Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jorda en solcell  (läst 1647 gånger)

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
Jorda en solcell
« skrivet: 08 apr-20 kl 19:04 »
Hur ska jag jorda min solcell utan att ha någonstans att jorda den? Det är bara skog runtom. Med ett armeringsjärn i backen?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Jorda en solcell
« Svar #1 skrivet: 08 apr-20 kl 20:52 »
Hur ska jag jorda min solcell utan att ha någonstans att jorda den? Det är bara skog runtom. Med ett armeringsjärn i backen?

Ja, i princip.
Men du behöver ha mycket järn, det ska ner på ett djup som innebär att man är ganska säker på att det finns fukt som kan leda bort strömmen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Jorda en solcell
« Svar #2 skrivet: 08 apr-20 kl 21:37 »
Ok. Kan en veta när det är tillräckligt djupt?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Jorda en solcell
« Svar #3 skrivet: 08 apr-20 kl 22:29 »
Ok. Kan en veta när det är tillräckligt djupt?

Man gräver sent på sommaren när det är som torrast när man når fukt så vet man att man är nog djupt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Jorda en solcell
« Svar #4 skrivet: 08 apr-20 kl 22:41 »
Vad är syftet med jordningen, och vad står i installationsanvisningarna för solcellsanläggningen?
Vilken spänning rör det sig om?
Är det en offgridanläggning eller ska den samarbeta med elnätet via en växelriktare?

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Jorda en solcell
« Svar #5 skrivet: 09 apr-20 kl 07:20 »
En panel på 125 W som ska vara offgrid. Max. spänning (Vmpp): 18,04 V och den ska ladda ett bilbatteri. https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/stromforsorjning/solceller/solpanel-125-w-p45125

"Installationen ska utföras av behörig elektriker".

Jag har också en växelriktare för att ladda skruvdragare, mobil och dylikt som ska jordas. https://www.kjell.com/se/produkter/hem-kontor-fritid/resetillbehor/vaxelriktare/luxorparts-vaxelriktare-med-ren-sinusvag-1000-w-p44523?gclid=CjwKCAjw7LX0BRBiEiwA__gNw7InVa1xxD5QDjozRohW50uyo-B2L8ToT3zR_cu4CLB2Yt3auFNqcRoCBggQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds


torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Jorda en solcell
« Svar #6 skrivet: 09 apr-20 kl 07:38 »
Då är alltså enda syftet med jordningen att fungera som potentialutjämning/åskskydd/hindra statiska uppladdningar.

Behovet av att jorda växelriktaren är i praktiken inte särskilt stort, det skulle möjligen vara att skydda mot spänningssättning i händelse av s k dubbelt jordfel (dvs att ena polen på 230 V-sidan har fått kortslutning inne i växelriktaren till dess hölje eller 12 V -sidan, samtidigt som den andra 230 V-polen får jordslutning, eventuellt via en människa, utanför växelriktaren.

I praktiken antar jag att du bara kommer att driva klass II -utrustning (alltså med förstärkt/dubbel isolering, märkt med dubbelkvadrat på typskylten) via växelriktaren, och sådan utrustning varken kan eller får skyddsjordas så då spelar det ingen roll om växelriktaren är jordad heller.

I och med det ovanstående så behöver man ju inte ställa några särskilt stora krav på jordtagsresistans i detta fall.  Eftersom det är åskskydd som nog är det främsta motivet för jordningen, bör man tillämpa "åskledarprinciper" på jordtaget, dvs att det är mer viktigt att få en så kort och rak ledare som möjligt från den detalj som är mest utsatt för åsknedslag (förmodligen solcellen) till jordtaget, än att jordtaget är så bra som möjligt.   Jag förmodar att solcellens minus är direkt hopkopplad med batteriets minus? I så fall är det den punkten som bör förbindas med jord (samt med metallföremål i närheten, som t ex plåttak eller fästen för solcellen). Kort och rak kabel till ett lämpligt jordspett. T ex 20 mm varmgalvat vinkeljärn som slås ner ca 1 m djupt på första bästa ställe. Om det finns något metallrör för t ex vatten eller avlopp till huset, så går det säkert bra att använda som jordtag.

 

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Jorda en solcell
« Svar #7 skrivet: 09 apr-20 kl 09:20 »
Perfekt! Tack så mycket för svaret  :) Då är jag nöjd och glad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser