Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  möglig hö och halm till täckodling?  (läst 6773 gånger)

louise

  • Gäst
möglig hö och halm till täckodling?
« skrivet: 05 jan-09 kl 17:26 »
Jag får massa mögligt hö över och vet inte var jag ska göra av det. Vill gärna ha det till täckodling till våren, men är det lämpligt att lägga på alla dessa mögelsporer i en grönsaksodling?

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: möglig hö och halm till täckodling?
« Svar #1 skrivet: 21 jan-09 kl 17:04 »
Det är en alldeles ypperlig användning för mögligt hö. Lägg på det redan nu så kan det ligga och börja brytas ned så smått.

louise

  • Gäst
SV: möglig hö och halm till täckodling?
« Svar #2 skrivet: 21 jan-09 kl 17:22 »
Men det går ju inte att lägga på innan jag plöjer, harvar och sår...

Jandi

  • Inlägg: 20
SV: möglig hö och halm till täckodling?
« Svar #3 skrivet: 21 jan-09 kl 21:00 »
Bra sätt att använda det mögliga höet/ensilaget till är att förkultivera planter gärna alla kål planterna för att sedan sätta ut dem med tidningspapper eller kartong runt om (man kan med fördel göra ett kryss med kniven och placera plantan i hålet) och sedan det mögliga höet på kartongen runt plantan. Lite pilligt, men inget ogräs resten av året. Bara att skörda, kartongen är nedbruten till nästa år och likaså halmen. Glada maskar!

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: möglig hö och halm till täckodling?
« Svar #4 skrivet: 21 jan-09 kl 22:19 »
Täckodlade länge potatis, bönor och broccoli med gammalt hö tills jag insåg att det växte bättre på naken jord.

Tror ni mig inte, så prova själv med båda alternativen samtidigt bredvid vartannat.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: möglig hö och halm till täckodling?
« Svar #5 skrivet: 03 sep-22 kl 13:46 »
Kan jag lägga gammalt ensilage där jag ska ha odlingar nästa vär, som bottenmaterial för att kväva ogräs, skott av rosenbuskar mm. Och där jag tänkte plöja potatisland, för ja detsanna. Så det håller sig öppet från ogräs... och om det blir över mellan potatisplantor, jordgubbsplantor som kommer upp. Eller hur är det med mögelsporerna?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser