Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Återanvända överbliven sockerlösning  (läst 2130 gånger)

Hadoque

  • Inlägg: 111
    • Gotland
Återanvända överbliven sockerlösning
« skrivet: 14 sep-19 kl 13:03 »
Mina bin drog inte ner all sockerlösning förra hösten så jag har sparat den i hinkar ett år nu. Den smakar och ser fortfarande ok ut utan något synligt mögel. Kan man koka upp den igen och ge bina lösningen eller är det för riskabelt?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Återanvända överbliven sockerlösning
« Svar #1 skrivet: 14 sep-19 kl 13:10 »
Mina bin drog inte ner all sockerlösning förra hösten så jag har sparat den i hinkar ett år nu. Den smakar och ser fortfarande ok ut utan något synligt mögel. Kan man koka upp den igen och ge bina lösningen eller är det för riskabelt?

Kokt sockerlösning är dödande för bin.
Använd den istället till att göra kul dricka. Mjöd tex.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Hadoque

  • Inlägg: 111
    • Gotland
SV: Återanvända överbliven sockerlösning
« Svar #2 skrivet: 14 sep-19 kl 13:48 »
Oj! Hur är det dödande?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Återanvända överbliven sockerlösning
« Svar #3 skrivet: 14 sep-19 kl 13:53 »
Hur vet jag inte.
Men när man hettar upp sockerlösning över 50 grader vid blandningen så bildas något som heter HMF.
För att avdöda bakterier så måste man upp i minst 72 grader.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Återanvända överbliven sockerlösning
« Svar #4 skrivet: 14 sep-19 kl 16:50 »
Men om den smakar ok och inget mögel varför behöver man värma den överhuvudtaget? Det är väl bara att ge den till bina?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Återanvända överbliven sockerlösning
« Svar #5 skrivet: 14 sep-19 kl 17:27 »
Mina bin drog inte ner all sockerlösning förra hösten så jag har sparat den i hinkar ett år nu. Den smakar och ser fortfarande ok ut utan något synligt mögel. Kan man koka upp den igen och ge bina lösningen eller är det för riskabelt?

Ge den utan att värma upp den!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Hadoque

  • Inlägg: 111
    • Gotland
SV: Återanvända överbliven sockerlösning
« Svar #6 skrivet: 14 sep-19 kl 19:39 »
Vad kan vara farligt? Är der möglet? Man kan visst tillsätta lite ättika för att motverka mögel.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Återanvända överbliven sockerlösning
« Svar #7 skrivet: 14 sep-19 kl 20:31 »
Prova gärna att ställa samma fråga på "bryggforum!" Ni kan förvänta er annorlunda svar! Hälsning! G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Återanvända överbliven sockerlösning
« Svar #8 skrivet: 15 sep-19 kl 00:42 »
Det är bara fruktos som bildar HMF, så är din sockerlösning vanligt strösocker så går den att hetta upp utan att någon HMF bildas.

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: Återanvända överbliven sockerlösning
« Svar #9 skrivet: 15 sep-19 kl 09:49 »
Det är bara fruktos som bildar HMF, så är din sockerlösning vanligt strösocker så går den att hetta upp utan att någon HMF bildas.

Innehåller inte strösocker ca 50% fruktos?

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Återanvända överbliven sockerlösning
« Svar #10 skrivet: 15 sep-19 kl 10:02 »
Strösocker är sackaros, som är en sammansatt sockermolekyl av en fruktos och en glukos. Om man värmer sockerlösning kommer en del av sackarosen att spjälkas (mer beroende på tiden av upphettning) och då kommer det att bildas lika delar fruktos och glukos. Så visst finns det fruktos i sockerlösningen men kanske bara små mängder. Men det ändrar ju inte TS fråga: Om inget mögel finns så är det bara att fodra med det.

Vad bryggforumet har med detta att göra vet jag inte, bina brygger ju inte öl av sockerlösningen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Återanvända överbliven sockerlösning
« Svar #11 skrivet: 15 sep-19 kl 12:36 »
Håller med om att en sockerlösning som inte verkar angripen borde gå att använda direkt, och tvärsom, om den är angripen finns säkert redan eventuella gifter redan där så en uppvärmning hjälper inte.

Men sackaros spjälkas väl inte av en normal uppvärmning till dryga 70 grader under en halvtimma?


Kommer att tänka på den varma saften som de serverade ur kantiner i lumpen, där var det alltså otäcksheter. Och en god äppelpaj. Tur man inte är bi...

Hadoque

  • Inlägg: 111
    • Gotland
SV: Återanvända överbliven sockerlösning
« Svar #12 skrivet: 15 sep-19 kl 20:22 »
Summa summarum, ingen uppvärmning, lite ättika i och servera, sedan hålla tummarna!

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Återanvända överbliven sockerlösning
« Svar #13 skrivet: 15 sep-19 kl 23:18 »
Hur mycket socker rör det sig om?
Socker kostar 89:- i 10 kg påse på Willys och en avläggare kostar 2500:- och ett år i fördröjd produktion så är du osäker så chansa inte.
Nästa gång du får socker över så frys det så avtar "alla" processer, en stor beg frysbox från blocket som har tempen ställd under 0 grader C räcker, sedan så är frysboxen även bra till att döda vaxmott med om man vill rädda/ spara ramar under/ över sommaren.

Hadoque

  • Inlägg: 111
    • Gotland
SV: Återanvända överbliven sockerlösning
« Svar #14 skrivet: 17 sep-19 kl 20:05 »
Invintrar på kravsocker så det är dubbla kgpriset. Men ändå betydligt billigare än ett nytt samhälle. Angående inköp av gammal frys så tror jag inte att min fru blir så glad ifall jag ockuperar ännu fler utrymmen med bina bigrejer

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Återanvända överbliven sockerlösning
« Svar #15 skrivet: 17 sep-19 kl 20:33 »
Lägg på en plyfa skiva på toppen på locket så har du en bra avlastningsyta tex för burkar när du tappar honung eller stå och vaxa ramar på (du kanske har ett gammalt bord som du kan byta ut emot en frys med "bänkskiva" utan att det tar extra plats).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 6 användare (1 dolda)
Stengrim, xaelanar, Mahok, ärt, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser