Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elstängsel eller nät?  (läst 4996 gånger)

Macco_Pe

  • Inlägg: 75
    • Bohuslän
Elstängsel eller nät?
« skrivet: 30 mar-18 kl 19:00 »
Hej,
Vi har nu kommit såpass att behöver börja fundera på hur vi skall stängsla in det fåtal djur vi kommer ha. Blir två sommarhagar samt en mindre vinterhage för att kunna rotera så mycket det går.

Vi har en del sly, mycket undervegitation osv så funderar på vad som är bäst och enklast att stängsla med. High tensile tråd? Aluminium tråd? Vad behövs i stolpavstånd?

Cyclone eller ringknutet när, vad behövs i stolpavstånd?

Blir kanske ett behov på 600-700m stängsel.

Läst massor men kan inte hitta något definitivt skäl att välja el eller nät.

Må väl alla,
M

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Elstängsel eller nät?
« Svar #1 skrivet: 30 mar-18 kl 20:16 »
Jag har olika varianter, både gammalt nät med ringlockknut och nyare nät som heter tornado. På vissa nät har jag även HT-tråd innanför, biland ovanför också.
Jag har även en hage med alu-tråd. Den var lättast att sätta upp men svårt vid grindisolatorer etc då de är i annat material.

Stolparnas avstånd har jag lite olika, ca 4-6 meter. Stolparnas diameter är för det mesta 6cm förutom i hörnen där de är större.

Jag har aldrig provat att endast ha trådar. Jag tror mina skulle hoppa mellan trådarna då de har 30cm lång ull på kroppen.

Finns många bra tillbehör du kan läsa in dig på också, förutom nät och tråd, exempelvis gripplar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Elstängsel eller nät?
« Svar #2 skrivet: 30 mar-18 kl 23:39 »
Jag har haft får på eltrådsstängsel av olika kvalitet (och får med olika mycket ull), och är det bara bra drag i elaggregatet från början och inga långa uppehåll så de små liven hinner få idéer så går det bra med uselt stängsel. Har de börjat hoppa igenom så krävs det spända och täta trådar.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Elstängsel eller nät?
« Svar #3 skrivet: 31 mar-18 kl 11:39 »
Det finns nog egentligen inget bra svar, om elstängsel eller nätstängsel är att föredra.

Några nackdelar med respektive stängseltyp:
I viss terräng (backigt och kurvigt), så är det svårt att bygga nätstängsel eftersom det krävs att stolparna hamnar stadigt så att nätet kan spännas ordentligt, långt ifrån nätansluten el, så är det svårt att hålla elstängsel för får, eftersom det krävs rejäl sprutt på elen t.ex.

Det som dock gäller är att ska man bygga ett nätstängsel till får, så bör man använda ett nät med "låsta" knutar, som t.ex. Tornado, eftersom näten med rörliga knutar kommer att "sagga" betydligt fortare. Och så ska man ta det där med att spänna nätet ordentligt på allvar, och använda mekaniska hjälpmedel av lämpligt slag. Försöker man göra förenklingar vid uppsättning av nätstängsel, så blir man bara besviken på stängslets kvalitet efter några år, och riskerar rymmande tamdjur och rovdjur innanför stängslet.

Väljer man elstängsel, så gäller i princip samma sak, man måste bygga med kvalitet, annars kommer stängslet inte att fungera tillräckligt bra. Det behövs, förutom själva stängslet, ett rejält stängselaggregat (många joule, typ 12-14 minimum) och ordentlig korrekt utförd jordning. Jag har många kilometer rovdjursavvisande elstängsel, och inga problem med rymmande får, vare sig nyklippta eller långulliga.

Titta gärna här för tips på utförande på viltskadecenters publikationer om stängsel (börja här):
http://www.viltskadecenter.se/index.php?option=com_content&task=view&id=110&Itemid=349

Macco_Pe

  • Inlägg: 75
    • Bohuslän
SV: Elstängsel eller nät?
« Svar #4 skrivet: 31 mar-18 kl 13:25 »
Det finns nog egentligen inget bra svar, om elstängsel eller nätstängsel är att föredra.

Några nackdelar med respektive stängseltyp:
I viss terräng (backigt och kurvigt), så är det svårt att bygga nätstängsel eftersom det krävs att stolparna hamnar stadigt så att nätet kan spännas ordentligt, långt ifrån nätansluten el, så är det svårt att hålla elstängsel för får, eftersom det krävs rejäl sprutt på elen t.ex.

Det som dock gäller är att ska man bygga ett nätstängsel till får, så bör man använda ett nät med "låsta" knutar, som t.ex. Tornado, eftersom näten med rörliga knutar kommer att "sagga" betydligt fortare. Och så ska man ta det där med att spänna nätet ordentligt på allvar, och använda mekaniska hjälpmedel av lämpligt slag. Försöker man göra förenklingar vid uppsättning av nätstängsel, så blir man bara besviken på stängslets kvalitet efter några år, och riskerar rymmande tamdjur och rovdjur innanför stängslet.

Väljer man elstängsel, så gäller i princip samma sak, man måste bygga med kvalitet, annars kommer stängslet inte att fungera tillräckligt bra. Det behövs, förutom själva stängslet, ett rejält stängselaggregat (många joule, typ 12-14 minimum) och ordentlig korrekt utförd jordning. Jag har många kilometer rovdjursavvisande elstängsel, och inga problem med rymmande får, vare sig nyklippta eller långulliga.

Titta gärna här för tips på utförande på viltskadecenters publikationer om stängsel (börja här):
http://www.viltskadecenter.se/index.php?option=com_content&task=view&id=110&Itemid=349


Tack för bra info! Jag har bara 600-700m stängsel behöver jag 12-14j för så kort? Med ett så kraftigt aggregat förlorar el hela sin kostnadsfördel, blir billigare och kanske mindre u dervåll med ett Tornado nät?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Elstängsel eller nät?
« Svar #5 skrivet: 31 mar-18 kl 15:07 »
Jag skulle säga att det är viktigt att lära djuren i en mindre hage där elen ger bra knäpp, sedan fattar dom ganska bra.

Har själv byggt ett mindre Alcatraz som är bra att ha när man skiljer lammen. Där få alla gå när sent på våren för att då repetera sina elkunskaper, sedan har jag bara en  tråd längs resten av hagarna där dom annars försöker beta igenom.
Det är aldrig för sent att ge upp.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Elstängsel eller nät?
« Svar #6 skrivet: 31 mar-18 kl 17:03 »
Tack för bra info! Jag har bara 600-700m stängsel behöver jag 12-14j för så kort? Med ett så kraftigt aggregat förlorar el hela sin kostnadsfördel, blir billigare och kanske mindre u dervåll med ett Tornado nät?

Jag har två aggregat, och det ena 5,4 J och där har jag uppmätt 9000 volt  med mätaren. Stängsellängden är 200meter och det är 2 trådar. Jag testade hur mycket volt det var i grannens stängsel och han hade 4000volt och ett aggregat på bara 1J och hans stängsel är ca 800m, 2 trådar.
Jag har även ett annat aggregat på 14J som försörjer ett stängsel på 1,2km och 2 trådar och där är också spänningen över 9000volt men det behövs väldigt lite för att spänningen skall gå ned. Man måste klippa bort gräs som växer upp på tråden. Jag har endast HT-tråd och alu-tråd som leder strömmen bra. Jordningen är viktig också.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Elstängsel eller nät?
« Svar #7 skrivet: 31 mar-18 kl 17:11 »
Tack för bra info! Jag har bara 600-700m stängsel behöver jag 12-14j för så kort? Med ett så kraftigt aggregat förlorar el hela sin kostnadsfördel, blir billigare och kanske mindre u dervåll med ett Tornado nät?

Ja, det behövs ordentlig sprutt på elen (=många joule). Så fort det börjar växa upp gräs under nedersta tråden, så börjar stängslet tappa i kraft. Eftersom nedersta tråden måste sitta 20-30 cm ovanför marken, så går det rätt fort för gräset att växa, i synnerhet på försommaren. Om elaggregatet ska orka bränna av åtminstone lite av växtligheten så behövs kraftfulla elaggregat. Själv har jag två separata slingor, bägge med aggregat i 20 joules klassen, ändå så är det bråttom att klippa under nedersta tråden, för att stängslet ska fungera.

Vad menar du med kostnadsfördel hos elstängsel?

Materialet till elstängsel, även 5 trådiga rovdjursavvisande med HT-tråd och trästolpar runt om, är betydligt billigare än material till nätstängsel. Nätstängslet kräver, även på raksträckor, grövre trästolparstolpar, samt att näten med låsta knutar är betydligt dyrare än billiga nätstängsel.
Så även om man lägger ut 3-4 tusen på elaggregatet, så blir ofta elstängslet billigare vad avser material.
Dessutom bör man komplettera sitt nätstängsel med eltråd ovanför nätet (och inte sällan nertill), så då måste man i alla fall skaffa elaggregat, men då räcker det med 5-10 joule kanske, om stängslet inte är så långt. Ett sådant aggregat går på kanske 2 tusen.
Glöm alla sådana där pluttiga elaggregat avsedda för hästar på 1-2-3 joule när det gäller får, de räcker inte alls till, ens för att ha en tråd ovanför. För små elaggregat och dålig jordning, är en av anledningarna till att det förekommer en hel del olyckor med förrymda hästar...

Och som sagt, att få upp ett bra nätstängsel är arbetskrävande, men har man relativt slät mark, och inte för mycket sten där stolparna ska ner, så kan få ett bra stängsel, som kräver lite underhåll.

Elförbrukningen är i stort sett en försumbar kostnad, det är mer som att ha ett par gammaldags glödlampor brinnande dygnat runt. Driftskostnaden spelar liten roll hur kraftfullt aggregatet är, när man väl kommit över 5-10 joule.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 5 användare (1 dolda)
von tratt, tuslus, Tli, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser