Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inge fjäll på benen  (läst 2157 gånger)

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Inge fjäll på benen
« skrivet: 02 dec-05 kl 16:44 »
Jag till min stora lycka fick tag i en bhrama höna + tupp. De är så fina!

Iaf så har jag varit lite fundersam på hönan. Hon har liksom inge fjäll på ben och fossingar.... hon har sett torr ut, så jag har smörjt in henne med vasselin. Ser finare ut nu men har ju inga fjäll fortfarande. Har iofs bara haft henne i 2 veckor nu.

Ja vad kan det iaf vara? Misstänkte kalkben, men det finns ju inga fjäll där, har hon kanske haft detta. Någon som vet?

Såg btw en tråd här om någon som skulle sanera och nu tänker hon ge upp detta med hönseriet.

Tydligen så är man inte ensam om att tänka i dessa banor, det är så tråkigt, det känns som om man drabbas av det ena efter det andra. Men då jag tänker efter så är det bara mina maskinkläckta kycklingar det har gått dåligt för, samt att jag har fått tagit bort 1 av mina favorit hönor pga misstänkt hönsförlamning.

25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Inge fjäll på benen
« Svar #1 skrivet: 02 dec-05 kl 20:30 »
Det låter ju som hon skulle ha haft mycket benkvalster förr och blivit av med dem. Plåtarna kommer nog att växa ut så småningom men det tar llite tid. om Om ett år har hon nog en del del plåtar igen.
Lycka till!
« Senast ändrad: 02 dec-05 kl 20:31 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Re:Inge fjäll på benen
« Svar #2 skrivet: 04 dec-05 kl 09:50 »
Oj tar det sån tid??? Men ska jag fortsätta att smörja vaselin eller? Hon ser ju inte lika torr ut nu som hon gjorde. Det är en mkt förnämnd dam detta. Hon tror att hon är drottningen i flocken.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Inge fjäll på benen
« Svar #3 skrivet: 04 dec-05 kl 17:11 »
Hihi, ja tror hon det så är hon det säkert också.  ;D

Om det inte finns någon enda förhårdnad kvar (som alltså kan innehålla något kvalster) kan du smörja mer och mer sällan, så hon får tillbaka den naturliga balansen i huden och börjar producera eget fett där, så om ett par månader behövs ingen regelbunden smörjning alls. Däremot kan det sedan vara bra att någon enstaka gång ta henne , smörja benen och kolla så allt är verkligen helt borta och inget som poppar upp igen.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Re:Inge fjäll på benen
« Svar #4 skrivet: 04 dec-05 kl 20:19 »
Näe det gör det inte. Hon har bara hud, känns som barnhud nu. Inget som skyddar, lätt att få sår känns det som då huden känns väldigt tunn på hennes ben/fötter. Det känns som ett par barn händer då man tar i dem. Varma och mjuka....
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Inge fjäll på benen
« Svar #5 skrivet: 04 dec-05 kl 20:38 »
Vad skönt, då är ohyran helt borta. Kolla bara lite exgtra på undersidan av fötterna och mellan tårna så det inte heller finns något så slipper du hålla på och skrapa bort förhårdnader och hon slipper kliande och värk i sina ben. Även om hennes ben nu är lite känsliga så är de friska och ohyrefria och de kommer att bli bättre och bättre.

Grattis till dig som fick en fin höna och grattis till henne som fick komma till dig!   :D
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 1 användare
tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser