den skulle gå lika bra att köra på 250-300 V likström.

Aluminium kärl har jag inte.
Funkar de med gamla gjutjärns grytor/stekpannor och rostfria kastruller?

Hur får man till 250-300 V likström från 24 V?
Blir det mindre förluster än med växelriktare?
Jag kommer ju ändå att ha växelriktare för andra saker.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Prylar att ha i husbuss?
« Svar #4 skrivet: 29 mar-18 kl 10:25 »
Testa med en magnet om botten är magnetisk, då fungerar det. Allt rostfritt är ju inte magnetiskt.

Tror inte du skall börja meka med 250-300 V likström för att spara några procent när du använder apparaten så lite. Annat vore det om du skulle använda den i ditt gatukök och verkligen var beroende av att ha kräm kvar i batteribanken så det räcker till sista kunden.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Prylar att ha i husbuss?
« Svar #5 skrivet: 29 mar-18 kl 17:52 »
Även omagnetiskt rostfritt brukar få tillräckligt med virvelströmmar för att fungera ihop med induktionshällar.

Just i husbussen med 24 V-system så kanske man inte vinner mycket på att driva en sån där apparat på likström via en spänningsomvandlare, men i andra sammanhang där man har en lämplig likspänning till hands (t ex ett hus med större solcells- och batterianläggning, modern elbil etc) så kan det vara praktiskt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 5 användare (3 dolda)
addebadde, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser