Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räv och mink-säker Ank/hönsgård..?  (läst 13804 gånger)

katta

  • Gäst
Räv och mink-säker Ank/hönsgård..?
« skrivet: 09 mar-05 kl 19:27 »
Har läst en del här på forumet idag om de problem som några av er har haft med bla Räv och mink. Blir lite orolig för sommaren som kommer...

Jag undrar hur man igentligen bygger en så räv och minksäker rastgård som möjligt?

Vi skaffade några ankor i sommras, i höstas byggde vi en rastgård till dem. tanken var att till sommaren får de vara i den när  ingen är hemma och i övrigt får de vara lösa på vår ganska stora(öppna)gård.  Tanken är att de ska vara ute året runt, det betyder att på nätterna stängs de in i rastgården med sitt lilla (isolerade) ankhus vare sig det är sommar eller vinter.

Vi var kanske naiva, med tanke på räven, när vi grävde ner hönsnätet endast ca 15-20 cm i marken, och sedan lade på de grästuvor vi grävt upp.

Kan tillägga att vi har väldigt gott om räv här, gården ligger omgiven av äng och skog, inga grannar alldeles inpå. Så rävuslingen har alla möjligheter att agera osedd vare sig vi är ute på gården eller inte.
En dag i höstas såg min mamma hur räven stod med nosen intryckt genom en maska i stängslet på ankgården. Nu i vinter har vi sett rävspår som varvat ankgården, så nog vet de vart söndagssteken väntar...


Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Räv och mink-säker Ank/hönsgård..?
« Svar #1 skrivet: 10 mar-05 kl 07:54 »
Hej Katta, välkommen hit.  :)
Detta med rävsäker hönsgård är lättare än att bygga minksäkert eftersom räven är ett hunddjur som bara kan gräva sig in på samma sätt som en hund, men inte mer. En mink kan klättra på väggar, ta sig in genom pyttesmå öppningar och är därför mycket svårare att stänga ute.
Räven kan inte gräva mycket djupare än det du grävt ner ert nät men vill du göra det säkrare kan du lägga slipers, större stenar, armeringsnät el. likn. utanför (från nätet och ca. ½ meter ut) så han inte kommer åt att gräva direkt vid nätet. Räven kan inte gräva långa djupa gångar utan gör bara en fördjupning så han kan krypa/åla sig in under nätet. Är nätet tunt kan han möjligen bita sig igenom det, vilket grävlingen också gör. Manna hade dock en finurlig lösning på detta - att använda armeringsmatta, som finns i olika hålstorlek, även stående med höns/kyckingnät innanför. Den biter sig inget djur igenom och varken räv eller grävling får plats i de nät med grann maskstorlek. Däremot kommer minken igenom dem.
El.aggregat med lågt sittande tråd utanför hönsnätet, á la hästhage, är en annan lösning, eller de elektriska nät som flera tillbehörsfirmor säljer.
Klockor, skällor, bjällror, pinglor som sitter nertill på nätet är en tredje skrämmande grej som går att montera. De fungerar både som avskräckare och som larm med sitt ljud om räven försöker komma under eller angripa nätet.
Det jag dock tror är alla mest effektivt dagtid är radion - den skrämmer ju t.o.m. "mina" kycklingätande skator på flykten. P1 är en suveränt bra kanal för de kan inte avgöra om det är människor eller radion som pratar.
Sist men inte mins - glöm in tak på hönsgården, ihopmonterat med hönsgårdsväggarna utan glipor! Där kan både klockor, vindspel, gamla CD-skivor och vättar hängas upp.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Räv och mink-säker Ank/hönsgård..?
« Svar #2 skrivet: 10 mar-05 kl 13:06 »
Våran rastgård är gunnebostängsel 2 mm, samt på den nedre halvan på insidan av rastgården har vi även rävnät. Varken räv, hund eller ens mink tar sig igenom. Inte grävling heller, men hos mig finns ändå inga grävlingar. Uppifrån kommer höken så som Kicki säger: glöm inte taknätet! Bärnät är billigt men inte så bra, så använd hellre något grövre nät.

Som Kicki säger så är mårddjuren fenomenala på att ta sig in genom mycket små springor, så i hönshuset kan man säkra ventilerna med nät för att hålla mårddjuren ute.



 

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Räv och mink-säker Ank/hönsgård..?
« Svar #3 skrivet: 10 mar-05 kl 15:19 »
Vad är rävnät?
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Räv och mink-säker Ank/hönsgård..?
« Svar #4 skrivet: 14 mar-05 kl 08:59 »
Rävnät = sexkantsnät eller fyrkantsnät (1,5 mm) som används till burar åt räv och mink på pälsfarmarna.

Jag ska visa dig, Kicki, när du och din familj kommer upp hit till "nordpolen" (endast -31,5 grader i morse...) på besök vad det är för nät. Vi har båda varianterna.


Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Räv och mink-säker Ank/hönsgård..?
« Svar #5 skrivet: 14 mar-05 kl 17:20 »
De rävburar som jag har, köpta på en rävfarm, har vanligt fyrkantsnät men det kanske är olika på olika farmer. Undrar om det finns att köpa här?

Brr, hoppas det inte är så kallt dagtid - nattetid bryr jag mig inte om temperaturen. Då tänker jag i sova skönt i ditt varma hus så då får det bli hur kallt det vill.   ;)
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Räv och mink-säker Ank/hönsgård..?
« Svar #6 skrivet: 15 mar-05 kl 08:27 »
Fyrkantsnät säljer både Högberga och Nordpost, så det är bara att välja det nät som har tillräcklig trådtjocklek (minst 1,45) och tillräckligt små maskor. Men sexkantsnät i tillräcklig tjocklek har igen av dem. De har bara vanligt hönsnät som sexkantsnät, och det går rovdjuren igenom utan problem om de vill. Jag skulle inte våga bygga en hönsgård med så klent nät.

Oroa dig inte, det blir dubbelt så varmt på dagarna! Igår steg temepraturen till -14 när solen ångat på lite.  8) Som sör-norrlänningar vet ni säkert hur ni ska klä på er iallafall.  ;)

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Räv och mink-säker Ank/hönsgård..?
« Svar #7 skrivet: 15 mar-05 kl 18:45 »
Jadå, det vet vi.   8)

Vet du hur rävnätet ligger i pris jämfört med fyrkantsnät, som ju är svindyrt
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Räv och mink-säker Ank/hönsgård..?
« Svar #8 skrivet: 21 mar-05 kl 07:38 »
i mina voljärer har jag fyrkantsnär  även nergrävt i botten,men det är ju så dyrt så till hönsen har jag ett nät som är lite tjockare än vanligt höns nät,fast där kommer nog en iller in om den vill./Anna

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Räv och mink-säker Ank/hönsgård..?
« Svar #9 skrivet: 21 mar-05 kl 11:08 »
Vet du hur rävnätet ligger i pris jämfört med fyrkantsnät, som ju är svindyrt

Har ingen aning faktiskt.

Gute87

  • Inlägg: 1
    • Småland
SV: Re:Räv och mink-säker Ank/hönsgård..?
« Svar #10 skrivet: 03 aug-22 kl 18:25 »
Hej Katta, välkommen hit.  :)
Detta med rävsäker hönsgård är lättare än att bygga minksäkert eftersom räven är ett hunddjur som bara kan gräva sig in på samma sätt som en hund, men inte mer. En mink kan klättra på väggar, ta sig in genom pyttesmå öppningar och är därför mycket svårare att stänga ute.
Räven kan inte gräva mycket djupare än det du grävt ner ert nät men vill du göra det säkrare kan du lägga slipers, större stenar, armeringsnät el. likn. utanför (från nätet och ca. ½ meter ut) så han inte kommer åt att gräva direkt vid nätet. Räven kan inte gräva långa djupa gångar utan gör bara en fördjupning så han kan krypa/åla sig in under nätet. Är nätet tunt kan han möjligen bita sig igenom det, vilket grävlingen också gör. Manna hade dock en finurlig lösning på detta - att använda armeringsmatta, som finns i olika hålstorlek, även stående med höns/kyckingnät innanför. Den biter sig inget djur igenom och varken räv eller grävling får plats i de nät med grann maskstorlek. Däremot kommer minken igenom dem.
El.aggregat med lågt sittande tråd utanför hönsnätet, á la hästhage, är en annan lösning, eller de elektriska nät som flera tillbehörsfirmor säljer.
Klockor, skällor, bjällror, pinglor som sitter nertill på nätet är en tredje skrämmande grej som går att montera. De fungerar både som avskräckare och som larm med sitt ljud om räven försöker komma under eller angripa nätet.
Det jag dock tror är alla mest effektivt dagtid är radion - den skrämmer ju t.o.m. "mina" kycklingätande skator på flykten. P1 är en suveränt bra kanal för de kan inte avgöra om det är människor eller radion som pratar.
Sist men inte mins - glöm in tak på hönsgården, ihopmonterat med hönsgårdsväggarna utan glipor! Där kan både klockor, vindspel, gamla CD-skivor och vättar hängas upp.

Hej ! Tack för ett fantastiskt inlägg.
Ja det är en mycket gammal tråd men ack så bra.
Jag måste bara få fråga och hoppas att någon har tid att svara mig.
Påverkas inte hönsen/ ankorna utav radio och vindspel, gamla cd- skivor?
Har precis blivit utsatt för en rävattack och jag söker nu alla tips som jag bara kan få och bygga en riktigt säker hönsgård.
Tacksam för svar.
I've reached that age where my brain goes from:
"You probably shouldn't say that."
To: "What the hell, let's see what happens."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

423 gäster, 3 användare (3 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser