Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrerad kossa??  (läst 2456 gånger)

IsaIrina

  • Inlägg: 92
    • Ljungdalsgården
Kastrerad kossa??
« skrivet: 14 okt-06 kl 19:50 »
När man kastrerar en tjur så blir han en stut. Men om(och jag säger om) man skulle kastrera en kossa får hon ett annat namn då?

Frågan kom upp och jag känner att jag aldrig hört något namn på en kastrerad kossa.

Tacksam för svar!
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Kastrerad kossa??
« Svar #1 skrivet: 14 okt-06 kl 23:23 »
Kan ju bero på varför man har kossor?!!
Oftast har man ju kossan för att få mjölk och då måste ju hon få en kalv... annars ingen mjölk....

Kossor är ofta ganska "kossiga" och blir lugna med åren om man behandlar dem väl...
och man kan ha kvar kossan i många år. vi hade en rödkulla som var 18 år...

Tjurar däremot kan bli ganska jobbiga ... fårt de får lukt på en brunstig kossa- kan vara grannens tex så kan de hoppa över staketet och betäcka hans ko... kanske grannen inte hade tänkt att använda din tjur...
Ofta kan tjurar bli lite stöddiga med åren...

så vill man ha lugna betes djur så är stutar ett mycket bra alternativ...

De blir liksom valackar mycket lugnare än hingstar och du kan ha dem tillsammans med hon djur utan att riskera att de blir tjuvbetäkta...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

IsaIrina

  • Inlägg: 92
    • Ljungdalsgården
Re:Kastrerad kossa??
« Svar #2 skrivet: 15 okt-06 kl 10:47 »
Hm...jag förstår precis vad du menar. ;)

Men frågan var om det finns ett namn på en kastrerad kossa. ???
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Kastrerad kossa??
« Svar #3 skrivet: 15 okt-06 kl 10:57 »
Förmodligen finns det inte det eftersom man inte kastrerar kossor .
Finns lixom ingen andledning.  ;D
Kossor håller man för produktionen, och är dom kastrerade så producerar dom inget  ::)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

 

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Kastrerad kossa??
« Svar #4 skrivet: 15 okt-06 kl 13:06 »
Instämmer med Sia. Har aldrig hört talas om kasterade kossor. Varför tänker man då?  ??? Tänk efter själv, vad skulle det inte kosta med allt vad det innbär, veterinär, transport, sedering, medicinering osv. Summan skulle snabbt hamna 6 siffriga belopp och vilka har råd med det?

Och varför missunna korna den härliga känslan att få en kalv till sommaren? Bara synen av en ko med kalv är en glädje. ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

IsaIrina

  • Inlägg: 92
    • Ljungdalsgården
Re:Kastrerad kossa??
« Svar #5 skrivet: 15 okt-06 kl 21:54 »
Håller med er fullständigt. :D

Jag var bara nyfiken....trodde jag hade missat att det fanns ett namn.

Tack för alla svar!
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
Re:Kastrerad kossa??
« Svar #6 skrivet: 14 nov-06 kl 19:36 »
Jag tänker att i länder där de använder kor som dragdjur kanske det finns anledning att sterilisera kor? Eller de kanske drar lika bra ändå?
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Kastrerad kossa??
« Svar #7 skrivet: 15 nov-06 kl 14:48 »
Det är väl så att de är så fattiga att de inte kan avstå från mjölk o den kalv de får...
Så det låter högst osannolikt.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser