Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ögoninfektion  (läst 1699 gånger)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
ögoninfektion
« skrivet: 05 mar-07 kl 22:12 »
Hej! Upptäckte igår att enochenhalv get (6 st ögon...)  har någon sorts ögoninfektion. Gult var runt om själva ögat. De verkar inte störda av det.  Någon som haft detta? Vad göra mer än tvätta rent?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:ögoninfektion
« Svar #1 skrivet: 06 mar-07 kl 00:59 »
Det enda jag vet är att med ögon KAN det gå fort.  Har Din veterinär någon telefonservice?  Jag brukar alltid försöka prata med någon av dem om det går att få tag på en klok och bra en.  Min gav mig ett recept så att jag kunde ha antibiotisk ögonsalva hemma förutifallatt, och det hade jag faktiskt nytta av någon gång.  Men det verkar ju lugnande om de inte är påverkade av det.  De flesta gångerna jag hade ögonproblem verkade det vara ett höstrå som var orsaken.

Om själva ögat är helt oskadat är det antagligen inte lika bråttom.  Det som är ovanligt är att Du hittar något sånt här en MÅNDAG!

Men en och en halv get, det blir väl bara 3 ögon?  Hur omfattande är det egentligen?
« Senast ändrad: 06 mar-07 kl 01:05 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:ögoninfektion
« Svar #2 skrivet: 06 mar-07 kl 16:07 »
Ja:  Hur har det gått?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:ögoninfektion
« Svar #3 skrivet: 06 mar-07 kl 19:44 »
är de förkylda?
de kan bli lite kleggiga i ögonen då och då räcker det med att badda ögonen med en bomullstuss och lite jummet vatten. Ev. vatten med en liten gnutta salt i. Tänk på att byta bomull ofta.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Re:ögoninfektion
« Svar #4 skrivet: 07 mar-07 kl 11:46 »
Tack för svar!
De verkar inte störda av det gula. Ser inte någon skada. De hänger med som vanligt men är inte förkylda. Då borde de väl nysa och snora?
Kan vara foderhäcken som Freja skrev. Provar med att tvätta, som man gjorde med ungarna när de var små... Getterna är ju som bebisar ibland.

Min matte verkar det vara alldeles fel på, det är en get med båda ögonen och en annan med ett öga infekteras = 3 ögon...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hans Hultén, Carl Olofson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser