Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Badpool i plast till ankor  (läst 1978 gånger)

anne-charlotte hallberg

  • Gäst
Badpool i plast till ankor
« skrivet: 30 jun-19 kl 22:49 »
Jag undrar om man kan använda en sådan där uppbåsbar barnpool till ankor, eller är det stor risk att de gör sönder den, med sina klor?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Badpool i plast till ankor
« Svar #1 skrivet: 01 jul-19 kl 09:04 »
Skulle tro att det inte håller, nej. Kan du inte satsa på något annat; vanligt badkar, gammal zinkbalja, itusågat fat exempelvis. Eller gräv en egen liten damm, lägg gummiduk i botten eller gjut dammen om det inte är ett naturligt blött ställe.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Badpool i plast till ankor
« Svar #2 skrivet: 01 jul-19 kl 09:09 »
Beroende på antalet ankor så skulle jag ju nog börjat med att gräva ner murarbaljor.

Skulle man sen vilja bygga något större badhål så har man ju bara investerat i något som går att använda till något annat.
Det är aldrig för sent att ge upp.

anne-charlotte hallberg

  • Gäst
SV: Badpool i plast till ankor
« Svar #3 skrivet: 01 jul-19 kl 09:18 »
Jag tänkte ha en drake och 3-4  honor

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Badpool i plast till ankor
« Svar #4 skrivet: 01 jul-19 kl 09:26 »
Håller med, våra myskankor skulle snart punktera en uppblåsbar. Men de har ju rätt rejäla klor.

En liten damm i betong, på ett par hundra liter, med en decimeterdjup parningsdel och ett bottenavlopp så det lätt går att göre rent. Det står på att göra-listan här. Men en barnpol i hård plast fungerar hyffsat, bara lite jobbig att tömma. Fast sätter man en stor bordgenomföring i botten och skålar underlaget så skiten verkligen når utloppshålet, så löser man ju det. Här måste man tänka på att ankorna hämtar vinbergsnäckor och blötlägger, så att man inte väljer slang som de kan fastna i.

Men myskankorna klarar sig med avskurna tunnor. Har en som blev rätt bra. 25 cm hög (fyller den till kanten, och när jag tömmer den har de skvätt ut hälften). Jag värmde 3 dm av kanten och böjde så de har en avrundad iklivskant, och jag har en kant att ta tag i när jag tömmer baljan.

Lidhem

  • Inlägg: 164
  • Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
SV: Badpool i plast till ankor
« Svar #5 skrivet: 05 aug-19 kl 07:37 »
Jag har en pool/sandlåda i hårdplast, som man kan köpa till barn. Funkar bra, man fpr så klart tömma o spola rent men inte så jobbigt tycker jag.
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Badpool i plast till ankor
« Svar #6 skrivet: 05 aug-19 kl 10:54 »
Gräver man ner så ska man tänka på hur man ska rengöra den.
Tänk dig att man dumpar i 1liter jord i veckan i den och sen hur man löser rengöringen.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Badpool i plast till ankor
« Svar #7 skrivet: 05 aug-19 kl 15:36 »
rengöring som sagt.. Jag har en badpool i hårdplast.. Den rengörs varje morgon ordentligt och för tillfället har jag bara 4 ankor, det ligger runt 2-3kg jord och sten i poolen varje morgon! Och då är den inte nedgrävd! 8-10 hinkar vatten bärs varje morgon till bara den...
Fjäderfän och kaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser