Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bifor vs socker  (läst 3664 gånger)

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
Bifor vs socker
« skrivet: 18 jul-19 kl 22:43 »
Står i valet och kvalet om jag skall använda bifor (för första gången) eller vanligt socker.
Fördelar som jag hittat
Fördelar bifor: hink ingår, slipper slabba med socker och vatten, mer möglings trögt.
Fördelar socker: Biligare, så länge det inte är blandat/ ej bruten förpackning så kan man lagra överskott länge.

Finns det andra fördelar/ nackdelar?
Dela era erfarenheter och hjälp mig att välja.

Är det någon skillnad att drivfodra med socker eller bifor, om så vilken?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bifor vs socker
« Svar #1 skrivet: 18 jul-19 kl 23:48 »
Fördelar socker: Biligare, så länge det inte är blandat/ ej bruten förpackning så kan man lagra överskott länge.

Nordzucker märker Bifor med 3 års bäst före-datum. De påstår att det skall förvaras frostfritt. Jag har haft överblivet Bifor i 18 minusgrader utan att det kristalliserat eller på något sätt försämrats till året därpå. En yrkesbiodlare hade för några år sedan palltankar med Bifor som stod utomhus i 2 års tid, med minusgrader bägge vintrarna - helt utan märkbara förändringar på soppan.

För övrigt förstår jag inte hur du räknar angående att socker skulle vara billigare? 6:13 per kilo för Bifor i år, men dina arbetstimmar för eländet med att blanda socker med vatten kostar väl någonting? Hos mig hade det varit rena förlusten att köpa socker...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Bifor vs socker
« Svar #2 skrivet: 18 jul-19 kl 23:55 »
När det gäller priset, är det hinkpris eller palltank pris?

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bifor vs socker
« Svar #3 skrivet: 19 jul-19 kl 23:06 »
Varierar från år till år. I år är hinken billigast.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

gothe68

  • Inlägg: 65
    • Dalarna
SV: Bifor vs socker
« Svar #4 skrivet: 20 jul-19 kl 09:35 »
kan man använda bifor som är tio år gammalt och stått ute i ett härbre på vintrarna Yess

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bifor vs socker
« Svar #5 skrivet: 20 jul-19 kl 13:19 »
kan man använda bifor som är tio år gammalt och stått ute i ett härbre på vintrarna Yess

Ingen aning. Testa med ett litet samhälle över vintern vetja. I mars har du svaret.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Bifor vs socker
« Svar #6 skrivet: 20 jul-19 kl 13:24 »
Socker är ett bra konserveringsmedel, så det åldras nog inte, om det är lock på

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: Bifor vs socker
« Svar #7 skrivet: 23 jul-19 kl 10:45 »
6:13 per kilo för Bifor i år,
Var hittar du Bifor till det priset?

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Bifor vs socker
« Svar #8 skrivet: 23 jul-19 kl 15:44 »
Det är nog nte på hink, utan på stor tank

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bifor vs socker
« Svar #9 skrivet: 23 jul-19 kl 18:08 »
Det är nog nte på hink, utan på stor tank

Tvärtom! Hinkarna är billigast per kg i år... Priset är tillverkarens pris, Nordzucker, Arlöv, Skåneland.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: Bifor vs socker
« Svar #10 skrivet: 24 jul-19 kl 09:04 »
Priset är tillverkarens pris, Nordzucker, Arlöv, Skåneland.
Men där kan väl inte vem som helst handla, till det priset? Det billigaste jag sett är 145 kr/hink = 12 kr/kg.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bifor vs socker
« Svar #11 skrivet: 24 jul-19 kl 09:30 »
Men där kan väl inte vem som helst handla, till det priset? Det billigaste jag sett är 145 kr/hink = 12 kr/kg.

Svaret är jo - vem som helst kan handla av dem, efter sedvanlig kreditundersökning och registrering med tilldelat kundnummer. Minimum per order är 5 pallar, och varje pall är med 33 hinkar.

När det gäller din uträkning av 145 kr / 16 kg så undrar jag om inte batterierna i miniräknaren börjat bli avmattade?  ;) 145/16 = 9:06 kr. Tillverkarens pris är 6:13 x 16 plus 25% moms = 122:60 per hink inklusive moms.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: Bifor vs socker
« Svar #12 skrivet: 24 jul-19 kl 18:02 »
När det gäller din uträkning av 145 kr / 16 kg så undrar jag om inte batterierna i miniräknaren börjat bli avmattade?  ;) 145/16 = 9:06 kr. Tillverkarens pris är 6:13 x 16 plus 25% moms = 122:60 per hink inklusive moms.
Batterierna mår bra, tackar som frågar! En spann Bifor innehåller 12 kg socker, om jag inte är felunderrättad, och skall vi jämföra priset med vanligt socker är det väl den mängden vi får räkna på? Då blir ditt pris helt plötsligt 10,22 kr/kg, vilket är en bra bit ifrån 6,13...

Jag vet inte hur många här som är momsregistrerade, men jag tvivlar på att det är majoriteten, och det är nog ännu färre som behöver 165 spannar Bifor (jag är medveten om att man kan gå ihop via biodlarföreningen eller på annat sätt, men momsen kommer man ändå inte undan)!

Trots det kommer jag nog att prova Bifor i år. Även om jag bara har fyra samhällen blir det en hel del slabbande i köket!

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Bifor vs socker
« Svar #13 skrivet: 24 jul-19 kl 20:56 »
Är detta hämtpris i Arlöv eller man är tvungen att nyttja deras fraktbolag?

Tvärtom! Hinkarna är billigast per kg i år... Priset är tillverkarens pris, Nordzucker, Arlöv, Skåneland.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bifor vs socker
« Svar #14 skrivet: 25 jul-19 kl 20:00 »
Är detta hämtpris i Arlöv eller man är tvungen att nyttja deras fraktbolag?

Vid köp av färre än 10 pallar så får man själv ombesörja frakt eller hämtning i Arlöv. De kan ordna frakt från 10 pallar och uppåt. Tänk på att de kör med splitternya EUR-pallar och det är pallbyte som gäller. (Om man inte vill stå i Arlöv och plocka av hinkarna från pallarna)  ;D
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

MagnusLey

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
SV: Bifor vs socker
« Svar #15 skrivet: 30 jul-19 kl 11:35 »
Här har ju hållbarheten på Bifor diskuterats, men vad är hållbarheten på blandad sockerlösning 3:2?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bifor vs socker
« Svar #16 skrivet: 30 jul-19 kl 12:21 »
Här har ju hållbarheten på Bifor diskuterats, men vad är hållbarheten på blandad sockerlösning 3:2?
Jag gissar att den är god MEN det är renligheten i kärlet som står för problemen.
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser