Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potais  (läst 6335 gånger)

lillmolle1

  • Inlägg: 11
    • Småland
Potais
« skrivet: 09 apr-20 kl 08:17 »
Är det någon som har några vettiga ideer att odla potatis när man har mördarsnigelinvasion. Tänkte odla upp en del av trädgården som ser bedrövlig ut så att man senare kan anlägga ny gräsmatta.
Täckodling drar till sig sniglarna. Och dom äter ju både blast och potatis. Ska man försöka skydda raderna med tunnlar? Men det blir ett jättebök. Ganska stor yta som jag ska använda. Har för övrigt tillgång till traktor med redskap, grävmaskin, ensilage, spån, halm, koskit, hästskit. Alla tips är välkomna.

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Potais
« Svar #1 skrivet: 09 apr-20 kl 09:15 »
Hur stort land handlar det om?

Mina problem med sniglar har minskat väldigt sedan jag skaffade höns som rensar hela trädgården rätt effektivt från små sniglar som då aldrig blir större.  Fast när potatisen är satt måste man sätta rådjursnät som går hela vägen ner till marken mot hönsen.

Men innan hönsen plockade jag sniglar varje morgon. Stora och massa små. Små sitter gärna under bladen. Dubbla plastpåsar, inget medlidande, dubbelpåsen direkt i soptunnan, levande som döda. Men bara ett litet land, 10 kvm.  Sedan tvätta snigelslem en bra stund. Fast de små är inte lika slemmiga. Kanske idé med tunn plasthandske på ena handen till de stora och utan handske till de små där fingertoppskänsla är nödvändigt.

Det finns ju också snigelgift, blå korn, funkar hyggligt, men ska inte användas för ofta.

Tips som ölfällor, att sniglarna dras till en skål med öl och drunknar, fångar bara stora sniglar och blir jätteäckligt i min erfarenhet.

Det finns ju också lösningar som eltrådar, eller kantbarriärer utformade så att sniglar inte kommer över.   Dessa har jag inte provat, men jag tror att man då ändå måste plocka småsniglar regelbundet. Särskilt i fuktigt väder.

Men om jag var du skulle jag ändå prova i liten skala och se hur det går. Men inte täckodla.





 

lillmolle1

  • Inlägg: 11
    • Småland
SV: Potais
« Svar #2 skrivet: 09 apr-20 kl 14:35 »
Det är 100 m2 minst.
Det jag kan göra är isf att spika ihop långsmala höga typ 3 kragar odlingslådor. Alt ta emballage från jobbet som stomme.
Tror jag har lite U profiler kvar som jag kan skruva som barriär. Höns har vi inte plats för i dagsläget och myskankor kan jag hysa in men här är folk som har fågelfobi så inget alt i dagsläget.
Kör både med sax, öl, el och allt jag kan komma på.


karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Potais
« Svar #3 skrivet: 09 apr-20 kl 21:33 »
Sniglar gillar inte att gå på koppar heller. Det finns klisterremsor med koppar, som man kan klistra på odlingslådorna, hindrar de som kommer utifrån.  Men antagligen finns det redan snigelägg i jorden så räkna med att plocka sniglar, morgon eller kväll  eller båda.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Potatis
« Svar #4 skrivet: 10 apr-20 kl 07:57 »
Sniglarna är svårast att komma till rätta med när de redan är etablerade med tillgång till mat och fuktighet på ett odlingsområde.
Några idéer vid nyanläggning av odlingar: Räfsa och ta bort alla vissna löv, många sniglar övervintrar under löven. De övervintrar både som levande och som ägg under brädor, ved, spannar, mellan rötter etc så städa marken noga. Anlägg grusgångar runt odlingarna, blanda gärna gruset med snäckskal och äggskal sniglarna gillar inte att ta sig över dylika sträckor och när de ändå gör det så syns de bra och kan dödas. Täckodla inte. När potatisblasten kommit upp behöver du hålla koll ett par gånger dagligen speciellt vid fuktigt väder och klippa ihjäl (använd en vass sax) alla upphittade sniglar. Snigelägg mosar du sönder. Kupa flitigt potatisen. Släng aldrig levande sniglar i soptunnan dels är det rent djurplågeri och dels kanske de inte förbränns utan kravlar sig ur påsen och lever vidare någon annan stans.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

lillmolle1

  • Inlägg: 11
    • Småland
SV: Potais
« Svar #5 skrivet: 13 apr-20 kl 08:18 »
Har städat runt i trädgården och 1 snigel är hittad och avlivad.
Tycker sniglar om att krypa på het korrugerad plåt? Hittade korrugerad aluplåt på gården ca 4 m långa och 60 cm höga. Funderade på att rama in landet om man bygger ramar så det blir stadga. Trycker ner plåten en bit i backen också.  Har brett ut jord ca 40 cm högt på gräsmattan. Sen får man ju ändå klippa och jaga sniglar men det går kanske att bromsa lite attacker utifrån. Läste nånstan att dom inte gillar att krypa över tallkottar. Tänkte ändå plocka till annat projekt. Nån som  har testat eller vet mer?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Potais
« Svar #6 skrivet: 13 apr-20 kl 08:50 »
Plåt är kanske en bra idé om du ställer bitarna upp och kör ner dem i marken med överlappning, alla glapp kryper småsniglar igenom. Det är bra att inte odla precis bredvid plåtplanket utan ha en tom och rensad gång runt odlingen som du kan syna. En annan sak jag noterat är att sniglarna inte begriper sig på uppspänd fiberduk och de har problem med att ta sig upp och över sådan duk. Numer använder jag det runt jordgubbslandet. Fiberduk som ligger över odlingar fungerar som täcke och sniglarna trivs bra under det medan de rensar bort allt nysatt  :P
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

lillmolle1

  • Inlägg: 11
    • Småland
SV: Potais
« Svar #7 skrivet: 13 apr-20 kl 09:09 »
Plåt är kanske en bra idé om du ställer bitarna upp och kör ner dem i marken med överlappning, alla glapp kryper småsniglar igenom. Det är bra att inte odla precis bredvid plåtplanket utan ha en tom och rensad gång runt odlingen som du kan syna. En annan sak jag noterat är att sniglarna inte begriper sig på uppspänd fiberduk och de har problem med att ta sig upp och över sådan duk. Numer använder jag det runt jordgubbslandet. Fiberduk som ligger över odlingar fungerar som täcke och sniglarna trivs bra under det medan de rensar bort allt nysatt 
Får göra som du säger med en gång. Lättare att se odjuren. Men det här med fiberduk har jag aldrig hört tidigare. Måste ha en relativt kraftig sådan isf. Blåser som attan. Det ska också testas. Tackar allra ödmjukast för tipset.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Potais
« Svar #8 skrivet: 22 maj-20 kl 02:46 »
Hur är det med mördarsniglarnas aptit på potatisblast?

På de olika ställen där jag odlat har dessa sniglar funnits, men aldrig gett sig på potatisen.

Har jag bara haft tur?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Potatis
« Svar #9 skrivet: 22 maj-20 kl 08:18 »
Hur är det med mördarsniglarnas aptit på potatisblast?

På de olika ställen där jag odlat har dessa sniglar funnits, men aldrig gett sig på potatisen.

Har jag bara haft tur?
Vissa år ger de sig på blasten, även blasten straxt under jordytan där det bildas håligheter där de kan ligga skyddade. Vissa år är det lugnare och en del sniglar nöjer sig med tex de nerklippta maskrosor som finns runt potatisodlingen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Potais
« Svar #10 skrivet: 22 maj-20 kl 11:22 »
Lökblast är i alla fall det godast de vet, den går åt direkt

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Potais
« Svar #11 skrivet: 22 maj-20 kl 13:40 »
Det enda som fungerat bra för oss är snigelstaket med el. Men man får ändå hålla efter innanför staketet och det är pyssel att hålla igång det. Ska vi odla måste vi ha staketet..

Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Potais
« Svar #12 skrivet: 22 maj-20 kl 23:51 »
Oj, Anders F, vad impad jag blir av bilderna!

Undrar: är det samma el/system som till eltråd som inhägnar djur ?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Potais
« Svar #13 skrivet: 22 maj-20 kl 23:56 »
Ett elstängselaggregat hade nog fått sniglarna att explodera  ;D Till sniglar räcker det med ett vanligt 9V-batteri, de är fuktiga och har tunn hud så det pirrar ordentligt i slemmet för dom.

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Potais
« Svar #14 skrivet: 23 maj-20 kl 07:03 »
Oj, Anders F, vad impad jag blir av bilderna!

Undrar: är det samma el/system som till eltråd som inhägnar djur ?
24 V växelström. En liten klump från k&co. När det är blött lyser lampan svagt (säkringen) nästan hela tiden så batteri räcker inte.

Det är så svag ström att jag känner den inte när jag håller ett blött finger mot.

https://www.alternativ.nu/index.php?topic=172865.msg1626205#msg1626205
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Potais
« Svar #15 skrivet: 25 maj-20 kl 20:51 »
En del tycker vi överdriver när vi har snigelstaket.

Eller funderar på att ta bort täckodlingen.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Potais
« Svar #16 skrivet: 29 maj-20 kl 18:43 »
Plåtar fungerar utmärkt om du bockar dem som ett kantigt upp- och nervänt U upptill.
U-et kan ha en bredd på 3cm och en höjd på 3cm.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Potais
« Svar #17 skrivet: 07 jun-20 kl 10:38 »
En del tycker vi överdriver när vi har snigelstaket.

Eller funderar på att ta bort täckodlingen.
Har ni ankor eller funderat på att skaffa? Som hjälp mot sniglarna alltså.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Potais
« Svar #18 skrivet: 07 jun-20 kl 14:14 »
Har ni ankor eller funderat på att skaffa? Som hjälp mot sniglarna alltså.
Funderat har vi, ja. Men det är dagligt jobb med dem som vi vill slippa. Vissa dagar orkar/hinner man inte göra något. Speciellt vintertid.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Potais
« Svar #19 skrivet: 07 jun-20 kl 15:33 »
Funderat har vi, ja. Men det är dagligt jobb med dem som vi vill slippa. Vissa dagar orkar/hinner man inte göra något. Speciellt vintertid.

Tänker att jobbet ni får med ankorna kanske väger upp extrajobbet med alla sniglar.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, surris91, Adels, Niklas Nyström, Westerbergarn, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser