Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vaktlar ihop med hästar  (läst 1934 gånger)

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
vaktlar ihop med hästar
« skrivet: 07 okt-20 kl 10:37 »
Kan man ha vaktlar i samma stall som hästar, eller dammar de för mycket?
Måste de ha isolerat och varmt, eller kan man ha dem i en stor bur och oisolerat?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: vaktlar ihop med hästar
« Svar #1 skrivet: 07 okt-20 kl 14:37 »
Kan man ha vaktlar i samma stall som hästar, eller dammar de för mycket?
Måste de ha isolerat och varmt, eller kan man ha dem i en stor bur och oisolerat?

Vad jag förstått så är det av damm-anledningen man inte har höns i stall och då är vaktlar lika illa, om inte värre.
Jag har endast vaktlar eller höns i stallet när det är sommar, temporärt och man har hästarna är ute många timmar samt att man kan ha öppet.

Vaktlar kan ha kallt.. Vi har tre helväggar och den fjärde halv vägg och tak över. Sedan hage på det.
När det blir kallt har vi värmelampa i ena hörnet i väggdelen så de kan värma sig om de behöver.
Tjockt med torv som botten och isolering.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: vaktlar ihop med hästar
« Svar #2 skrivet: 08 okt-20 kl 21:06 »
Det är väl för kvalster och annat skit hönorna inte ska va ihop med andra djur, röda hönskvalster är väl en rejäl plåga för hästar.

Kvalster kan ju drabba vaktlarna med så jag hade nog undvikit att ha dem ihop någon längre period

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: vaktlar ihop med hästar
« Svar #3 skrivet: 08 okt-20 kl 22:55 »
Det är väl för kvalster och annat skit hönorna inte ska va ihop med andra djur, röda hönskvalster är väl en rejäl plåga för hästar.

Kvalster kan ju drabba vaktlarna med så jag hade nog undvikit att ha dem ihop någon längre period

De röda ger sig inte på hästar.. 
dom kräver något i fåglars blod för att överleva.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: vaktlar ihop med hästar
« Svar #4 skrivet: 14 okt-20 kl 23:12 »
De röda ger sig inte på hästar.. 
dom kräver något i fåglars blod för att överleva.

Nja de behöver fågelblod för att reproducera sig men nog fan kliar det jäkligt även om det inte är hönsblod

Jag har hört från flera håll att man inte bör ha höns och hästar tillsammans, tex så säger ju även jordbruksverket det just pga ohyran.
Med tanke på att vaktlar och höns kan drabbas av samma sorters ohyra skulle jag inte ha dem tillsammans


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 3 användare
addebadde, skogaliten, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser