Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Morötter gnagare  (läst 644 gånger)

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
Morötter gnagare
« skrivet: 04 nov-22 kl 00:47 »
Det mesta av mina höst- och vintermorötter blev uppätna i september,/oktober, av gnagare, att döma av gnagresterna på marken.

Jag undrar om det finns gnagare med förkärlek till morötter?

Hitintills på odlingsområdet har jag inte fått något uppätet av denna djurgrupp - jag har hela tiden sett mindre exemplar (möss) i landen och inte funderat så mycket på dem.

Det som odlingsmässigt skiljer ut detta år är att  jag haft lågväxande solrosor - blommorna var inte mer än 20-30cm ovan jord. När fröna var mogna märkte jag att någon slags gnagare varit framme och ätit av dessa, men brydde mig inte då jag ändå inte tänkt ta tillvara fröna. Kan det vara samma solrosfrö-gnagare som övergått till morötterna?

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
SV: Morötter gnagare
« Svar #1 skrivet: 04 nov-22 kl 05:40 »
Ja, feta solrosfrøn drar till sig gnagare och då de är slut tar de det som är näst bäst. Sorken gillar inte løklukt så du kan førsøka med att sätta løk tillsammans med morøtterna. En løk var 30-e cm och morøtter mellan.

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
SV: Morötter gnagare
« Svar #2 skrivet: 04 nov-22 kl 05:44 »
får de smak på nåt så fortsätter de , kanske doften av kummin hjälper om du sår kummin bland morötter , de hjälpte  mot duvor i ärtor , & då var inte själva kummin uppkomna när ärtor 1 dm , hjälpte i vall spannmål mot vildsvin , så kanske mot gnagare


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser