Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det här med mineraler?  (läst 1037 gånger)

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
Det här med mineraler?
« skrivet: 12 mar-23 kl 20:26 »
Hej.

var kan man lämna in jordprover så att man får reda på vad som fattas eller hur den mår?
har som ingen aning om hur set går till ::)... kostar det mycket?

om det sen är något som fattas, var köper man det i så fall?

kalk i vattnet har vi så det borde inte behövas i alla fall ;D

stor kram! :)
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Det här med mineraler?
« Svar #1 skrivet: 13 mar-23 kl 14:45 »
Du kan ju börja med att kolla s.k. indikatorväxter. Tips på hur du gör finns bl.a. här (du kanske måste kopiera och klistra länken):

https://stocksundgarden.blogspot.com/2012/06/indikatorvaxter-visar-ph-vardet-i.html
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

 

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Det här med mineraler?
« Svar #2 skrivet: 13 mar-23 kl 14:47 »
Länken ovan går till en sida som listar vilka vilda växter som växer och trivs på vissa jordar, både enligt ph och enligt vilka mineraler som finns i jorden. Det är svårt att skriva en kort sammanfattning.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Det här med mineraler?
« Svar #3 skrivet: 13 mar-23 kl 15:39 »
Det vanligaste sättet för att få en bra mineralstatus i sin gröda är att hjälpa växterna ta upp mineral genom att höja ph genom att kalka.  Men också genom att använda kompost och grästäckning.

Hoss lantmännen och Granngården har det gått bra att fä hjälp med jordannalys. 
kretslopp

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Det här med mineraler?
« Svar #4 skrivet: 13 mar-23 kl 19:07 »
Du kan ju börja med att kolla s.k. indikatorväxter. Tips på hur du gör finns bl.a. här (du kanske måste kopiera och klistra länken):

https://stocksundgarden.blogspot.com/2012/06/indikatorvaxter-visar-ph-vardet-i.html
Indikatorväxter var intressant. Det är uppgifter jag ska notera i någon av mina olika tabeller.
Men jag är dålig på att identifiera alla ogräs. Runt trädgårdslanden brukar jag kunna se maskrosor, rödklöver, prästkragar och styvmorsviol.
Blåklockor och blåsippor kan växa på några andra plättar.
På områden som inte klipps eller används till annat än besökande hundars toalett syns midsommarblomster och enstaka smörblommor.
Det blir till att plocka en massa ogräs och försöka hitta vad det kan vara. Allt annat som växer i landen än det som är sått eller planterat kallar jag bara för ogräs.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Det här med mineraler?
« Svar #5 skrivet: 15 mar-23 kl 14:39 »
Har själv aldrig gjort någon jordanalys men har analyserat vårt brunnsvatten via Eurofins vilket har fungerat väl. Om man går in på deras sida kan man se priser. Inte det billigaste kanske, verkar kosta runt 600:- för en analys av pH och växtnäring. Sedan kan det plocka på om man vill analysera fler prover eller ämnen.

Men som skrivits tidigare kan man säkert lösa det mesta med täckodling och tillförsel av djurgödsel, kompost, alger etc. utan att behöva några analyser.



von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Det här med mineraler?
« Svar #6 skrivet: 15 mar-23 kl 15:19 »
Det verkar som att hushållningssällskapet kan vara ett alternativ:
https://laboratorium.hushallningssallskapet.se/analyser/jordanalys/
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Det här med mineraler?
« Svar #7 skrivet: 15 mar-23 kl 18:08 »
Ja, ser ut att vara något liknande ;


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

851 gäster, 7 användare (1 dolda)
Tur-Johan, xaelanar, LimJans, von tratt, ärt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser