Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får man bort svartmögel från barnvagnstyget?  (läst 32622 gånger)

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
Hur får man bort svartmögel från barnvagnstyget?
« skrivet: 22 jul-12 kl 21:59 »
Jag har blivit farmor och för en stund sedan ringde min son och berättade att de köpt en begagnad barnvagn. När de kom hem upptäckte de att det var svartmögel på insidan av suffletten och även i vagnen. Den har enligt säljaren stått i en källare.

Någon som vet hur man blir av med möglet? Eller är det bara att slänga vagnen?

Tacksam för framgångsrikt beprövade förslag.

Kajsa

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur får man bort svartmögel från barnvagnstyget?
« Svar #1 skrivet: 22 jul-12 kl 22:13 »
mekanisk rengöring med ex diskmedel kanske skulle kunna funka åtminstone om insidan är plastad. Eller fönsterputs med lite ammoniak.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Hur får man bort svartmögel från barnvagnstyget?
« Svar #2 skrivet: 22 jul-12 kl 22:13 »
Prova att skura med en mjuk rotborste (om tyget tål det) och galltvål. Jag gjorde så idag på ett mögelskadat hammocktak och det släppte när tvålen hade fått verka en stund.

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: Hur får man bort svartmögel från barnvagnstyget?
« Svar #3 skrivet: 22 jul-12 kl 22:30 »
Om jag fattat det hela rätt så är det skillnad på om möglet kommit dit nyligen eller suttit där länge, vilket deras gjort. De har redan testat med galltvål med det fungerade inte. Vet dock inte om de lät den verka ett tag eller om de sköljde bort den så snart de skrubbat färdigt.

Var möglet på hammocktaket nytt el gammalt?

Det är tyg på insidan och någon slags galon på utsidan och sedan är det någon fyllning också däremellan.

tinaw

  • Gäst
SV: Hur får man bort svartmögel från barnvagnstyget?
« Svar #4 skrivet: 22 jul-12 kl 22:39 »
Ett husmorstips är att blötlägga med fil, men det vet jag inte om det funkar. Jag gissar att tanken är att mjölksyran lite försiktigt ska bleka bort mögelfläckarna.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Hur får man bort svartmögel från barnvagnstyget?
« Svar #5 skrivet: 22 jul-12 kl 22:41 »
Hammocken är 20 år gammal, hur länge snusket på taket hade suttit vet jag inte, men färskt var det inte. Den har stått ute i väder och vind året om i flertalet år.

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: Hur får man bort svartmögel från barnvagnstyget?
« Svar #6 skrivet: 22 jul-12 kl 22:47 »
Ja, fil har jag också läst om, men att det verkar bäst på nytt mögel.

Jennifer, hur mycket galltvål använde du och hur länge fick det verka på tyget innan möglet försvann?


LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Hur får man bort svartmögel från barnvagnstyget?
« Svar #7 skrivet: 22 jul-12 kl 22:51 »
Jag gnuggade in rotborsten i tvålen bara och skrubbade runt. Sen fick det verka i ...tja.... några minuter, men det mesta släppte på en gång ändå.

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: Hur får man bort svartmögel från barnvagnstyget?
« Svar #8 skrivet: 22 jul-12 kl 23:25 »
Kanske släpper olika bra med galltvålen beroende vilket tyg det sitter på.

Läste någonstans att citronsyra skulle kunna fixa det. Någon som testat?

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Hur får man bort svartmögel från barnvagnstyget?
« Svar #9 skrivet: 22 jul-12 kl 23:46 »
Citronsyra bleker väl? hur mår tyget av det?

Sen kan man, helt offtopic och inte menat som en pik, undra hur bra det är för den lilla guldklimpen att ligga i en vagn som har varit möglig? Försvinner verkligen alla mögelsporer eller är det bara att vi inte ser dem längre, rent estetiskt? Ta inte illa upp, det var bara en fundering :)

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: Hur får man bort svartmögel från barnvagnstyget?
« Svar #10 skrivet: 22 jul-12 kl 23:54 »
Precis de funderingarna har vi också - det är onekligen en viss skillnad på en barnvagn och ett hammocktak eller yttervägg där svartmöglet också gärna sitter, så jag tar inte illa upp, men samtidigt vill vi undersöka om det är möjligt att få bort sporerna, annars kastar de den. Klor o dyl starka medel vågar de inte prova, utan de ringde och undrade om jag hade någon bra husmorskur - vilket jag inte hade - och därför kastade jag ut frågan här.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Hur får man bort svartmögel från barnvagnstyget?
« Svar #11 skrivet: 22 jul-12 kl 23:59 »
Tror att det är svårt att få bort allt helt. Utan att skura sönder tyget med kemikalier då...  :-\

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Hur får man bort svartmögel från barnvagnstyget?
« Svar #12 skrivet: 23 jul-12 kl 09:05 »
man kanske inte kan få bort alla sporer, men så länge möglet inte får chans att växa till igen och på så vis bilda de fortplantningsorgan som sprider sporerna borde det ju inte vara allt för stor fara eller?

Vet inte hur giftigt just svartmögel är, men mögelsprer finns vel lite överallt. Trixet är nog att se till att dom inte har möjlighet att växa mer.
Så hålla vagnen TORR till exempel. När man väl har fått bort det som finns nu, så kan man kanske behöva skura lite då och då.

Det går inte att pilla av tyget och köra det en runda i tvättmaskin? (Funkade på tyget till mormors gammla fladdermusfotölj som led av samma åkomma)
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

byttan

  • Inlägg: 1
    • Dalsland
SV: Hur får man bort svartmögel från barnvagnstyget?
« Svar #13 skrivet: 23 jul-12 kl 15:38 »
Finns det någon möjlighet att ta loss tyget eller kanske delarna? Jag jobbar i ett surdegsbageri och när vi ibland får mögelangrepp på våra jäsformar i trä, kör vi dem i varmluftsugnen i 80 grader under 20min vilket dödar mögelsporerna. Svartmögel är både allergent och cancergent så stoppa inte en liten i en sån barnvagn om ni inte känner er säkra på att möglet är borta!

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Hur får man bort svartmögel från barnvagnstyget?
« Svar #14 skrivet: 23 jul-12 kl 16:17 »
Jag skulle försöka med vanligt ättiksvatten,det hjälpte på mitt båtkapell.

Kanilla

  • Inlägg: 58
    • Västergötland
    • Blunderbuss Kaniner
SV: Hur får man bort svartmögel från barnvagnstyget?
« Svar #15 skrivet: 27 jul-12 kl 23:03 »
Jordslag på båtkapell och dynor är inte ovanligt. Kolla i någon affär som säljer marinprodukter om de har tips. Det är säkert inte lika miljövänligt som husmorskurer, men kanske kan vara värt att kolla upp?

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: Hur får man bort svartmögel från barnvagnstyget?
« Svar #16 skrivet: 28 jul-12 kl 10:25 »
Tack alla ni som kommit med tips. Vagnen är nu kasserad och min son o sambo har blivit en erfarenhet rikare. Nästa vagn som ska inhandlas begagnad kommer att granskas med lupp! ;)

Coyote

  • Inlägg: 31
    • Övriga världen
SV: Hur får man bort svartmögel från barnvagnstyget?
« Svar #17 skrivet: 18 aug-12 kl 13:01 »
Citronsyra bleker väl? hur mår tyget av det?

Sen kan man, helt offtopic och inte menat som en pik, undra hur bra det är för den lilla guldklimpen att ligga i en vagn som har varit möglig? Försvinner verkligen alla mögelsporer eller är det bara att vi inte ser dem längre, rent estetiskt? Ta inte illa upp, det var bara en fundering :)


Är det tvättat och skrubbat skulle jag tro att en sväng på stan (med avgaser och allt) gör större skada..

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Hur får man bort svartmögel från barnvagnstyget?
« Svar #18 skrivet: 25 sep-14 kl 09:00 »
Tack alla ni som kommit med tips. Vagnen är nu kasserad och min son o sambo har blivit en erfarenhet rikare. Nästa vagn som ska inhandlas begagnad kommer att granskas med lupp! ;)

Det var skönt att höra, man kan ju inte vara nog försiktig med sina guldklimpars hälsa!  ;D

 

Gew

  • Inlägg: 17
  • Intresserad av IKEA, bland annat.
    • -
SV: Hur får man bort svartmögel från barnvagnstyget?
« Svar #19 skrivet: 25 sep-19 kl 00:53 »
Halvt off-topic plus resurrect av en inte purung tråd. Nåväl. Fick nyligen överta en cykelbarnstol var den röda vadderade textildelen som man klär plaststolen med var fylld med stora svarta fläckar vilka jag befarar är mögel. Är det sån där svartmögel? Är det farligt?

Jag tog in klädseln i badrummet och dränkte den i diskmedel, hett vatten, och gnuggade med galltvål och en svamp. Nu ser den hyfsat fräsch ut och hänger på tork.

Jag lär väl inte ha hunnit bli förgiftad under denna korta tid av exponering? Lider av känsliga luftvägar och tycker mig ha fått tjocka slemmiga klumpar i halsen, såhär lagom till sänggående.

Äh, jag nojar säkert bara. Barncykelsadeln hade stått i ett kallskjul ett par år och rymde förutom de mörka fläckarna även spindelnät och en snigel. True story.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 3 användare
xaelanar, polyamorista, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser