Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löss  (läst 9075 gånger)

Ace

  • Inlägg: 1
    • Hälsingland
SV: Löss
« Svar #60 skrivet: 15 jun-19 kl 09:34 »
Jag har också fått löss på mina hönor också. Dom är pigga och som vanligt i farten men dom kliar sig så dom får kala fläckar. Verkar jobbigt för dom. Har kalkat, provat huskur med såpa, frågat veterinären (som inte hade ngt bra förslag) och nu står jag rådlös. Etodal som det tipsas om på nätet verkar ju inte finnas att få tag på. Vad göra!?!

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Löss
« Svar #61 skrivet: 16 jun-19 kl 10:04 »
Jag har också fått löss på mina hönor också. Dom är pigga och som vanligt i farten men dom kliar sig så dom får kala fläckar. Verkar jobbigt för dom. Har kalkat, provat huskur med såpa, frågat veterinären (som inte hade ngt bra förslag) och nu står jag rådlös. Etodal som det tipsas om på nätet verkar ju inte finnas att få tag på. Vad göra!?!

Etotal heter det men det blir kanske inte lättare att få tag på ändå. Det var/är ett fantastiskt pulver. Vi brukade talka våra igelkottar, de brukar ju vara fulla av löss och fästingar. När de behandlades försvann överföringen till hundar och katter. Alla blev glada, inte minst det vilda djurlivet.

Vet inte om Anticimex har något medel som kan användas.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Löss
« Svar #62 skrivet: 16 jun-19 kl 10:39 »
Tittade i en skrift från hönstidningen Hangället, och det stod att myrr har ungefär samma beståndsdelar och effekt på löss. Givetvis är medlet inte godkänt, men det betyder inte att det är speciellt farligt utan att det inte är testat och godkänt på höns. Det går också att beställa medel från t ex england, vetimed är en vettig sida.

Jag försöker undvika gifter, men ibland är det ändå det bästa alternativet. Säkrast att köra en egen karens på ett par veckor på äggen i alla fall.

 

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Löss
« Svar #63 skrivet: 16 jun-19 kl 14:23 »
Hur bra/dåligt är kiselgur egentligen? Det är ju ett ”undermedel” i USA men fungerar det verkligen?

Jag tänker att det är lätt att få tag i och om det fungerar så är det ju relativt billigt också.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Löss
« Svar #64 skrivet: 16 jun-19 kl 23:06 »
Hur bra/dåligt är kiselgur egentligen? Det är ju ett ”undermedel” i USA men fungerar det verkligen?

Jag tänker att det är lätt att få tag i och om det fungerar så är det ju relativt billigt också.

Kiselgur är ett bra medel i inledningen av ett angrepp.
Men är det i full fart så måste man köra hela tjobangen.
Full sanering.
Nogsam tvättning av hela hönshuset.
Blåsa in ånga, värme i alla springor här kan man även blåsa in kiselgur för att sedan täta alla springor.
Sedan kalka hela hönshuset och som avslut behandla alla hönsen med kiselgur som man har i en petflaska och blåser in det i fjäderdräkten.

Efter detta kan man plocka åkerbräken som man fodrar redena med.
Ta bort värmen i hönshuset vintertid hjälper till att hålla nere på angreppen.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Löss
« Svar #65 skrivet: 17 jun-19 kl 08:27 »


Efter detta kan man plocka åkerbräken som man fodrar redena med.
Ta bort värmen i hönshuset vintertid hjälper till att hålla nere på angreppen.

Förmodar att du syftar på Åkerfräken?!
Hur ska man använda det? Hacka och låta hönsen äta det. Ska det blötläggas och sprayas på, eller ska det serveras i dricksvattnet???
Jag har ett svagt minne om att Åkerfräken te är bra att spraya på växtlighet...

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Löss
« Svar #66 skrivet: 17 jun-19 kl 12:33 »
Nu har jag ju hela hönsgårdens insida kalkad just av den anledningen att det skulle kunna fungera i förebyggande syfte. Kan man tänka sig att även kiselgur fungerar likadant?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Löss
« Svar #67 skrivet: 17 jun-19 kl 13:36 »
Förmodar att du syftar på Åkerfräken?!
Hur ska man använda det? Hacka och låta hönsen äta det. Ska det blötläggas och sprayas på, eller ska det serveras i dricksvattnet???
Jag har ett svagt minne om att Åkerfräken te är bra att spraya på växtlighet...

Man lägger ner det i redena och gnider på sittpinnarna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, Niklas Nyström, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser