Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderingar kring ärtsoppa / koktider  (läst 990 gånger)

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
Funderingar kring ärtsoppa / koktider
« skrivet: 30 maj-22 kl 17:01 »
Det var ett tag sedan jag kokade ärtsoppa men jag kan inte minnas att det tog sån jäkla tid? Ärtorna har kokat i fem timmar nu och visar inga tendenser att vilja mjukna. *Hungrig* ;D Jag lade i blöt över natten innan, utan salt. Vanlig kastrull, har ingen tryckkokare eller nåt sånt. Alla recept jag hittar ger koktider på sisådär en timme. Nu har jag tröttnat och stampat litet med en potmos-stampare men dom är väldigt hårda fortfarande. Hur länge kokar ni erat, eller är det bara "slow-kokare" som gäller för sånt numera?

/ CG
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Funderingar kring ärtsoppa / koktider
« Svar #1 skrivet: 30 maj-22 kl 17:28 »
Nä det är fel på ärtorna. jaf gjorde samma sak, blötlade i över ett dygn. kokade i en timme, kokade två timmar, kokade hela dagen. Fortfarande hela, hårda ärtor som låg och hoppade i vattnet.
jag köpte en tryckkokare. Samma ärtor från samma köp. Kokade i tryckkokaren i flera timmar men bara hårda oätliga ärtor.
Nä så lätt ger jag mig inte. Några månader senare köpte jag nya ärtor av annat märke. Blötlade, kokade en timme i tryckkokare. Ställde tryckkokaren i vattenbad för att svalna. Blev utmärkt.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Funderingar kring ärtsoppa / koktider
« Svar #2 skrivet: 30 maj-22 kl 17:40 »
Haha. Ja då var de kanske lagrade under arkeologiska tidsrymder, inte alls otroligt. Jag hade strömavbrott i helgen och ägnade tiden åt att rensa i förråden litet  >:D Men fem timmar är ju ändå litet i hästväg.

Sensmoral - Tillaga ärtor innan dom är ädre än tre år  ;D

/ CG
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

956 gäster, 5 användare (3 dolda)
Tur-Johan, Mathias.

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser