Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  1x1 meter chiffong  (läst 2078 gånger)

koko

  • Gäst
1x1 meter chiffong
« skrivet: 27 mar-08 kl 16:25 »
...i ljusgult med en tryckt silverbård har jag haft i gömmorna i sååå många år, inköpt i en av Vesterbros (Köpenhamn) många orientaliska tygbutiker. Varje vår tänker jag; jag borde göra något med det fina tyget till sommarn, men kommer aldrig på nåt tillräckligt bra, är det inte skanadal??
Snälla hjälp mej med idéer till denna lilla, vackra tyglapp, alla konstiga idéer välkomna, helst klädesplagg! Jag ser ut ung som Lilla My så en näsduk räcker till en hel klänning 8)

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: 1x1 meter chiffong
« Svar #1 skrivet: 27 mar-08 kl 18:09 »
Har den bård rund alla sidor? Förmodligen inte... För att utnyttja det mesta av tyget skulle jag nog sy en kjol. En enkel, rynkad modell med linning. Eller varför inte en klänning i tubmodell? Med resår/smock ovan bysten och antingen resår under byst eller möjlighet att ha skärp.

Har den bård runt alla sidor (som en sjal) så syr man en näsdukssjal åt Lilla My :). Viker tyget fyrdubbelt och klipper bort en cirkel i mitten som sedan kantas med resår. Då får man en fin flikig kjol.

Annars kan det bli vackra lampskärmar också...
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: 1x1 meter chiffong
« Svar #2 skrivet: 27 mar-08 kl 18:13 »
Annars har du den bara som en sjal.
En enkel enfärgad klänning och detta vackar draperat över axlarna, jättetjusigt!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

koko

  • Gäst
SV: 1x1 meter chiffong
« Svar #3 skrivet: 27 mar-08 kl 20:05 »
Just, bården går uppe och nere.
Funderade på idag om det finns nån finurlig top man kan tråckla till?

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: 1x1 meter chiffong
« Svar #4 skrivet: 27 mar-08 kl 23:30 »
Om bården går upptill och nedtill så passar ju en tubklänning. Eller ett enkelt tubformat linne, 1m blir ju för långt då men man kan ju klippa isär tyget. Menar så att du kan sy på 1 bård upp/nedtill på toppen (för att få med dem båda). Alternativt kan ena bården användas till att göra axelband till toppen eller ett (kort) skärp. Det tyg som inte används till toppen kan du spara och göra ngt litet pyssel av.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

koko

  • Gäst
SV: 1x1 meter chiffong
« Svar #5 skrivet: 27 mar-08 kl 23:56 »
aaa...Resten kan bli ett tygremse-garn.
Det börjar luta åt tub-linne eller tub-tunika eller liknande. Men hur syr man i sånt tyg? Är inte främmande för handsömnad. Ska man kanta med snedslå eller nåt? Eller klippa vilt och låta fransa? Nä, kanske lite väl?...
Underbara idéer!!

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: 1x1 meter chiffong
« Svar #6 skrivet: 28 mar-08 kl 00:28 »
INTE klippa och låta fransa! Nu vet ju inte jag om ditt tyg är av syntet eller inte, men chiffong fransar väldigt mycket (tråden är ju tunn).

Har du symaskin? Finns det pärlor/ paljetter/ broderi på tyget? Då är det vanskligare att klippa och sy.

Skulle sy med kort stygnlängd på maskin och medan vika in sömmen en gång till så att "franset" ligger inuti sömmen. Sicksack i chiffong kan bli  fransigt och "kliigt". Hoppas det blir fint!
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser