Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konstig fråga men...tidningspapper  (läst 1299 gånger)

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
Konstig fråga men...tidningspapper
« skrivet: 24 okt-22 kl 20:12 »
Tänkte. Paper mache blir ju rätt hårt. Funderade lite (inte lekt med detta på 20 år), blir det lika hårt om man enbart bygger upp lager med enbart tidningspapper på en plan yta? Tänkte om man gör en 1*1 meter. Eller kommer den bara brytas av? Antar den behöver vara rätt tjock för att hålla om den ska vara så stor?

Tänkte göra en tavla med mönster format av papper och måla över. Men osäker på om den håller att vara lutad eller hänga eller behöver extra stöd.

(Har inga möjligheter till utgifter så försöker använda det man har hemma) bättre fråga om någon har erfarenhet

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Konstig fråga men...tidningspapper
« Svar #1 skrivet: 24 okt-22 kl 22:32 »
Funderar kring om stabiliteten skulle öka om du la in 1x1m hönsnät, dubbelvikt? -om du bor på landet brukar det ofta ligga gammalt hönsnät o skräpa i något hörn. Annars halm som armering, användes för i byggnader för armering av puts m.m

När träspill används för att göra OSB skivor så är det inte enbart att blanda in lim som gör att det  håller ihop, träet+limmet utsätts för kraftigt tryck under x antal tidsenheter. Kanske pappret i din konstruktion kan utsättas för tryck via tyngder medans det torkar?

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Konstig fråga men...tidningspapper
« Svar #2 skrivet: 25 okt-22 kl 06:20 »
Funderar kring om stabiliteten skulle öka om du la in 1x1m hönsnät, dubbelvikt? -om du bor på landet brukar det ofta ligga gammalt hönsnät o skräpa i något hörn. Annars halm som armering, användes för i byggnader för armering av puts m.m

När träspill används för att göra OSB skivor så är det inte enbart att blanda in lim som gör att det  håller ihop, träet+limmet utsätts för kraftigt tryck under x antal tidsenheter. Kanske pappret i din konstruktion kan utsättas för tryck via tyngder medans det torkar?

Ah, ja det var smart med hönsnät. Går säkert att lösa på något sätt, har lite nät kvar från odlingslotten. Räcker det med skiva + böcker eller behöver trycket vara starkare som i press med skruvtving tror du?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Konstig fråga men...tidningspapper
« Svar #3 skrivet: 25 okt-22 kl 09:22 »
Det blir en rätt tråkig kompositskiva ur återvinningssynpunkt om du blandar hönsnät med brännbart.

Vill du ha en styv skiva så gör den lite tjockare. Rätt tätt material i ytskikten och luftigt i kärnan.


Och jag skulle testa med en liten skiva, kanske 20 x 20 cm först, och bara med papper. Lycka till!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Konstig fråga men...tidningspapper
« Svar #4 skrivet: 25 okt-22 kl 09:35 »
Om du tar trä tex kvartstav eller rundstav.
Ett kryss i mitten och en ram runt om så bygger du upp rejäl styrka.
Du behöver inte ens fästa träet mot varandra utan bara bakar in det i pappersmassan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Konstig fråga men...tidningspapper
« Svar #5 skrivet: 25 okt-22 kl 11:18 »
Det blir en rätt tråkig kompositskiva ur återvinningssynpunkt om du blandar hönsnät med brännbart.

Vill du ha en styv skiva så gör den lite tjockare. Rätt tätt material i ytskikten och luftigt i kärnan.


Och jag skulle testa med en liten skiva, kanske 20 x 20 cm först, och bara med papper. Lycka till!
Njae lägger du tavlan i blöt så kommer papperet att lösas upp och du kan ta lös hönsnätet igen.

Jag skulle ta stora tidningsark och pensla tapetklister på och så ett nytt lager tvärs för osv tills en stadig grund. Ev en pappskiva mellan något av lagren för att få det mer vridstabilt. När det är torkat så en lack på baksidan som även den ger bra styrka

von tratt

  • Inlägg: 1761
    • Skåne
SV: Konstig fråga men...tidningspapper
« Svar #6 skrivet: 25 okt-22 kl 11:49 »
Det ska nog mycket till för att den ska brytas. Men det kan bli knepigt att förhindra att den böjs. Troligen behövs experiment!  :)
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Konstig fråga men...tidningspapper
« Svar #7 skrivet: 25 okt-22 kl 13:09 »
Njae lägger du tavlan i blöt så kommer papperet att lösas upp och du kan ta lös hönsnätet igen.


Visst, men inte med lätthet, och det är inte så säkert att man har tid eller kommer ihåg det när det är dags. Bättre att inte blanda för friskt, utan tänka på att det finns en framtid också.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Konstig fråga men...tidningspapper
« Svar #8 skrivet: 25 okt-22 kl 13:33 »
Visst, men inte med lätthet, och det är inte så säkert att man har tid eller kommer ihåg det när det är dags. Bättre att inte blanda för friskt, utan tänka på att det finns en framtid också.
Eller ha i trä enligt mitt förslag.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Konstig fråga men...tidningspapper
« Svar #9 skrivet: 25 okt-22 kl 15:09 »
Japp, pinnar, tidningspapper och lite klister går lätt att energiåtervinna om man inte blir nöjd med sin skapelse ;D


Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Konstig fråga men...tidningspapper
« Svar #10 skrivet: 25 okt-22 kl 15:21 »
Nu var TS kriterium att enbart i hemmet befintliga material skall användas. Tapetklistret är kanske inte det?

Förslagen om att experimentera sig fram är bra! ..då visar det sig om tyngder eller skruvtvingar funkar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Konstig fråga men...tidningspapper
« Svar #11 skrivet: 25 okt-22 kl 15:39 »
Nu tror jag ju att det är troligare att man har något som duger till lim som man kan ha i papier maché i hemmet än hönsnät ;) Socker och potatismjöl till exempel. Och det var TS som tänkte bygga av papier maché.


När man gör en så stor skiva som 1 x 1 meter i något som är blött och kräver torkning, samt stänger in det mellan två skivor (man brukar ju inte ha så stora hålskivor hemma) så kan det vara smart att göra torkhål. Hoprullat papper som blir luftrör kan vara en lösning, och det fungerar som armeringsrör också.


korren

  • Inlägg: 230
SV: Konstig fråga men...tidningspapper
« Svar #12 skrivet: 25 okt-22 kl 18:23 »
Om du vill göra en relief som du skall måla på är väl det enklaste att använda en plywoodskiva, annan träskiva eller annat överblivet skivmaterial som du limmar papier-maché på? Eller var poängen att slippa underlag?

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Konstig fråga men...tidningspapper
« Svar #13 skrivet: 25 okt-22 kl 18:42 »
!Om man nu har så stora träskivor hemma, varför inte klistra pappret direkt på dem?  ;)

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Konstig fråga men...tidningspapper
« Svar #14 skrivet: 25 okt-22 kl 19:51 »
Oj va mycket svar!

Försöker svara lite på vad som frågats.

Nu var TS kriterium att enbart i hemmet befintliga material skall användas. Tapetklistret är kanske inte det?

Förslagen om att experimentera sig fram är bra! ..då visar det sig om tyngder eller skruvtvingar funkar.

Tapetklister kan man göra av potatismjöl och vetemjöl, så det är inget problem.

Njae lägger du tavlan i blöt så kommer papperet att lösas upp och du kan ta lös hönsnätet igen.

Jag skulle ta stora tidningsark och pensla tapetklister på och så ett nytt lager tvärs för osv tills en stadig grund. Ev en pappskiva mellan något av lagren för att få det mer vridstabilt. När det är torkat så en lack på baksidan som även den ger bra styrka

Precis så jag tänkte att använda hela sidor och kleta på klister. Kommer nog inte lacka den dock.

Japp, pinnar, tidningspapper och lite klister går lätt att energiåtervinna om man inte blir nöjd med sin skapelse ;D

Har gamla grillspett som man skulle kunna använda också.

Vill du ha en styv skiva så gör den lite tjockare. Rätt tätt material i ytskikten och luftigt i kärnan.

Och jag skulle testa med en liten skiva, kanske 20 x 20 cm först, och bara med papper. Lycka till!

Jag får helt enkelt testa mig fram. Jag har faktiskt ifs gjort en mask en gång för flera år sedan och den blev väldigt hård. Så vi får se, man kanske ska lägga sidorna i olika riktningar också för fibrernas skull? Eller det kanske inte är som vanligt papper utan blandat?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Konstig fråga men...tidningspapper
« Svar #15 skrivet: 25 okt-22 kl 21:34 »
Så vi får se, man kanske ska lägga sidorna i olika riktningar också för fibrernas skull? Eller det kanske inte är som vanligt papper utan blandat?

Korslägga remsor kan ju vara smart för att få det riktigt starkt.

Till slut blir du så bra på det där att du kan bygga flygplan ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 4 användare (1 dolda)
ärt, Eldtroll, Alexn72

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser