Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mördarkissens hemsläp  (läst 2746 gånger)

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
Mördarkissens hemsläp
« skrivet: 08 apr-20 kl 23:07 »
Vår katt har blivit riktigt bra på att jaga... Det är ju på sätt och vis ett angenämt problem eftersom vi faktiskt skaffade henne mest för att komma till rätta med mössen hemma. Dock är det mest möss utifrån hon tar död på - och släpar in i huset (tvärtom hade ju varit idealiskt). Jag vet att katter gör så här och att det är deras natur, men det har också blivit lite av en olägenhet. Vi kommer ofta hem till ett mindre blodbad med diverse utspridda kroppar och likdelar, inte bara från möss. Sist vi kom hem låg det tex en liten vessla här, häromdagen var det en ödla och idag lyckades vi som tur var stoppa henne från att släpa in en levande fågel. Ibland tappar hon också bort levande möss inne i huset.

Jag är säker på att ni har massor av historier om vad era katter släpat in - och jag vet som sagt att det här är en instinkt - men är det alltså utsiktslöst att få henne att sluta med detta? Eller finns det något sätt att ändra detta beteendet?

 


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Mördarkissens hemsläp
« Svar #1 skrivet: 08 apr-20 kl 23:33 »
Kattlucka har sina nackdelar. Här får de säga till när de skall in.

 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Mördarkissens hemsläp
« Svar #2 skrivet: 09 apr-20 kl 09:38 »
Ja det händer nu som då, det är smällar man får ta, dom verkar inte förstå bättre. Tror inte det är något man kan göra åt det, lyxen att dom kan komma och gå själva vs. dom släpar in något dött nusomdå.

Det är en avvägning man får göra....

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Mördarkissens hemsläp
« Svar #3 skrivet: 10 apr-20 kl 17:45 »

Bara för det kom hon släpandes med en stor svart vattensork idag...
Men då hade vi redan bestämt oss för att stänga kattluckan för säsongen, det är väl det enda som går att ta till känns det som...

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Mördarkissens hemsläp
« Svar #4 skrivet: 10 apr-20 kl 18:52 »
Bara för det kom hon släpandes med en stor svart vattensork idag...
Men då hade vi redan bestämt oss för att stänga kattluckan för säsongen, det är väl det enda som går att ta till känns det som...
Vilka otacksamma människor. Här kommer kissen hem med mat till familjen och blir inte ens insläppt   ::)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Mördarkissens hemsläp
« Svar #5 skrivet: 10 apr-20 kl 22:28 »
Vilka otacksamma människor. Här kommer kissen hem med mat till familjen och blir inte ens insläppt   ::)

 :'(
Ja precis så känner hon nog, stackarn...

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Mördarkissens hemsläp
« Svar #6 skrivet: 11 apr-20 kl 15:32 »
Var glad du för att det dom tar hem är dött. Mina tar hem levande och släpper loss Troligtvis med tanken att jag är en kattunge och ska lära mig jaga. Dock fuskar jag och använder flugsmällan!
Man tar vad man har närmast kl 2 på natten.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Mördarkissens hemsläp
« Svar #7 skrivet: 14 apr-20 kl 21:49 »
Bästa jakt-katten jag haft hette Såfin. Hon tog ofta med sig byten in och av någon orsak så ville hon alltid äta dom på en matta och den blev ju blodig, såklart. Jag började med att flytta henne med bytet i munnen till en enkel liten bomullsmatta och berömma om hon stannade och åt på den. Efter ett tag la jag mattan i hallen. Bar hon in bytet ändå så har jag lugnt ut henne igen. Hennes efterträdare Spezzi tar med sig käket in då hon har ungar men sällan annars. Dom är olika.

Lynx lynx

  • Inlägg: 16
    • Västerbotten
SV: Mördarkissens hemsläp
« Svar #8 skrivet: 01 jun-22 kl 10:22 »
Min katt tog hem en bergfink för ett tag sedan. Jag tror man helt enkelt får acceptera det då man har katt.
Freedom is the right of all sentient beings!

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Mördarkissens hemsläp
« Svar #9 skrivet: 01 jun-22 kl 10:52 »
Våra katter får inte komma in. Endast i pannrummet. Dit har de kattlucka.  Yess
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Mördarkissens hemsläp
« Svar #10 skrivet: 01 jun-22 kl 13:06 »
Våra katt släpps in och bor/sover i gästrummet i källaren. Så här års är han mest ute. Han ligger på höloftet och sover också emellanåt.
När maken är borta får han vara i huset också.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Mördarkissens hemsläp
« Svar #11 skrivet: 01 jun-22 kl 13:15 »
Klart katterna får komma in, kan inte tänka mig annat...

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 279
    • Dalarna
SV: Mördarkissens hemsläp
« Svar #12 skrivet: 01 jun-22 kl 13:45 »
Vår honkatt knäppte myggfönstret i sovrummet när jag inte gick upp och öppnade ytterdörren när hon hade ungarna i köket. Till en början gick jag upp och öppnade när hon satt och jamade. Sen tröttnade jag på att ha nattjour. Allra först satt hon vid ytterdörren och när inget hände letade den kloka katten på ett öppet fönster och prövade där.
Först jamade hon och plötsligt small det och hon flög in genom ett runt hål i nätet - myggorna flög också innan jag han upp och ta hand om förödelsen.
Vi får nog vika ner oss för en tusenårig instinkt hos våra missar.

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: Mördarkissens hemsläp
« Svar #13 skrivet: 02 jun-22 kl 11:31 »
Jag hade en vanlig bondkatt som var en väldigt duktig jägare och kom ofta med vattensorkar modell mellankalv  ;D men han struntade helt i mössen inomhus. Så fick jag en fin raskatt med stamtavla och allt, en balines. Han hade nog inte ens varit utomhus som det verkade. Men han jagade alla möss som fanns inne i huset.
En dag så låg bonnkatten och slumrade på golvet och en mus dök upp på golvet, och sprang rakt över framtassarna på bondkatten utan att den reagerade. Den trodde nog att allt som finns inomhus hör till hushållet  ::)
Men balinesen knep musen ett tag senare  Yess

Hade även en katthona för länge sedan. Satt vid köksbordet tidig morgon och drack kaffe när en räv kom i full fart förbi fönstret och strax bakom räven kom denna honkatt i full karriär, så gick det en stund så kom de igen, Räven först  ;D

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Mördarkissens hemsläp
« Svar #14 skrivet: 02 jun-22 kl 11:40 »
Det går ju inte om inte katterna får komma in här. Ja dom är runt 6kg var och vill inte rymmas båda längre, men dom insisterar.





 


Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 4 användare
xaelanar, alternaiv, Alicia.johansson, Henrik Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser