Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kvaliteten hos gräsklipparmotorer o.dyl?  (läst 7149 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Kvaliteten hos gräsklipparmotorer o.dyl?
« skrivet: 08 jul-12 kl 12:55 »
Jag har länge undrat hur bra gräsklipparmotorerna är jämfört med t.ex. mindre MC-motorer. Mindre motorkunniga människor påstår ibland att gräsklipparmotorer är evighetsmaskiner eftersom de haft sina gräsklippare i 20 år utan problem. Som mer kritisk till påståendet kan man börja summera drifttimmarna och väga in det faktum att klippning av en genomsnittlig villatomt inte betyder mycket mer än tomgångskörning med ett och annat tyngre stånk genom de få tuffare tuvorna. Kanske inte så konstigt ändå att en gräsklipparmotor kan hålla mer än 20 år?

Trots den lätta driften har jag häpnat över hur simpelt och slarvigt dessa motorer är byggda. Glidlager direkt i aluminiumgodset, inte en enda shimsbricka någonstans och rejäla glapp. Lägsta pris är tveklöst det som har prioriterats och uppenbarligen räcker detta länge för uppgiften.

Men gräsklippare används också professionellt och då går de i säkert hela dagen fem dagar i veckan. Hur länge håller en sådan gräsklippare och har de möjligen bättre motorer? Dessa simpla fyrtaktare sitter också i mer krävande applikationer som t.ex. snöslungor m.m.

Något jag ofta frågat mig är hur länge en t.ex. tiohästars snöslungemotor skulle överleva om den monterades i en motorcykelram inför en långresa. Gasen i botten större delen av tiden till en marschfart på ca 70. Med det jag tror mig förstå om motorer känns det rimligt att det blir haveri ganska snabbt men jag hoppas jag har fel för det är väldigt frestande att ful-fixa min lilla Heinkel MC-bil med en gratis gräsklipparmotor istället för att lägga en massa tusenlappar på originalsnurran.

Heinkelmotorn är en encylindrig 200cc fläktkyld toppventilare med stänksmörjning, rejäla kullager till vevaxeln och rullar i vevaxelns storände. Motorn lämnar 10hk vid ca 5000 rpm och det snurrar på ganska rejält när man med gasen i botten närmar sig 80 knyck. Jag körde en fyraårsperiod säkert 500 eller 1000 ganska hårda mil utan problem med det gamla härket men sedan har det trots renoveringsförsök bara varit haveri efter haveri. Jag har väldigt svårt att tro en gräsklipparmotor skulle klara samma misshandel bättre men hoppas kan man ju alltid...

Småmotorer som får slita hårt finns ju också i tvåtaktsform på motorsågar och röjsågar. Professionellt blir det en hel del drifttid med dessa högvarviga små saker. Men hur länge håller de egentligen? Här kan man också tänka sig att montera en sågmotor i en MC-ram och ge sig ut på förstörande provkörning. Jag antar att sågmotorn ger upp före mopedmotorn men vågar inte slå vad om det. Dagens motorkonstruktörer vet nog oftast vad de gör, men de använder förstås detta vetande till att konstruera motorer som inte är mer hållbara än de behöver vara om det kan spara pengar...
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Kvaliteten hos gräsklipparmotorer o.dyl?
« Svar #1 skrivet: 10 jul-12 kl 02:15 »
Sågmotorn ger upp av värmen. Den har kylning som är anpassad för en massa tomgång. En motorsågsdriven cykel gör ca 65 knyck, men framhjulsdriften var äckligt när det var vått >:D    Röjsåg har bra kylning och tål evig fullgas.
Gratis 4hästare gräsisar-klippare finns men knappast större.  10-13 hästars åkgräsklipparmotorer är hårdvaluta, billigare att köpa en ny 200cc kinesmotor för 2 papp.
De enklare gräsismotorerna sägs av de som fordonsprövat lääääääääääääääänge att de håller kring 1 kh vid normal användning med vettig olja som byts ibland då de motorerna spånar rätt mycket.   Och 1 kh är ju ändå ganska länge.  Så länge har jag aldrig kört nåt av mina projekt som varit gräsisdrivna.


Finns 5växlade 150 cc kineser för 1500.  Billigare är svårt. Ditt bästa val ???    Jag har en sån fast i 250cc version som ska på min gamla flaka :)

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Kvaliteten hos gräsklipparmotorer o.dyl?
« Svar #2 skrivet: 10 jul-12 kl 08:04 »
Vad jag hört(men det låter högst troligt också) så köper tillverkarna in motorer med en viss beräknad livslängd. Så en briggs & stratton på en billig jula klippare skall inte hålla lika länge som på en dyr Klippo t.ex.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Kvaliteten hos gräsklipparmotorer o.dyl?
« Svar #3 skrivet: 10 jul-12 kl 09:05 »
Min erfarenhet av gräsklippare är att när t ex en Klippo skrotas så är det för att motorn är grundligt utsliten, medan billiga skräpklippare inte håller ihop tills man har hunnit slita ut ens sämsta möjliga motor. B&S gräsklipparmotorer bygger ju allihop på samma grundkonstruktion, om man ser på motorer med samma effekt av samma årgång så är det bara plastkåpor och arrangemang av startapparat, tank och sånt som skiljer. Det märker man om inte annat om man detaljstuderar reservdelskatalogerna för olika motorer. På de senaste årens billiga klippare har det för den delen blivit mer och mer vanligt med kinatillverkade motorer.

Om man bara håller rent från gräsklipp och skräp bland kylflänsarna (särskilt viktigt omkring ventilstyrningarna), byter olja tillräckligt ofta, officiellt rekommenderas visst oljebyte var 50:e drifttimme, och låter bli att köra på stora stenar som kröker vevaxeln så kan en vanlig gräsklipparmotor gå "hur länge som helst".

Större motorer på 8 hk och uppåt som man hittar i t ex snöslungor och åkgräsklippare brukar däremot inte bli så långlivade, där verkar vevlagret vara den svaga punkten. I många åkgräsklippare bidrar det också att motorn är inbyggd så den knappt får någon kylning, samma varma luft cirkulerar hela tiden innanför kåporna.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Kvaliteten hos gräsklipparmotorer o.dyl?
« Svar #4 skrivet: 12 jul-12 kl 11:38 »
Hur bra motorerna håller kan ju påverkas starkt av en massa faktorer, om man kan låta bli långkörningar med stumt fullspjäll och fixar kylning och lite skötsel kan man vinna många driftstimmar.

Som anekdot kan jag berätta vad jag kommer ihåg om farsans självgående stiga med B&S-motor. Den gjorde väl en 15 år hos oss med drygt 1000m2 tomt, ca 45 mintuters klippning per gång, snitt ett par gånger i veckan under säsongen, fullgas nästan hela tiden, förutom när det var dags för ljuddämpar-byte. Den var inte ny när den kom till oss, men innan hade den fått komma in i garage  på vintern, och kanske till och med fått oljebyten nästan varje år. Hos farsan fick den komma under tak på vintern de första åren, sedan sporadiskt. Startsnöre och ljuddämpare fick naturligtvis bytas några gånger. Olja byttes ett fåtal gånger under 15-årsperioden, men bara om den inte gick att få igång med startgas och envishet efter en vinter i snön. Hade man redan dragit av startsnöret kunde man ju lika gärna passa på att byta olja när man ändå meckar med klipparen.

Jag tror inte det är representativt för vad en klippar-motor står ut med.

Om man ändå ska byta ut motorn i ett litet fordon till något att än orginalmotor, så undrar jag som vanligt, varför inte elmotor? 

Startbatterier i hyggligt skick kan man väl köpa för en hundring eller så på skroten, och från lite större varianter kan man väl hämta upp emot 0,5kWh per batteri utan att förstöra dom helt, om man laddar dom någorlunda snart efter drift. 

Nu vet jag inte om det får plats på ett bra sätt i Heinkeln, men fyra startbatterier borde väl ge några mils räckvidd?
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Kvaliteten hos gräsklipparmotorer o.dyl?
« Svar #5 skrivet: 12 jul-12 kl 12:32 »
Det är skillnad på B&S och B&S. De 1-cylindriga tillverkas ofta (om inte alltid) av B&S själva. De lite större V-twin (Vanguard) av japanska tillverkare, bl a. Mitsubichi och håller betydligt högre klass.
Vidare är varvtalet avgörande för livslängden. Alla är försedda med varvtalsregulator och går ofta runt 3000 varv om ingen fibblat med dom. Max. varvtal är rejtat till 3600rpm, i vart fall på Vanguard 13-28Hp. Jag hade en sån på Amerika-Sågen. Fick höra att de brukar hålla 2000 tim på en kommunal åkgräsklippare. Min hade gått 6000 och var inte slut. Precis som allt annat så är det varvtalet som knäcker grejerna. Ännu mer konstant högt varvtal.

"bara glidlager" är inte så bara. De håller tills någon slarvepelle glömt kolla oljanså länge de får smörjning. DÅ går det fort.

Elmotor är en ädel tanke men det hänger på batterierna. Vanliga startbatterier passar inte för drift i ett fordon. Det får bara laddas ur lite för att inte förstöras. Kör man det "tomt" gång på gång kan det inte laddas många gånger. Till fordonsdrift krävs batterier med helt andra egenskaper och till helt andra priser än "beg. på skroten".
« Senast ändrad: 12 jul-12 kl 12:40 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Kvaliteten hos gräsklipparmotorer o.dyl?
« Svar #6 skrivet: 13 jul-12 kl 10:52 »
Det är samma teknik i batterierna i en eltruck som i startbatterier. Det är inte samma hastigheter som i landsvägsfordon, men det är mycket lyft, start, stopp och för dom maximal acceleration. Och jag kan av personlig erfarenhet meddela att det går att köra förvånansvärt mycket, och batterierna håller aven förvånansvärt länge om man är duktig med att inte djupurladda och att ställa på laddning efter att man har kört.

Men det är klart, det kan vara svårt att få in tillräckligt med kapacitet på ett bra sätt i ett sådant fordon. Det beror ju mycket på hur man dimensionerar batterikapaciteten och använder fordonet, både körsträcka och hastighet. Clubcar-bilarna går visserligen inte så fort, men de är inte aerodynamiska heller så lite fortare skulle man nog kunna köra med samma batterikapacitet och sträcka, de gör 8-12 mil med 1,8kWh nominell batterikapacitet. Med 4st 65Ah starbatterier har du över 3kWh nominell kapacitet, med samma batteriteknik som clubcar-bilarna, vilket borde räcka ett antal mil i 50km/h i ett strömlinjeformat lätt fordon, vill man åka 70km/h någon längre sträcka blir man väl tyvärr tvungen att vänta in en lastbil eller buss att lägga sig på lämpligt avstånd från.   
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Kvaliteten hos gräsklipparmotorer o.dyl?
« Svar #7 skrivet: 13 jul-12 kl 23:25 »
Nja, det är ju samma grundteknik (bly-syra) i både ett vanligt startbatteri och i batterier för eltruckar, Permobiler och andra traktionsändamål. Emellertid är det stora skillnader i detaljkonstruktionen, och varje batterityp är optimerad för sitt användningsområde. Jag håller helt och hållet med TiB om att det inte är lämpligt att använda startbatterier i elfordon, de blir inte långlivade. S k fritidsbatterier kanske håller något bättre men de har istället störande hög inre resistans.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Kvaliteten hos gräsklipparmotorer o.dyl?
« Svar #8 skrivet: 05 jul-22 kl 16:07 »
funderar på att resa en vanlig klipparmotor,hur blir det smörjningen då?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kvaliteten hos gräsklipparmotorer o.dyl?
« Svar #9 skrivet: 05 jul-22 kl 16:34 »
funderar på att resa en vanlig klipparmotor,hur blir det smörjningen då?
Om den inte är avsedd för det så blir det rätt illa.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Kvaliteten hos gräsklipparmotorer o.dyl?
« Svar #10 skrivet: 05 jul-22 kl 19:41 »
ja kanske, tänkte ha den i en mc ram, med drivaxlen Horisontalt, det är väll stänksmörjning, kanske man kan få det att fungera

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Kvaliteten hos gräsklipparmotorer o.dyl?
« Svar #11 skrivet: 05 jul-22 kl 20:42 »
Leta på en motsvarande motor som är byggd för horisontell axel istället, det blir mycket enklare och bättre.  Det finns gott om horisontalaxlade motorer från t ex jordfräsar, snöslungor, elverk, cylindergräsklippare som bara väntar på nya användningsområden.

Möjligen kan du få några idéer om du laddar ner reservdelskatalog/sprängskiss för din vertikalaxlade motor samt för en motsvarande horisontalaxlad av samma märke, och jämför vilka reservdelsnummer som skiljer.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kvaliteten hos gräsklipparmotorer o.dyl?
« Svar #12 skrivet: 06 jul-22 kl 09:59 »
ja kanske, tänkte ha den i en mc ram, med drivaxlen Horisontalt, det är väll stänksmörjning, kanske man kan få det att fungera
Du gör som du vill.
Går det så går det, går det inte så skär det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser