Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tar jag vara på det jag fäller?  (läst 2624 gånger)

Emil i backen

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
Hur tar jag vara på det jag fäller?
« skrivet: 03 okt-21 kl 11:27 »
Hej,

Är nybliven mark- och skogsägare så är totalt grön. Håller på att lära mig och förstår att årsveden fäller man helst till vintern vilket jag planerat för. Men jag har lite ställen jag behöver röja och där återfinns det lite gran jag gärna tar vara på när jag fäller.

Min fråga är således - kan jag ta ner gran nu och såga upp till ved i vår? Hur ska jag förvara den? Något allmänt jag behöver tänka?

Tack så mycket för hjälpen..   :) Mvh

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur tar jag vara på det jag fäller?
« Svar #1 skrivet: 03 okt-21 kl 11:46 »
Ja, du kan ta ner nu och såga till våren. Under den kalla årstiden ruttnar det sakta, och ett halvår påverkar inte ved mycket ändå. Om möjligt, lägg stockarna så de kommer upp från den våta marken med åtminstone ena änden. Lägg en stock lutande mot en stubbe och nästa stock lutande mot den första så luften kommer till och så kommer de med lite tur att börja torka redan innan du hinner ta reda på dom. Eller bara låt träden ligga på marken med grenarna kvar på, det går också bra. Du kan nästan inte göra fel.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur tar jag vara på det jag fäller?
« Svar #2 skrivet: 03 okt-21 kl 12:56 »
Det är när man täcker över med presenning som det blir fel, och speciellt då mjukare lövträd får en sådan behandling. Men över en vinter hinner inte ens det ställa till det.


Jag provade för första gången att fälla ett par björkar och låta löven dra ut fukten. Det brukar ju heta att man skall syrfälla på våren när löven är nya, men det fungerade bra på sommaren också. Lite krångligt om man skall ta ner mycket, för man får ju fälla och sedan komma tillbaks och kvista ett par veckor senare.


Emil i backen

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Hur tar jag vara på det jag fäller?
« Svar #3 skrivet: 03 okt-21 kl 15:35 »
Tack så mycket båda.

Blev en härlig dag i skogen med lite röjning för hand, nya yxan från Gränsfors arbetar fantastiskt bra. Kvistade och sågade upp i mindre stockar så jag orkade flytta dem. Lutade alla mot lite större stenar med ena sidan upp och mycket luft under. Kommer bli tungt att kånka hem allt till ladan börjar jag inse..  :-X

Passade även på att röja ingången till en hage som vuxit igen. https://imgur.com/a/7b0XhcC

Man känner att man har mycket att lära men kul att hålla på och små framsteg hela tiden...



mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Hur tar jag vara på det jag fäller?
« Svar #4 skrivet: 03 okt-21 kl 19:12 »
Lägg dom som ett V. Man "offrar" dom 2 understa. Grovändan framåt. Blir också lite lättare att finna under snö.
Stenen kommer skydda mot vind.
Nåt du kan göra är att du sargar barken med motorsågen så får veden andas genom barken. Noga om det t.ex är Björk eller Sälg.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Hur tar jag vara på det jag fäller?
« Svar #5 skrivet: 03 okt-21 kl 19:13 »
Tack så mycket båda.

Blev en härlig dag i skogen med lite röjning för hand, nya yxan från Gränsfors arbetar fantastiskt bra. Kvistade och sågade upp i mindre stockar så jag orkade flytta dem. Lutade alla mot lite större stenar med ena sidan upp och mycket luft under. Kommer bli tungt att kånka hem allt till ladan börjar jag inse..  :-X

Passade även på att röja ingången till en hage som vuxit igen. https://imgur.com/a/7b0XhcC

Man känner att man har mycket att lära men kul att hålla på och små framsteg hela tiden...

Har gått samma väg som du... Har yxat och kånkat en hel del. Maskinerna kommer allt eftersom. Så det blir lättare för var år.

Här kommer ett förslag på vedvagn som jag haft otroligt mycket nytta av! Rymmer ca 0.5m3 och är det lite skumpigt tar man en spännrem och drar runt bara! Den är avsedd för halvmetersved.

https://tomasbjors.se/vedvagn/

Den säljs även på Swedol.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Hur tar jag vara på det jag fäller?
« Svar #6 skrivet: 04 okt-21 kl 08:40 »
Smart vagn!

Veden blir torrare när den har torkat. Om du har mycket att fälla på samma ställe kan du ju ta ett grövre träd en liten bit upp och spara högstubben som tillfällig huggkubbe när du klyver veden redan ute i skogen. Sen kör du hem torr färdigklyvd ved på skottkärran till våren.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur tar jag vara på det jag fäller?
« Svar #7 skrivet: 04 okt-21 kl 09:25 »

Veden blir torrare när den har torkat.


 ;D

Fast jag förstår, du menar lättare.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Hur tar jag vara på det jag fäller?
« Svar #8 skrivet: 06 okt-21 kl 08:39 »
Haha! Ja jag hade ju inte fel trots att jag skrev fel :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Maskintok

  • Inlägg: 24
    • Hälsingland
SV: Hur tar jag vara på det jag fäller?
« Svar #9 skrivet: 11 apr-22 kl 21:46 »
syrfäll björken så behöver du inte vara så snabb med att ta reda på den.

Då drar löven ur saven ur stammen och stammen håller mindre vätska när sensommaren kommer.

runt 25-30% är vanligt..
en allmän byfåne är alltid bättre på allt än en förståsigpåare.

En reservdelsbytare är som att pissa i motvind.. de finns överallt, men är inget att ha.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Hur tar jag vara på det jag fäller?
« Svar #10 skrivet: 12 apr-22 kl 09:30 »
De gamla (och kloka) sa att veden skulle vara kapad och kluven före påsk och i vedboden före midsommar.
Kolved som höggs för att kolas på hösten lades upp i "res". Grovändan på en stubbe eller sten. Sen la man varannan till höger och varannan till vänster som ett V.
Barken repades med yxan för att snabba på torkningen. Ved och annat gagnvirke skulle helst också huggas i rätt månfas. Den skulle huggas då månen var i nedan.

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Hur tar jag vara på det jag fäller?
« Svar #11 skrivet: 12 apr-22 kl 09:33 »
Ved och annat gagnvirke skulle helst också huggas i rätt månfas. Den skulle huggas då månen var i nedan.
Menar du att timmer och ved skulle huggas i samma månfas i dina trakter?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Hur tar jag vara på det jag fäller?
« Svar #12 skrivet: 12 apr-22 kl 15:09 »
Ja så sa de gamla. Veden torkade inte som den skulle om den inte höggs på nedan och timmer (hustimmer) blev också bäst då. Det här gäller inte bara i mina hemtrakter.
I senaste tidningen Skogen (medlemstidning för förening med samma namn) finns en artikel om månved. I Schweiz betalas snickarvirke av så kallad månved dubbelt så bra.
I Tysktalande länder är Mondholz ett eget sortiment. Virket ska då huggas när månen är i nedan och ska därefter ligga i två veckor innan det kvistas och kapas (apteras) . Teorin är att månens faser påverkar ebb och flod även i växters vätskesystem. Detta ska göra virket extra formfast även sen det torkat. Artikeln handlade om ett litet sågverk i Herrljunga som ska göra månved av lärkträd från Hallandsåsen.
Enligt samma tänk ska julgrisen absolut inte slaktas då det är fullmåne.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

757 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser