Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äpple, behöver sorttips: fast, syrligt och robust  (läst 4817 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Äpple, behöver sorttips: fast, syrligt och robust
« Svar #20 skrivet: 07 okt-21 kl 18:22 »
Synd att jag inte har något ärende åt ditt håll. Tycker du också att de är goda?

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Äpple, behöver sorttips: fast, syrligt och robust
« Svar #21 skrivet: 08 okt-21 kl 10:25 »
Synd att jag inte har något ärende åt ditt håll. Tycker du också att de är goda?
De är goda om man gillar Cox orange. Jag gillar lite syrligare äpplen, så jag tycker de är godare att musta.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Äpple, behöver sorttips: fast, syrligt och robust
« Svar #22 skrivet: 08 okt-21 kl 10:29 »
Ok. Blir dock lite förvirrad, för när jag har Cox Orange så säger folk att de inte vill ha för att de är sura. Är inte Cox Orange ett syrligt äpple?

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Äpple, behöver sorttips: fast, syrligt och robust
« Svar #23 skrivet: 08 okt-21 kl 11:07 »
Ok. Blir dock lite förvirrad, för när jag har Cox Orange så säger folk att de inte vill ha för att de är sura. Är inte Cox Orange ett syrligt äpple?

Jag tycker det är sött, men visst lite syrligt är det och lite kryddigt i smaken.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Äpple, behöver sorttips: fast, syrligt och robust
« Svar #24 skrivet: 08 okt-21 kl 13:59 »
Jag är så dålig på sorter, är uppvuxen med Cox Orange och Cox Pomona (som mor alltid gjorde mos på, och som jag tyckte var lite intetsägande). I den här trädgården finns det 7-8 sorter, men jag vet inte vad de heter. Ett halvt träd som dessutom sjunger på sista versen har en sort som är god och verkar vara populär, Transparente Blanche. Men de andra går att äta också. Ett har röda strimmor i fruktköttet, kanske något som är sortspecifikt.

Får nog börja intressera mig lite mer för äpplen, för det är dags att plantera här om det inte skall bli en modern trädgård utan träd, för de är gamla nu.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser