Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rekommenderar filmen Gubben i Stugan.  (läst 3254 gånger)

Graatass

  • Inlägg: 66
    • Uppland
Rekommenderar filmen Gubben i Stugan.
« skrivet: 24 feb-16 kl 05:29 »
Gubben i Stugan är en sevärd film. Meditativ. Om en gammal man som bor ensam i sin stuga ute på landet och sköter allting själv.
Sedan finns det två böcker om självständiga människor som lever annorlunda, lite likt de konstnärer som brukar kallas för "outsiders" eller "solitärer". Deras konst brukar också kallas för "l'Art Brut", som översätts till "rå konst", ungefär som "råkost", eller rivna morötter.

Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland
SV: Rekommenderar filmen Gubben i Stugan.
« Svar #1 skrivet: 17 jul-17 kl 10:06 »
Gubben i stugan har jag sett två gånger. Gillar den skarpt!

Tåget

  • Inlägg: 374
  • Upptåget har vänt
    • -
SV: Rekommenderar filmen Gubben i Stugan.
« Svar #2 skrivet: 26 jul-17 kl 23:24 »
Gubben i Stugan är en sevärd film. Meditativ. Om en gammal man som bor ensam i sin stuga ute på landet och sköter allting själv.
Sedan finns det två böcker om självständiga människor som lever annorlunda, lite likt de konstnärer som brukar kallas för "outsiders" eller "solitärer". Deras konst brukar också kallas för "l'Art Brut", som översätts till "rå konst", ungefär som "råkost", eller rivna morötter.

Vad heter böckerna?
Gubben i stugan är en jättefin film. Finns på svt arkiv.
https://www.svtplay.se/gubben-i-stugan
Jag har haft många olika nick. I början av 2014 hette jag Downshifting. Tidigare än så hette jag mest olika varianter på Gunilla Olsson eller Kolonilott. Jag upptäckte Alternativ redan 2007, men inrtesset och engagemanget har varierat genom åren.

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Rekommenderar filmen Gubben i Stugan.
« Svar #3 skrivet: 26 jul-17 kl 23:29 »
Böckerna heter "De ovanliga" och "De ovanliga 2" av Åke Moqvist. Väldigt fina böcker.

Tåget

  • Inlägg: 374
  • Upptåget har vänt
    • -
SV: Rekommenderar filmen Gubben i Stugan.
« Svar #4 skrivet: 26 jul-17 kl 23:33 »
Böckerna heter "De ovanliga" och "De ovanliga 2" av Åke Moqvist. Väldigt fina böcker.

Jaså de böckerna. De har jag. Jag älskar de böckerna!
Jag har haft många olika nick. I början av 2014 hette jag Downshifting. Tidigare än så hette jag mest olika varianter på Gunilla Olsson eller Kolonilott. Jag upptäckte Alternativ redan 2007, men inrtesset och engagemanget har varierat genom åren.

Kindbo

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Rekommenderar filmen Gubben i Stugan.
« Svar #5 skrivet: 26 dec-18 kl 16:10 »
Jag ser Gubben i Stugan en gång varje år, oftast kring nyår, alla gånger lika bra.
De första minuterna är som om Kurosawa eller Eisenstein gjort filmen.

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Rekommenderar filmen Gubben i Stugan.
« Svar #6 skrivet: 25 feb-21 kl 14:16 »
Jag ser Gubben i Stugan en gång varje år, oftast kring nyår, alla gånger lika bra.
De första minuterna är som om Kurosawa eller Eisenstein gjort filmen.

Precis som mig alltså. Det är liksom en jultradition för mig att se den filmen. Får sådan ro i hela kroppen av långsamheten och tiden han tar sig för varje sak.

Älskar bocken "De ovanliga" också.
Färre prylar och måsten tack


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, Big_Mama_1969, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser