Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föröka hästkastanj  (läst 784 gånger)

akeragnar

  • Inlägg: 6
    • Småland
Föröka hästkastanj
« skrivet: 16 jul-22 kl 06:11 »
Är det någon här som har lyckats driva upp egna träd

Att få kastanjerna att gro är lätt men de dör under vintern om inte första så andra

Om ni har lyckats eller om ni sett en beskrivning av hur man gör så vore jag tacksam för länk eller svar

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Föröka hästkastanj
« Svar #1 skrivet: 16 jul-22 kl 11:09 »
De räcker väl att täcka dem med hö för att  de ska klar vintern

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Föröka hästkastanj
« Svar #2 skrivet: 16 jul-22 kl 12:22 »
Hos mig förökar de sig själva om jag inte har krattat ordentligt under dem. Jag har massor med småplantor varje år så mitt tips skulle vara att plocka upp kastanjer som fallit till marken och slänga dem där man vill ha dem. Sedan sköter naturen resten.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

akeragnar

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Föröka hästkastanj
« Svar #3 skrivet: 16 jul-22 kl 14:34 »
Precis de gror lätt men jag har aldrig sett något 10 årig planta eller någon slyskog på övergivna tomter

Jag tänkte också att det bara var att täcka men det är som att knopparna inte tål kölden och skapa 2 meter höga halmhögar har jag inte provat

Det är därför jag undrar om någon har lyckats

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Föröka hästkastanj
« Svar #4 skrivet: 16 jul-22 kl 16:22 »
Här i Skåne klarar dem sig.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Föröka hästkastanj
« Svar #5 skrivet: 17 jul-22 kl 08:49 »
Funderar på hur gamla träden är som saluförs av planthandeln. De har väl späda unga plantor till salu också,, som borde vara "vuxna nog" att plantera ut. Kanske kan du plantera nötter i spannar och förvara dem i växthus över vintrarna, de första känsliga åren. Bara en liten fundering.
Här i Skåne har jag planterat röd hästkastanj i spann första året och år två när jag grävde ner träden så satte jag ett betongrör som skydd mot harar och kaniner och nu har det gått några år men de lever (en tynande tillvaro , för de har ju haft problem med dagsljus. Det sticker fram ett par blad ialla fall.
Här ställer inte snön till problem, vi har rävar, rådjur, harar och kaniner (och våra utehöns). Vet inte vilket som är värst.
Om du inte har växthus så kan du sätta väv om hela plantan, det bör skydda lite.
Lycka till.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

727 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser