Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konvertera motorsåg till e85  (läst 3115 gånger)

timmertomten

  • Inlägg: 257
Konvertera motorsåg till e85
« skrivet: 31 mar-08 kl 23:59 »
Tänkte ev konvertera 1 av mina motorsågar till E85. Jag kollade lite på sidan etanol.nu där det stod att man kunde borra upp munstycket på en förgasarmotor. Kan man göra det på en motorsåg också? det sitter ju en speciell förgasare i dom, (membranförgasare?) rena råttboet om man jämför.


timmertomten

  • Inlägg: 257
SV: Konvertera motorsåg till e85
« Svar #2 skrivet: 01 apr-08 kl 10:13 »
Ok, den sågen jag tänkte ta har inga ställskruvar....1 för tomgång men ingen högvarvs eller lågvarvsskruv......jag kanske lägger ner projektet.
Men tack så hemskt mycket iaf

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Konvertera motorsåg till e85
« Svar #3 skrivet: 01 apr-08 kl 10:15 »
Köp alkylatbensin istället.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

timmertomten

  • Inlägg: 257
SV: Konvertera motorsåg till e85
« Svar #4 skrivet: 01 apr-08 kl 13:10 »
Men akylatbensin är väl fortfarande fossil? Jag brukar köra med akylat. Går verkligen inte att jobba med den andra, svider ju nästan i ögon

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: Konvertera motorsåg till e85
« Svar #5 skrivet: 01 apr-08 kl 17:22 »
Av nån anledning fick jag bara några baktändningar eller vad man ska säga. När man drog i snöret drog motorn snöret tillbaka med våldsam kraft så snöret efter ett par försök gick av.

Troligen behöver tändningen ställas om. Jag har ingen bra förklaring varför den betedde sig så men jag gav upp utan att kolla om tändskivan gick att vrida på. Sågen är en jättegammal sak och numera startar den när den vill trots att den får vanlig bensin. Men prova! Går det så går det. Annars är det bara att hälla ut och byta bränsle. Högvarvsjustering brukar väl alltid finnas på mnotorsågarna. (eller fanns alltid är det bättre att säga)

timmertomten

  • Inlägg: 257
SV: Konvertera motorsåg till e85
« Svar #6 skrivet: 01 apr-08 kl 21:40 »
Detta är en sthil 180c, liten sak. Nej bara tomgångsskruv finns, det är säkert har kollat NOGA och blev själv väldigt förvånad när jag inte hittade någon.
Jag vet inte om det har någon betydelse men på moderna sågar idag så kan du inte vrida lika mycket på lågvarv/högvarvsskruvarna som innan(1/2 varv åt varje håll). Det har med miljökrav att göra. Så kanske kan du inte på en modern såg justera så mycket som du behöver för att hälla etanol i den? 40 % mer är rättså mycket. Men troligtvis funkar det väl....

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Konvertera motorsåg till e85
« Svar #7 skrivet: 02 apr-08 kl 12:30 »
 :-[ Med en liten vass kniv tar man bort justerings-spärren så kan man skruva fritt på inställningen.......
ÄttaNåål-motorsåg luktar goare, å smakar möe goare än bensin mä ::)

Glöm inte att blanda med olja som funkar att blanda sprit med, finns lista på vilka som är ok på etanol.nu :)
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

 

timmertomten

  • Inlägg: 257
SV: Konvertera motorsåg till e85
« Svar #8 skrivet: 02 apr-08 kl 19:52 »
ÄttaNåål-motorsåg luktar goare, å smakar möe goare än bensin mä ::)

Bara sila genom en brödlimpa först, sen e helgen räddad  ;)
Tack för tipsen
Kanske skiter i att köra den lilla sthilen på etanol och går på husqvaran (med skruvar) istället


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

807 gäster, 2 användare (1 dolda)
Dot

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser