Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  CO2 i Växthuset  (läst 3321 gånger)

Richard

  • Gäst
CO2 i Växthuset
« skrivet: 23 mar-14 kl 11:51 »
Framförallt på vintern och tidigt vår är allt så tät som möjligt,och CO2 tar slut ganska fort.
Skulle det fungera med en bioetanol brännare?
Dom ger en hyfsad mängd CO2 och värme samtidigt.


sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: CO2 i Växthuset
« Svar #1 skrivet: 26 jun-14 kl 21:31 »
CO2 förbrukas av växterna bara när de växer. Det gör de bara när det är ljust nog. Troligen kan du då ventilera, eventuellt med hjälp av en luftsolfångare om du är orolig för att det blir för kallt.

Nattetid producerar växterna normalt CO2, så det fyller på automatiskt.

Om du har mullrik jord så produceras stora mängder koldioxid när mullen sakta bryts ner. Det innebär att du kan mylla ner en massa gräsklipp och löv, sedan avger det stora mängder koldioxid när det multnar. Samt en massa annan god näring.

Ett annat alternativ är att ha en renodlad kompost inne i växthuset. Den genererar också CO2 och ger dessutom värme. Tänl varmbänk.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: CO2 i Växthuset
« Svar #2 skrivet: 27 jun-14 kl 04:07 »
En brännare producerar inte bara CO2, utan också stora mängder vatten

Richard

  • Gäst
SV: CO2 i Växthuset
« Svar #3 skrivet: 05 aug-14 kl 07:48 »
CO2 förbrukas av växterna bara när de växer. Det gör de bara när det är ljust nog. Troligen kan du då ventilera, eventuellt med hjälp av en luftsolfångare om du är orolig för att det blir för kallt.

Nattetid producerar växterna normalt CO2, så det fyller på automatiskt.

Om du har mullrik jord så produceras stora mängder koldioxid när mullen sakta bryts ner. Det innebär att du kan mylla ner en massa gräsklipp och löv, sedan avger det stora mängder koldioxid när det multnar. Samt en massa annan god näring.

Ett annat alternativ är att ha en renodlad kompost inne i växthuset. Den genererar också CO2 och ger dessutom värme. Tänl varmbänk.
CO2 som avges nattetid är mindre än vad plantor tar upp på dagen  . Så i en slutet system måste saker fyllas på  nåt sätt.Det där med komposten har jag tänkt på ganska länge, 300 liters tunnor med en liten syre pump.

Richard

  • Gäst
SV: CO2 i Växthuset
« Svar #4 skrivet: 05 aug-14 kl 07:52 »
En brännare producerar inte bara CO2, utan också stora mängder vatten
Det gäller en liten växthus....i en växthus vill man ha en hög luftfuktighet , so om det är ren vatten och inte för höga doser CO2,då skulle det vara perfekt...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: CO2 i Växthuset
« Svar #5 skrivet: 05 aug-14 kl 08:40 »
Bioetanolen kostar kring 20 kr litern, så det kostar en del även om det är smidigt och du får en väldigt ren förbränning. De som har ( eller hade kanske jag skall säga eftersom jag inte vet läget idag) växthus i företaget får kraftig rabatt på dieseln. Kanske det finns något sådant system för bioetanol. Eller RME.

Pelletsbrännare ger rätt bra gaser och ekonomi. Men en vanlig plåtkamin där du har T-koppling på rökröret så att du kan välja att släppa ut gaserna utanför huset innan du fått ren förbränning, och att du även på det sättet kan reglera CO2-halten i luften, är nog annars en enkel och billig hemmavariant.

Frånluften från boningshuset eller eventuellt varmstall är ju också en billig lösning som ger några hundra ppm.

Richard

  • Gäst
SV: CO2 i Växthuset
« Svar #6 skrivet: 06 aug-14 kl 12:39 »
en ren förbränning är ju ganska viktigt ,jag vill inte ha för mycket sot på plantor.
Men jag har fått ett antal bra idéer.Och några månader på mig .
Bioethanol är mest lockande det där med kompost och frånluften av huset ska jag absolut fundera på.
När det gäller bioethanol har jag på sen på hösten tidigt vinter obegränsat tillgång till fruktavfall,vilket ger vid jäsning också CO2.
Eget tillverkning av bioethanol ska jag inte prata om... ;D

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: CO2 i Växthuset
« Svar #7 skrivet: 06 aug-14 kl 13:19 »
Du kanske skulle göra en liten "rocket stove"? Och använda den för att både få koldixid och värme. Skulle nog gå fint att göra en som du kan elda med knippen av energipil eller grenar från hamlade träd. Bunta samman några grenar/pinnar och trycka in i förbränningskammaren och låta gravitationen mata in resten.

En välbyggd rocket stove brinner mycket rent, särskilt om du har torrt bränsle.

I princip borde du kunna göra en lämplig rocket stove av några eldfasta tegelstenar, vanliga tegelstenar och lera. Och kanske några plåtrör och leca. Det finns massor med exempel på YouTube. Överdriv isoleringen och kanske även lufttillförsel för att få fullständig förbränning vid hög temperatur.

Förmodligen skulle ved ge avsevärt mycket bättre bränsleekonomi än bioetanol, om du bara kan få det att brinna rent nog.

Richard

  • Gäst
SV: CO2 i Växthuset
« Svar #8 skrivet: 06 aug-14 kl 15:57 »
Jag hade tänkt att bygga en liten Grover Rocket Stove som back-up,väldigt enkelt design ,flyttbart men ganska arbetskrävande,ved måste samlas ,såga klyva torka,det kostar tid och plats.Men än så länge har jag bestämtt att det blir en kompost hög i växthuset,under borden har jag 2,8 m3 det måste räcka,en komposthög låter hållbart(och hållbart odlad börjar blir trend).Plantor behöver CO2,kompost behöver syre(eller har jag fel där?)
Nu ska jag läsa er handbok om kompost 8)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

812 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jona d, Corax

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser