Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  cyklar  (läst 5710 gånger)

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: cyklar
« Svar #20 skrivet: 09 nov-21 kl 16:09 »
Visst har jag funderat på att koppla en kärra efter cykeln, och det skulle fungera i staden, men backar och grusväg gör att cykeln inte ens drar en 25 liters dunk vatten.


Du kan träna dina hundar för att dra cykeln, det faktiskt finns utrustning för att koppla hundar till en cykel. Annars kan du istället köpa en Norsk Saccovogn? https://www.youtube.com/watch?v=XqRf5U7YU0E

Johanna-Marie

  • Inlägg: 220
    • -
SV: cyklar
« Svar #21 skrivet: 09 nov-21 kl 16:24 »
Dags att lära fåren dra vagn ::)


turlar

  • Inlägg: 139
    • Skåne
SV: cyklar
« Svar #22 skrivet: 09 nov-21 kl 16:47 »
Du kan träna dina hundar för att dra cykeln, det faktiskt finns utrustning för att koppla hundar till en cykel. Annars kan du istället köpa en Norsk Saccovogn? https://www.youtube.com/watch?v=XqRf5U7YU0E
     

Härlig Film Tummen upp
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: cyklar
« Svar #23 skrivet: 09 nov-21 kl 17:16 »
Ja verkligen härlig film, men det närmaste jag kommer till att använda djuren effektivt är att be hundarna hämta fåren, då gör de nytta. Har väl tagit hästen barbacka och med repgrimma några gånger när jag hämtat fåren. Den hästen var bra på att valla, det satt i generna för det var mer han än jag som valde när det skulle kastas om.

Men oftast är det sådan startsträcka när man skall använda djuren till arbete.


Vore kul att köra fyrspann med gutebaggarna...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: cyklar
« Svar #24 skrivet: 09 nov-21 kl 17:42 »
Kanske du enbart cyklar ett par hundra meter någon gång i månaden?  då sliter du inte ut däcket på säg 4 år, och efter den tiden så lär däcket få torrsprickor, särskilt då om cykeln står i någon bod som följer yttertemperaturen från sommar +45 till vinter -15.

I mitt inlägg #10 skriver jag om åtskilliga personer som jobbpendlar med cykel i städer, i urbana miljöer som Stånkholm kan det vara upp till 20km per vardag. Vid en sådan körsträcka sliter du ut bakhjulets däckslang på 1- 1,5 år, alltså långt innan det hinner bli torrsprickor.

Själv cyklar jag inte fullt så mycket, bakhjulets däckslang brukar räcka 2år. Har reserv däckslang liggande i källaren i jämn temperatur, håller inte koll på inköpstillfället till användandet, det kan vara allt mellan 2 och 4 år. Har ännu inte råkat ut för att de torkat.

Jämför de återkommande och utdragna trådarna på forumet huruvida vinterdäck med bra mönster men som är 'gamla' huruvida de användbara/säkra eller inte............

Obs! Disclaimer!  mina erfarenheter med däckslang grundar sig på sådana av bättre kvalisort.

Alltså inte de B*temas billigaste 59:90 däck ... de ger lätt upp efter 1år.
Och du räknar med att det finns ström att hålla lagren temperaturkontrollerade?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: cyklar
« Svar #25 skrivet: 09 nov-21 kl 17:47 »
Ja verkligen härlig film, men det närmaste jag kommer till att använda djuren effektivt är att be hundarna hämta fåren, då gör de nytta. Har väl tagit hästen barbacka och med repgrimma några gånger när jag hämtat fåren. Den hästen var bra på att valla, det satt i generna för det var mer han än jag som valde när det skulle kastas om.

Men oftast är det sådan startsträcka när man skall använda djuren till arbete.


Vore kul att köra fyrspann med gutebaggarna...
Det tar 5-8 år att bygga upp en bra en bra arbetshäst, oxar något år.
Får, det vete katten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: cyklar
« Svar #26 skrivet: 09 nov-21 kl 19:18 »
Under andra världskriget cyklade svenskarna väldigt mycket.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: cyklar
« Svar #27 skrivet: 09 nov-21 kl 21:27 »
Och du räknar med att det finns ström att hålla lagren temperaturkontrollerade?

Har inte någonstans i tråden sett att något specifikt tidsspektrum angivits.

Jordkällare sval huskällare erbjuder i alla fall  ett antal år med gynnsam temperatur för lagring, oavsett om det är däckslang för cykel eller vinterdäck till bil.

Sen är det upp till var och en hur långt man vill ta hemberedskapen - för en tidsrymd av 2 år eller 10.

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: cyklar
« Svar #28 skrivet: 09 nov-21 kl 23:06 »
Dags att lära fåren dra vagn ::)



#Ett svart får kanske kan dra din vagn?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: cyklar
« Svar #29 skrivet: 09 nov-21 kl 23:43 »
Har inte någonstans i tråden sett att något specifikt tidsspektrum angivits.

Jordkällare sval huskällare erbjuder i alla fall  ett antal år med gynnsam temperatur för lagring, oavsett om det är däckslang för cykel eller vinterdäck till bil.

Sen är det upp till var och en hur långt man vill ta hemberedskapen - för en tidsrymd av 2 år eller 10.

funkar om man har tillgång till detta.
Och då det inte kommit upp något om tidsaspekten så är mina tankar helt relevanta.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: cyklar
« Svar #30 skrivet: 10 nov-21 kl 11:07 »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: cyklar
« Svar #31 skrivet: 10 nov-21 kl 13:27 »


Det går att låna el-cyklar även el-lådcyklar från olika kommuner runt om i Sverige!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: cyklar
« Svar #32 skrivet: 10 nov-21 kl 16:30 »

Det går att låna el-cyklar även el-lådcyklar från olika kommuner runt om i Sverige!

Lägg märke till att denna tråd ligger i forumets avdelning för hemberedskap. Ta en funderare på om de utlåningstjänsterna kan tänkas fungera i ett krisläge med hårt ansträngd eller kanske obefintlig samhällsservice, och i all synnerhet om man har någon användning för en elcykel i ett läge med tveksam tillgång på elenergi. För övrigt misstänker jag att de där tjänsterna är ganska hårt knutna till respektive kommuns centralort och att de aldrig kommer att bli användbara i glesbygd.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: cyklar
« Svar #33 skrivet: 10 nov-21 kl 19:58 »
Lägg märke till att denna tråd ligger i forumets avdelning för hemberedskap. Ta en funderare på om de utlåningstjänsterna kan tänkas fungera i ett krisläge med hårt ansträngd eller kanske obefintlig samhällsservice, och i all synnerhet om man har någon användning för en elcykel i ett läge med tveksam tillgång på elenergi. För övrigt misstänker jag att de där tjänsterna är ganska hårt knutna till respektive kommuns centralort och att de aldrig kommer att bli användbara i glesbygd.

Dessutom har batterierna bara någon dags hållbarhet om dom inte laddas.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: cyklar
« Svar #34 skrivet: 10 nov-21 kl 23:27 »
Jag ser mer anne-lis tips om lånecykel som en chans att prova och kanske fastna för en praktisk cykel som kan vara ett plus vid kris, inte att man skall förvänta sig kunna låna en när det krisar.

En elcykel kräver ju inte så mycket laddning, så med en panel så har man sin laddstation fixad. Man kan ju ha den som tak vid cykelstället.

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: cyklar
« Svar #35 skrivet: 11 nov-21 kl 17:51 »
Raderat inlägg med otrevlig ton. Försök hålla tråden till sak och inte person.
Tänk även på att inte posta enbart länkar i ett inlägg utan lägg också till en förklaring till vad länken/länkarna innehåller annars är det stor risk att de plockas bort.  (:)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

korren

  • Inlägg: 230
SV: cyklar
« Svar #36 skrivet: 12 nov-21 kl 15:50 »
"Att inte MSB råder alla att ha sina cyklar i ordning fattar jag inte.  Ett transportmedel som funkar även om elen, bensin är borta."

De verkar vara mer fokuserade på att se cykeln som en orsak till dödsfall och olyckor i trafiken än att se den som ett transportmedel att ta till vid katastrof. De verkar som många andra se cykeln som en katastrof i sig.
https://www.dagenssamhalle.se/opinion/perspektiv/det-rader-anarki-i-cykeltrafiken/

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: cyklar
« Svar #37 skrivet: 12 nov-21 kl 21:05 »
"Att inte MSB råder alla att ha sina cyklar i ordning fattar jag inte.  Ett transportmedel som funkar även om elen, bensin är borta."

De verkar vara mer fokuserade på att se cykeln som en orsak till dödsfall och olyckor i trafiken än att se den som ett transportmedel att ta till vid katastrof. De verkar som många andra se cykeln som en katastrof i sig.
https://www.dagenssamhalle.se/opinion/perspektiv/det-rader-anarki-i-cykeltrafiken/

Torbjörn har helt riktigt i tidigare inlägg pepåkat att det här är en tavla/sektion för Hemberedskap ...

Vill därför enbart kort kommentera.

*Artikeln är från 2014, är skriven av en utredare på MSB, men inte som en faktaartikel utan som ett opinionsinlägg.

*Artikelförfattaren kanske inte är representativ för MSB, han har sedan publiceringen gått i pension och publikt kommit med kritik mot sin förra arbetsgivare.

*Artikeln erbjuder inget perspektiv, t e x  jämförs inte antalet döds eller skadetillfällen med biltrafik.

Enligt Transportstyrelsen omkom 14 cyklister 2020. Kan jämföras med antalet omkomna fotgängare, 23st. Antalet bilister 93st.

Säkrare att cykla än att gå? tror jag inte, men om man är utredare på en myndighet (t e x MSB) går det säkert vränga till statistik hur man vill.

korren

  • Inlägg: 230
SV: cyklar
« Svar #38 skrivet: 13 nov-21 kl 13:45 »
"Artikelförfattaren kanske inte är representativ för MSB, han har sedan publiceringen gått i pension och publikt kommit med kritik mot sin förra arbetsgivare."

Nej, man kan ju hoppas att denna otrevliga ton inom MSB är på väg bort. MSB hör kanske inte hemma inom Hemberedskap.

Följande artikel ligger iallafall kvar på MSB och är granskad 2019.
https://www.msb.se/sv/publikationer/skadade-cyklister---en-studie-av-skadeutveckling-over-tid--statistik-och-analys-/
« Senast ändrad: 13 nov-21 kl 14:24 av korren »

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: cyklar
« Svar #39 skrivet: 13 nov-21 kl 16:15 »
Har nu läst sammanfattningen av denna MSB skrift, intrycket är att den är mindre rabiat än opinionsinlägget i Dagen Samhälle. Vad jag tar med mig från skriften är att 82% av alla cyklistskador är från singelolyckor, och att unga pojkar och äldre män är överrepresenterade.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 2 användare
Jenny Donai Manitski, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser